Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mercedes 190e Anlegg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mercedes 190e Anlegg

    Heisann! var tenkt å kjøpe noen høyttalere til min Mercedes 190e.

    og lurer på hva folk anbefaler! skal spille HØYT , har nettopp innstallert Ground Zero Radioactive 4" 2veis høyttaler i dashbordet og Gz 6x9" i hattehylla i bilen til en kompis, er veldig fornøyd med det!
    men ønsker litt mere enn det i min egen bil! Planen er følgende 6.5" coax eller komponentsett i dørene (custom dørpanel skal bygges) 4" coax eller komponentsett i dashbordet også 5.25" coax eller komponentsett i hattehylla!
    ønsker helst ikke å bruke mere enn 3000-4000 ish på alle høyttalerene! hva anbefaler du, og hvorfor, og hvorfor anbefaler du Coax eller komponentsett?

    har tidligere vurdert Digital designs VO 6.5" i døra sammen med B1 eller B2 Diskant i dørene, men har aldri hørt dem før, vil ha mest mulig punch og mellomtone i fra høyttalerene ned til 80-100hz da subben tar over deretter!. med Ground Zero coax høyttalerene i bilen til kompisen min så kutter jeg de på 160hz for å kunne spille høyest mulig men da føler jeg det blir ett hull i lydbildet, og det ønsker jeg ikke, men ønsker samtidig å spille høyere enn det jeg kan med Ground Zero sine Coax høyttalere med deling på 160hz, så regner nesten med att jeg trenger en skikkelig midbass og diskant i dørene ihvertfall, hva jeg skal ha i dashbordet og hattehylla er jeg ikke sikker på!
    er egentlig helt tom for ideer og forslag til hva jeg skal kjøpe og gjøre!!

    så alle tips og råd motas med stor takk!

  • #2
    Fra 100 og opp kan du ikke trå feil med Dd om du skal spille høyt, type konserthøyt. Du har jo faktisk mulighet til å få det beste av to verdener i bilen din. Et høykvalitets 4+1 alt. 4" coax i dashen på egen forsterker og DD VO 6.5 i døra på egen forsterker + en vrælediskant type horn på egen forsterker. Bruker du da en type bassforsterker med sånn volumknapp på dashen på 6,5" og legger remote på de to andre forsterkerne på bryter.
    Da er det hyl og skrik og partytime med dunder og brak i døra og når du vil høre på musikk flipper du over bryteren og justerer ned 6,5" til et mer normalt nivå.

    Comment


    • #3
      wow! det der var faktisk ett helt genialt bra alternativ ! det høres faktisk heelt perfekt ut tusen takk! Hvilken type Midbass/mellomtone og horndiskant anbefaler du da? Du har selv erfaringer med DD VO eller?

      Comment


      • #4
        Det har de siste årene dukket opp mye av typen PA høytalere for bil med høy følsomhet og svære horndiskanter. Jeg har ikke brukt noen av dem men her på forumet er det folk som har god erfaring med både DD VO og Hertz SPL show for å nevne et par. Hertz blir mye brukt på baggere i statene pga høyt output fra 100hz og opp og flere påstår at de hører lyden høyt og klart i 120km/h.

        Comment


        • #5
          Jeg har hørt mye Hetz SPL og litt DD. Synes begge deler er meget skrikete. Hvis du bare er ute etter å skremme eller bokstavelig talt plage andre med mellomtone-diskant samt miste egen hørsel fra 1000Hz og opp så er det perfekt.
          Det kan selvsagt kompenseres noe med fornuftige innstillinger eller DSP om du har budsjett til det!

          Jeg kjører B2 elementer i samme "klasse" som de overnevnte (se min prosjekttråd); det er LANGT mer behagelig. Anbefales fra min side og koster omtrent det samme. Mine HN6P spiller ned til 90Hz, de kan tynes litt lavere men jeg spiller hardt så gidder ikke ta sjansen. Denne type PA mellomtone/midbasser vil aldri spille som en subwoofer men et kompromiss er mulig.

          Forøvrig, midbass er ganske vanskelig. Tror jeg har hørt de coax'ene du prater om. De spiller veldig høyt men med svært lite midbass ja.
          B2 HN8P én eller to stk pr dør og et hav av demping burde gjøre susen! De kan du prøve deg frem med å dele lavere sålenge du bruker øra. De skal funke greit ned på 50Hz. Da snakker jeg såklart på en separat kvalitetsforsterker.
          Last edited by bass-freek; 26-07-2016, 21:37.
          never enough!

