Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Haakon O View Post
    Uten å te hensyn til specs på sub, så vil en kasse på 125 L netto trenge følgene port/er) for en tuning på 30hz:

    1 stk 4" Aeroport: 13,9cm lengde
    2 stk 4" Aeroport: 35,2cm lengde (disse opptar ca 6 liter volum, tilsammen med hva alementet opptar så vil vel det være omlag 10 liter, derfor tatt utgangspunkt i 125L netto).

    Kun 1 stk er i grenseland angående lufthastighet (= portstøy) i følge winisd, men siden det et aeroport og ikke vanlig port med skarpe kanter har man litt ekstra å gå på. Hadde nok uansett gått for 2 stk.
    Spank you very much!
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • Sponkasse

      Jeg har kjøpt en brukt subwoofer med kasse av sponplater.
      Jeg har lest at sponplater ikke er tette nok.
      Vil det hjelpe å spraye innsiden med f.eks. Plasti-dip?
      Har en boks stående.
      Last edited by Campur; 05-02-2016, 20:19. Reason: Skrivefeil

      Comment


      • Hva er tykkelsen på platene den er bygd med? Hvis kvaliteten på arbeidet virker høy så ville jeg nok bekymra meg mer for andre begrensende faktorer for god bass. Eksempelvis strøm til forsterker. Er det en trykkammerkasse eller bassrefleks? Plastidip på innsiden vil nok gjøre den endel tettere, det samme vil et par gode strøk med mye forskjellig maling gjøre.
        never enough!

        Comment


        • Sponplatene er nok 18mm, ca 20mm med filt.
          Kassen er ikke verdens beste, men holder til min første sub i bil.

          Høyttaleren er en Pioneer TS-W306C 12", som i følge manualen er best for lukket kasse.
          Volumet er riktig for ventilert kasse til den, men mindre enn maksvolumet for lukket kasse.
          Røret er litt over halvparten av lengden og litt tynnere enn tykkelsen manualen tilsier.
          Jeg er derfor i tvil om jeg skal tette hullet eller ikke.

          Høyttaleren skal inn i en camping-lastebil med 24V anlegg (se campur.no), og skal derfor drives via 12V omformer.
          Tror det er en 8A Mascot, som nå driver stereoanlegget, en Panasonic CQ-RX400N.
          Det skulle vel tilsi ventilert kasse, for det er vel slik at den krever minst effekt fra forsterkeren?
          Bassforsterkeren er forøvrig en Blaupunkt GTA 275.

          Har gitt kassen ett strøk sperrgrunn innvendig, tar et strøk til i morgen.

          Comment


          • Spilleren trekker nok bortimot 8A ene og alene, hvor skal strømmen til forsterkeren komme fra?
            [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

            Comment


            • Strømforsyning

              Originally posted by Haakon O View Post
              Spilleren trekker nok bortimot 8A ene og alene, hvor skal strømmen til forsterkeren komme fra?
              Har vel 3 muligheter:
              • Sette inn en 12V omformer til
              • Sette inn et 12V batteri som lades av omformer med 14V og/eller solcellepanelet
              • Koble enhetene parallelt, til hvert sitt batteri, med bryter så de kan bytte batteri

              Ellers spiller jeg ikke høyere enn at vi kan sitte og synge til, f.eks. Knutsen og Ludvigsen.

              Comment


              • Nå har kassen fått et par strøk, og blitt fin og hvit inni.

                Den enkleste måten å montere forsterkeren er med egen omformer til den.
                Kan jeg regne med at en 20A er kraftig nok?
                https://www.123elektronikk.no/power-...Oa0aAnpG8P8HAQ

                Ventilasjonsåpningen kommer ned mot gulvet i det rommet høyttaleren skal stå.
                Hvor stor avstand trenger jeg da mellom gulvet og høyttaleren?
                Diameteren i hullet i kassen er 7cm.


                Comment


                • Malingsjobben ser bra ut! Avstand fra åpning på port eller bassrefleksrør skal være lik som, eller større enn, diameteren på bassrefleksporten (røret). Om 20A er nok kommer ann på hvor mye effekt du skal hente av forsterkeren.
                  never enough!

