Announcement

Collapse
No announcement yet.

HPF og LPF, hvordan deler du?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HPF og LPF, hvordan deler du?

    For å ikke stjele den andre tråden helt ville jeg bare lage en liten generell prat rundt deling.
    Tenkte kanskje folk kunne komme med innspill om hva som funker best til hva, osv.

    1.) Hvordan bruker du High Pass Filter og Low Pass Filter i ditt anlegg?

    2.) Hva hører du på i bilen, og hvorfor funker din deling bra til den typen musikk?

    Kan starte med å si at jeg har filtrert frontsett over 80hz og sub under 80hz, hører på rock/heavy.
    Kan også tilføye at jeg ikke har mye peiling på dette, og vil gjerne få innspill om hva som vil funke bedre.
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

  • #2
    Lurer på dette selv!

    Comment


    • #3
      Er veldigt enkelt og finne ut av
      Vri på knotten og lytt deg fram, enklere kan det ikke bli

      Comment


      • #4
        Ok. Men svar på 1. og 2. er du snill, Stian Desverre er det ingen knott på frontsett-forsterkeren, der er det 80hz eller "off". Skadelig for frontsett å skru av?
        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
        Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

        Comment


        • #5
          Bare for å forvirre litt skikkelig... :P

          Spm. 1:
          Link til mine innstillinger:
          http://www.bilstereoforumet.no/showp...56&postcount=2
          Dette spiller ALL musikk, uansett sjanger!

          Spm. 2:
          Er ikke sånn at én type innstilling spiller noe musikk "bedre" enn noe annet. DERSOM merk DERSOM anlegget er justert så det spiller noenlunde riktig over hele frekvensområdet.
          [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
          [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
          [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

          Comment


          • #6
            Deler frontsettet ned til 50hz.
            Nå hører jeg mye på Marius Muller, Infected Mushroom, Pantera, Metallica, Tool.
            Er ikke fornøyd med hvordan bassen låter, men det har ikke noe med delinga og gjøre

            Comment


            • #7
              Delefrekvens er jo så sin sak, men hva da med flankesteilhet? Altså hvor bratt filteret deler. Er stor forskjell på 6dB og 24dB f.eks.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment


              • #8
                Tenkte jeg skulle teste deling på 60hz, hvis jeg skrur filteret av på frontsett (da spiller vel frontsettet hele frekvensen sin??), og stiller monoblokka til 60hz LPF...
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                Comment


                • #9
                  Er det ikke noe form for justering på spilleren din?

                  Comment


                  • #10
                    Som Tony er inne på her så kan flanke bratthet også spille inn.
                    Men også hvilken type av filter som deles med. Linkwitz Riley, Besselwith, Buttorworth.
                    Alle de filtrene har forskjellige egenskaper....
                    Mvh
                    J. Holm
                    www.b2audio.com
                    http://facebook.com/b2audio

                    Comment


                    • #11
                      HPF på subwoofere skal du justere etter kassen og elementene, du skal justere det slik at subben ikke overstiger sin Xmax+10%.

                      LPF på subwoofere bestemmer du selv etter hvordan det passer med frontsettet og subbene/subben du bruker. Jeg selv brukte 80hz på min 12" pioneer sub og jeg syns det passa bra.

                      HPF på frontsettet brukte jeg 80hz på fordi jeg syns ikke det ble bra lyd når jeg brukte noe mindre, tror det har enten noe med montering i infinite baffle (kasseløs design) til en viss grad i dørene, eller at forsterkeren ikke var kraftig nok for dem. Skal selv prøve 60-70hz når jeg får den nye forsterkeren.

                      LPF brukte jeg ikke. Brukte det passive delefilteret så jeg vet ikke hvordan det delte mellom mellomtonen og diskanten.

