er det sant at en 10'' spiller raskere (slår forterre) enn en fks 15'' eller 18''? eller er det en bløff?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
''spille raskere''
Collapse
X
-
BLØFF! Eller myte som det også kalles...
Saken er at en 10" må bevege seg ganske mye lengre enn en 18" for å oppnå samme lydtrykk, så om begge har motor (magnetsystem og spole) som er kraftig nok, så vil en 15" eller 18" spille "raskere" enn et mindre element.
Det mange forbinder med "treg" bass er at et stort element ofte spiller dypere, med mere makt enn et mindre, så derfor oppleves lyden som tyngre.
En god tanke for å gjengi bass pent er at det er bedre å flytte en stor mengde luft forsiktig, enn å flytte en liten mengde luft brutalt. Resultatet er det samme, men førstnevnte vil låte penere.[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
-
Nei det er ikke sant
http://bilstereoforumet.no/showthrea...t=gode+grunner
Edit: Men det betyr ikke at mindere elementer som 8" og 10" ikke låter bra, kan få et lite element til å spille høvelig dypt i rett kasse, men seff aldri så dypt som et stort element i ei optimal kasse.
Det er fint med små elementer hvis du har manko på plass, eller bare liker små kasserLast edited by Stianuno; 05-06-2010, 11:31.
Comment
-
min erfaring er værtfall at: jeg syns 10 får ''kraftigere'' slag om du skjønner hva jeg mener, at den dunker mye hardere, enn fks en 18'' da jeg syns at en 18 får en helt annen bass som får buksa til å blafre, å ikke så mye trøkk som det kommer fra en 10. hvis dere skjønner hva jeg mener,
bare å si hvis jeg forklarte dårlig, så skal jeg prøve å forklare på en annen måte, hehe
Comment
-
Originally posted by Alex s View Postmin erfaring er værtfall at: jeg syns 10 får ''kraftigere'' slag om du skjønner hva jeg mener, at den dunker mye hardere, enn fks en 18'' da jeg syns at en 18 får en helt annen bass som får buksa til å blafre, å ikke så mye trøkk som det kommer fra en 10. hvis dere skjønner hva jeg mener,
bare å si hvis jeg forklarte dårlig, så skal jeg prøve å forklare på en annen måte, hehe
Kan du heller si noe om forskjeller og likheter i de anleggene du sammenligner mot hverandre? Da kan vi lettere forklare hvorfor du observerer det du gjør.Mvh Tony
- The only road to take is perfection itself
Comment
-
Originally posted by Typhon View PostSer for meg dette er en observasjon gjort med flere variabler en konstanter inne i bildet
Kan du heller si noe om forskjeller og likheter i de anleggene du sammenligner mot hverandre? Da kan vi lettere forklare hvorfor du observerer det du gjør.
Comment
-
ganske enkelt du opplever at den høyttalerkassen gir mer punchy, hardere bass fordi den klarer ikke å avspille de lavere tonene. Hadde du hatt et delefilter som filterer bort alt under 40hz så hadde 15" kassen spille like hardt som du kaller det.Mvh. Damir
Comment
-
Originally posted by Dammed View Postganske enkelt du opplever at den høyttalerkassen gir mer punchy, hardere bass fordi den klarer ikke å avspille de lavere tonene. Hadde du hatt et delefilter som filterer bort alt under 40hz så hadde 15" kassen spille like hardt som du kaller det.
Comment
-
Originally posted by epifant View PostDu spør i første post om et mindre element slår raskere enn et større element. Om vi mater en 8-tommer og en 18-tommer med det samme signalet på 50 hz, vil 8-tommeren spille 70 hz siden den er kjapp og 18-tommeren 40 hz siden den er treg?
Men du/jeg/andre her har jo tidligere påpekt mange ting angående dette, bl.a. det faktum at subwooferen ikke vil ha noen forutsetning for å bevege seg når den ikke lenger får "beskjed om det" (strøm) fra forsterkeren, m.a.o. kan ikke bassen være noe tregere enn signalet fra CD-spilleren/DSP e.l. + tidsforsinkelsen gjennom kabler, forsterkere og til sist luft, frem til lytteposisjonen.
Subwooferen gjør bare som den får beskjed om, den har ikke så mye annet valg...
Edit: Glemte å nevne argumentet med at spoler med høy induktans er tregere enn de med lav induktans. Hehe. Men det får trådstarter søke opp et annet sted. Nå skal jeg ut igjen.
God helg! Deilig vær her, i alle fall!Last edited by Miniboom; 05-06-2010, 14:47.
Comment
Comment