          Comment


          • #6
            okei! tusen takk! disse virka jo egentlig jævlig råe!

            http://sandviksbassogbongel.com/prod...ms-109-db-par/

            og

            http://sandviksbassogbongel.com/prod...rms-97-db-par/

            ellers blir det jo

            http://www.dynabel.no/produkter-sort...mellomtone-stk

            og

            http://www.dynabel.no/produkter-sort...et-tweeter-stk

            Men burde jeg da kjøre separat forsterker på diskant og midbass? eller? blir vell jevnest mulig å paralellkoble diskant og midbass på en 2kanaler feks, har 2 stk 2kanals forsterkere atm, kjøper høyttalere først da det er viktigest! er en Mac Audio 2kanals på sikkert 2x60/80wrms og en Swiss audio på 2x75wrms så det får duge i første omgang, alt er bedre enn å kjøre de på Cd spilleren

            Så da satser jeg på :

            https://www.xtremecar.no/bilstereo/p...zrf-42xii.html I Dashbordet

            også

            https://www.xtremecar.no/bilstereo/p...zrf-52xii.html Disse i hattehylla, allerede da burde det spille rimelig alright .

            så med 2x6.5 og 2x4" "PA" elementer i tillegg i dørene så må dette bli heeelt optimalt for min del ihvertfall! men kjøper neppe SPL/Pa elementer med det aller første, blir kanskje om noen ukerstid, blir Ground Zero først, da jeg må ha penger til Lappen også, venter på Teori timen min også må jeg bestille oppkjøring engang, så tenkte å kjøpe Spl/Pa elementene når lappen er i boks tenkte jeg!

            Tusen takk igjen for tips og råd!

            Comment


            • #7
              Originally posted by bass-freek View Post
              Jeg har hørt mye Hetz SPL og litt DD. Synes begge deler er meget skrikete. Hvis du bare er ute etter å skremme eller bokstavelig talt plage andre med mellomtone-diskant samt miste egen hørsel fra 1000Hz og opp så er det perfekt.
              Det kan selvsagt kompenseres noe med fornuftige innstillinger eller DSP om du har budsjett til det.
              Jeg kjører B2 elementer i samme "klasse" som de overnevnte (se min prosjekttråd); det er LANGT mer behagelig. Anbefales fra min side og koster omtrent det samme.
              Ja okei? interessant, det er meget mulig, jeg har aldri hørt noen av dem! Har du link til Disse B2 komponentene ? Planen var jo Hovedsakelig og kutte all midbass ved 80-100hz da subben tar over derifra og ned, og ang lite midbass i Ground Zero Coaxene er heeelt korekt! de spiller veldig høyt men veldig lite "midbass" !
              Last edited by jfa190; 26-07-2016, 21:40.

              Comment


              • #8
                Sjekk www.xmax.no
                Endra forøvrig posten min ovenfor med mer info. Lykke til!

                Edit: subben din bør du kutte lavere enn 100Hz ja, den vil neppe spille godt fra helt i bunn opp til 100Hz. Og ikke vær redd for å kjøre mye mer effekt på frontsett en du skisserer. Disse komponentene er laget for å tåle bank. Heller litt færre elementer og mer power.
                Last edited by bass-freek; 26-07-2016, 21:43.
                never enough!

                Comment


                • #9
                  Originally posted by bass-freek View Post
                  Sjekk www.xmax.no
                  Endra forøvrig posten min ovenfor med mer info. Lykke til!