                      Nå som jeg skal kjøre aktivt så er jeg ikke helt sikker på hva jeg skal bruke. Jeg selv hører på alt av musikk, bortsett fra klassisk. Dette vil si rock, metal, Death metal, pop, electric som jeg kaller det (techno, trance, house etc etc), reggae, rap osv.
                      Bruker/skal bruke: Infinity Kappa Perfect 6.1 framme og to Fi Q 18" i en porta kasse rett bakk førersetene i en Celica.

                      Noen som har tips hva jeg sette HPF og LPF på mellomtonen og diskanten?
                      Last edited by Dammed; 08-02-2010, 03:49.
                      Mvh. Damir

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Dammed View Post
                        HPF på subwoofere skal du justere etter kassen og elementene, du skal justere det slik at subben ikke overstiger sin Xmax+10%.
                        Kan du vennligst forklare det der?
                        Mvh Werner Harstad

                        Comment


                        • #13
                          Du kan lese det som står på denne linken: http://www.subwoofer-builder.com/xmax.htm

                          Var en av dem sidene som forklarte det best syns jeg.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by berniebp87 View Post
                            Kan du vennligst forklare det der?
                            Originally posted by Dammed View Post
                            Du kan lese det som står på denne linken: http://www.subwoofer-builder.com/xmax.htm

                            Var en av dem sidene som forklarte det best syns jeg.
                            Vi snakker om to helt forskjellige verdener her..
                            Om man skal ha sjiten til å spille HØYEST mulig, så kan det være relevant og ikke la elementet spille lavere frekvenser enn man har bruk for.. Skal man spille musikk, så gjelder helt andre ting! Da vil man ha så mye av frekvensområdet med som mulig.
                            På mange spillere kan man ha flere lagringer, sånn at anlegget kan brukes til begge deler, uten at man behøver å gjøre om på noe i installasjonen.

                            Var kanskje litt "uklar" i innlegget mitt tidligere i tråden, men linket til mine instillinger i Bmw'en for å vise hvordan ett anlegg i den litt avanserte enden av skalaen er innstilt, men det finnes selvfølgelig anlegg som er NOE enklere, med færre muligheter enn dette.
                            Det er ingen fasit på at det må stå på det ene eller andre verdien, men greia med justeringsmuligheter er å kunne tilpasse justeringene til det man har av bil/utstyr, sånn at man får hentet ut det beste av det man har..

                            Selvfølgelig finnes det enkelte "tommelfingerregler" og mye er basert på erfaring, som gjør at det kan være greit å begynne med noe "sånn ca." som utgangspunkt, men derfra må man tilpasse seg til det man har og det man ønsker å få ut av anlegget sitt.

                            Sånne ting som gaining med multimeter/oscilloskop er ting jeg bare flirer av, men det er til MITT bruk! Driver man med dB-drag så er det noe helt annet.
                            Derfor er det så synd at alle "sannheter" som kommer opp på ett forum, må sorteres for å kunne bestemme hva som er riktig til hver enkelt sitt bruk. ..OG det krever at man vet hva man holder på med! Så egentlig bør man definere hva man vil og ønsker, før man stiller ett spørsmål om "hvordan ditt eller datt"...

                            Det er ikke feil å si at man bør bruke ett subsonicfilter/HPF på f.eks. 40hz til suben om man skal dB-dragge, men til musikkbruk er dette helt feil. Derfor må mottakeren av svaret vite hva han ønsker...

                            Vrient detta her gitt..

                            Sorry for delvis OT..
                            Gudd løkk!
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Stianuno View Post
                              Er det ikke noe form for justering på spilleren din?
                              Jeg kan stillle bass, mid og treble med -/+ 6 (db?) men det gjelder jo da alle elementene.
                              Så hvis jeg vil ha litt mer bass, og trykker på 2+ bass så får jeg det i frontsettet også.
                              Andre istillinger er balance, og det kan jeg jo f.eks. stiller til R2 når jeg kjører alene.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                              Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                              Comment

                              Working...
                              X