                  Comment


                  • Avstand portåpning

                    Originally posted by bass-freek View Post
                    Avstand fra åpning på port eller bassrefleksrør skal være lik som, eller større enn, diameteren på bassrefleksporten (røret).
                    Hvilken avstand er det snakk om?
                    Mellom baksiden av elementet og indre åpning på røret inni kassen?
                    Mellom portåpningen utenpå kassen og høyttaleren? I luftlinje? Langs utsiden av kassen?
                    Mellom portåpningen utenpå kassen og hjørnet?

                    Har fått montert kassen, se http://campur.no/endringer/montering...bwoofer/201602

                    Comment


                    • Beklager, jeg var uklar. Så på bildene dine, ser ut som du har plass til å heve kassen 3-5cm ytterligere opp fra underlaget. Det anbefaler jeg (forutsatt at portens åpning faktisk er nedover). Ellers vil luften ha større motstand like utenfor porten og den vil ikke fungere som den skal. Teoretisk så kan din nåværende løsning skape en mye lengre port som endrer tuningen på kassa di. Uansett er det ørene som bestemmer, hvis du synes det låter greit er vel det viktigst!?
                      never enough!

                      Comment


                      • Mulighet for å finne ut om LiB 8081 er egnet for bandpass kasser?
                        http://lydibilen.no/index.php?main_p...roducts_id=171

                        Comment


                        • Portdesign

                          Originally posted by bass-freek View Post
                          Hvilken tuning som passer er vel opp til ørene som hører. Det blir litt som å spørre hvilken bil sompasser til en mann!Mange er likevel kanskje noenlunde enig i noe slikt:
                          Pop/rock omkring 40hz
                          Elektronisk/house etc 40-45
                          Hiphop osv 30-40
                          Decaf og "slowed" basslåter rundt 30
                          Hvilken tuning passer best til klassisk musikk?
                          Hva om en har to porter med litt forskjellig lengde/diameter?
                          Det burde gi tuning på to frekvenser, og dermed mindre markant topp i frekvenskurven.
                          Men det kan jo være at det gir andre, uønskede effekter.

                          Jeg skal flytte porten i kassen min, ettersom den peker ned mot gulvet.
                          Lurer derfor på hva som vil være beste portløsning før jeg begynner.

                          Comment


                          • Jl 13w7 subkasse

                            Skal bygge en kasse til mitt JL 13W7 13,5" element. Er litt usikker på om jeg bør gå for porta eller tett kasse. Skal stå i en BMW e60. Plass er et issue da bilen skal brukes til det vanlige, men er flexibel :-P . Skal kobles opp mot en Hifonics BRZ3016.1D som vel leverer ca 1200w rms 4Ohm.

                            Hører på veldig forskjellig musikk. Tenker 35hz tune? Hva ville dere anbefale hva porta vs tett kasse angå. Liter?

                            Alle svar mottas med stor takk ;-)

                            Comment


                            • Sjekk produsentens nettside. Du finner bra kasseforslag og detaljer om elementet her:
                              http://mediacdn.jlaudio.com/media/mf...pdf?1305758644

                              Ca35-38Hz passer godt til musikk mener jeg. Om det er mye electro og dubstep etc, enda litt høyere.
                              never enough!

                              Comment


                              • Originally posted by bass-freek View Post
                                Sjekk produsentens nettside. Du finner bra kasseforslag og detaljer om elementet her:
                                http://mediacdn.jlaudio.com/media/mf...pdf?1305758644

                                Ca35-38Hz passer godt til musikk mener jeg. Om det er mye electro og dubstep etc, enda litt høyere.
                                Så om man hører på dubstep type musikk med mye bass ville du tunet kassen til ca 40Hz kansje? Leste på JL sine anbefalinger å tune kasse til 30Hz...?
                                Hva spiller mest "korrekt" bass. Portet eller lukket kasse?

                                Igjen takk for svar..er litt rusten på dette...lærer stadig nye ting

                                Comment

                                Working...
                                X