                  Edit: subben din bør du kutte lavere enn 100Hz ja, den vil neppe spille godt fra helt i bunn opp til 100Hz. Og ikke vær redd for å kjøre mye mer effekt på frontsett en du skisserer. Disse komponentene er laget for å tåle bank. Heller litt færre elementer og mer power.

                  ja, var planen å ta rundt 80hz, det jeg pleier å ha, er snakk om 1x12" for øyeblikket, trolig kommer det 2x12 en vakker dag! ja, blir mere power! men må ha noe musikk i det heletatt nå ihvertfall så må kjøpe høyttalere først! også oppgradere effekt osv i senere tid! De B2 Elementene virka ekstremt lovende! både pris og att dem har "spiss" i midten istedenfor støvhette gjorde att jeg falt helt for dem! men tviler jeg har plass til noe
                  mere enn 1x6.5" i hver dør altså! er utrolig begrensa plass i dørene, spesielt siden jeg har sveivevindu istedenfor elektrisk! kan enten støpe i front av døra eller kanskje få plass med minimale mods på baksiden av døra men da ligger jo mellomtonen gaaanske nermt siden av meg og lyden blir vell utrolig dempet av den grunn?

                  Holder http://xmax.no/produkt/b2-audio-hnt4/ og http://xmax.no/produkt/hn6p/ fint ilag da og vil kunne oppnå veldig høy lyd samt god midbass med dem?

                  Har du noen anbefalinger til en alright 4kanals forsterker til dette da? eller burde jeg ta diskant og mellomtone på hver sin kanal? til 4kanals forsterker ønsker jeg igrunn ikke å bruke mere enn 1500-2000 i første omgang, blir heelt sikkert noe sykere frem i tid

                  Tusen takk for hjelp!

                  Comment


                  • #10
                    De to sammen er et greit valg ja.
                    Ikke voldsom midbass men nok til å holde tritt med en 12" som ikke er ekstrem. Ytelsen på frontsettet vil avhenge mye av monteringen din. Du kan kjøre en tokanaler eller firekanaler. Gjerne på samme forsterker ja, sålenge du får delt dem greit. Hvis budsjett er et issue ville jeg sjekka f.eks dynabel, judysbilstereo samt lydibilen.no .
                    Eller brukt på Finn evt her inne i kjøp-salg delen da får du klart mest for pengene!
                    never enough!

                    Comment


                    • #11
                      Jeg har en Dynabel bf 0804 til overs jeg kunne tenke meg en tusenlapp for...

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by bass-freek View Post
                        De to sammen er et greit valg ja.
                        Ikke voldsom midbass men nok til å holde tritt med en 12" som ikke er ekstrem. Ytelsen på frontsettet vil avhenge mye av monteringen din. Du kan kjøre en tokanaler eller firekanaler. Gjerne på samme forsterker ja, sålenge du får delt dem greit. Hvis budsjett er et issue ville jeg sjekka f.eks dynabel, judysbilstereo samt lydibilen.no .
                        Eller brukt på Finn evt her inne i kjøp-salg delen da får du klart mest for pengene!
                        lurte på å kjøpe Harman Kardon Ca 470 å bruke på frontsett og bakhøytalere og en 2 kanals på dørene evnt blir noen heftige 12" ere ila tiden, feks 2x DD 712 eller LIB 1221 eller noe Sundown/B2 av noe slag

                        Hvordan er det med Lib sine forsterkere ? tenker spesielt på Monoblokker osv, prisene er jo meeeget alright

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by kane View Post
                          Jeg har en Dynabel bf 0804 til overs jeg kunne tenke meg en tusenlapp for...
                          Hva er spesifikasjonene på den? bilder? hvor holder du til?

                          Comment


                          • #14
                            Har ikke noe bilde av den men det kan jeg fikse på fredag. Fant bare dårlige bilder av den jeg har på nettet men om du søker er det 2 utgaver, en med opphøyd midtfelt i aluminium og en med en gullbadge, jeg har den siste.
                            Specs er 4x80@4ohm, 4x100@2ohm (ble plutselig usikker på hvor mye den gir i 2ohm...)eller 2x160 brokobla.
                            Bor i Ålesund.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kane View Post
                              Har ikke noe bilde av den men det kan jeg fikse på fredag. Fant bare dårlige bilder av den jeg har på nettet men om du søker er det 2 utgaver, en med opphøyd midtfelt i aluminium og en med en gullbadge, jeg har den siste.
                              Specs er 4x80@4ohm, 4x100@2ohm (ble plutselig usikker på hvor mye den gir i 2ohm...)eller 2x160 brokobla.
                              Bor i Ålesund.

                              Takk for tilbudet! men tror jeg kjøper Harman Kardon CA470! den var mest attraktiv for meg akkuratt nå ihvertfall!

                              Comment

                              Working...
                              X