Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mazda RX-8 SQL Prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mazda RX-8 SQL Prosjekt

    Velkommen til Trustno1'ns RX8 prosjekttråd.

    Jeg har satt av plass i denne første posten til å prøve å holde litt oppdaterte bilder av hvordan prosjektet ligger ann. Dette gjør det litt enklere å orientere seg enn å lese igjennom hele tråden

    Ideen med dette prosjektet er å lage ett ekstremt anlegg, men så clean og nøytralt som mulig.

    Dette blir bygget med både tanke på SQ, SPL og utseende men prøver å unngå mest mulig kompromisser, og det skal fungere like godt til alt. Dette betyr gjerne at det er mye arbeid involvert.

    For øyeblikket så sitter det følgende utstyr i bilen:





    Total forsterkerkraft er i området 8kw ca jevnt fordelt på sub og frontsett.


    Tablet'n er montert i dash :
    (beklager litt dårlige bilder, og ikke 100% rent, skal ta noen nye bilder senere )


    Dørsidene er støpte glassfiberkasser tunet til ca 50 hz med en Clarion 10" som brukes til midbass



    I kickpanelet sitter det DD VO 6x9 som brukes til nedre mellomtone



    I dashen er det 2 stk Tang Band 4" som brukes til øvre mellomtone og diskant (fulltoner)



    Bak så er det støpt og bygget sammen en modulær subkasse i 7 deler:
    - 4 kassedeler
    - 2 deksler med vindu
    - Flens til sub










    Det er også montert justerbare coilovers for å kompensere for ekstra vekt



    Planen er å få lagt ut noen bedre bilder etterhvert, samt ett par videoer.
    Last edited by trustno1; 02-09-2013, 00:27.

  • #2
    Pga mange forespørsler på hvordan jeg har satt opp Nexus 7 opsettet mitt så tenkte jeg å beskrive det litt nærmere her slik at andre kan få glede av dette.

    Først og fremst hvorfor jeg valgte Nexus 7 som tablet:

    - Nexus 7 er relativt billig, samt den kjører på ren android uten spesielle tilpassinger. Dette betyr at man kan oppdatere android OS't med en gang ett nytt OS blir tilgjengelig ( andre leverandører bruker gjerne lang tid før man får oppdateringen, om man får den i det heletatt)

    - Nexus 7 er en populær og utprøvd platform der det finnes mange mods

    - Det finnes en custom kernel som gjør det mulig å både ha usb enheter tilkoblet samtidig som tablet'n lader.

    - Størrelsen er *nesten* perfekt for 2-din åpninger i dashen, så det bør i de fleste tilfeller være mulig å få plassert den uten alt for store dashbord modifikasjoner.

    - Skjermen på Nexus 7 har fått gode kritikker. Den fungerer godt i min bil selv når det er mye lys.
    NB, ett minus: Skjermen er polarisert, så når den plasseres i landscape mode så ser man nesten ikke skjermen dersom man har på polariserte solbriller.

    Hvordan jeg gikk frem for å få tableten til å fungere i bilen:

    Utstyr jeg har brukt i mitt prosjekt
    - Nexus 7 (første generasjon, i skrivende stund så kjenner jeg ikke til om de nødvendige moddene for 2. generasjon finnes)

    - USB y kabel
    Denne brukes for å koble til både USB enheter og lader

    - Joycon EXR
    Denne fungerer som ett programerbart usb tastatur. Den senser rattkontroll knappene og konverterer dette til programerbare taster

    - 2A usb lader

    - Muse USB DAC

    - En USB hub

    Montering
    Dette vil sannsynlgivis variere litt fra bil til bil, men nederst i denne posten er det litt info og bilder på hvordan jeg monterte den.

    Litt om lading + Usbenheter


    Ett problem med tableter generelt er at de kjører enten i "OTG host mode" eller som usb enhet

    Det dette betyr i praksis er at når enheten kjører som usbenhet så er den ment for å ta i mot strøm og når den kjører som host så er den ment for å gi strøm til tilkoblede enheter.

    Så i utgangspunktet er det ikke mulig å både lade og ha usbenheter tilkoblet samtidig.

    Dette er noe som Timurs kernel fikser. Dette krever at du unlocker og rooter enheten (noe som også begrenser garantien på enheten)



    Er nok mye mer jeg kan skrive her, men ble litt sent i kveld, så jeg skal se om jeg klarer å få oppdatert med litt mer info etterhvert. Det er bare å komme med spørsmål i tråden om det er noe spesifikt man lurer på
    Last edited by trustno1; 21-08-2013, 02:06.

    Comment


    • #3
      reservert til senere2

      Comment


      • #4
        Da var det endelig ny bil i garasjen, og tenkte å starte på ett nytt prosjekt om ikke alt for lenge.

        Har fått tak i en RX-8 (HP GT) som det er ganske store planer for

        Målet er sikkelig lydtrykk uten at det skal gå på akkord med med god lyd. Jeg kommer også til å forsøke å lage en relativt anonym installasjon, til tross for at det er en rimelig stor installasjon som skal inn.

        Prosjektet er fortsatt under planlegging, men en foreløpig utstyrsliste ser slik ut (basert på endel utstyr jeg har lliggende som jeg tenker å benytte):

        - Galaxy Tab 10.1" intigrert i dashen som headunit. Har planer om å integrere funksjonalitet for å styre den via orginale rattkontroll knapper.
        - Alpine, h700 DSP
        - Diskanter, (uvist type foreløpig), i dash
        - Mellomtone, (uvist type foreløpig) 4", i dash
        - Midbass, RF HX2 8", i portede kasser i døra
        - Sub, 2xDD9512 eller 1xDD9515
        - 2 stk T20001bd - sub
        - 1 stk T8004 - midbass
        - 1 stk diskant/mellomtone forsterker, uvisst hva dette blir enda.
        - 2 stk Apollo A-1750 batterier
        - Oppgradert dynamo (hvis jeg får tak i, og om det blir nødvendig)


        Total effekt kommer vel til å ligge på rundt 6kW

        Kommer også til å dempe en god del innvendig i bilen. Om noen har gode forslag til hva jeg bør bruke så taes det mot med takk.

        Vet ikke om det finnes noe slikt som "vekteffektive" dempeplater, men isåfall er det av interesse da jeg ønsker å holde vekten på anlegget så lavt som mulig. Dette betyr også at alt av høytalerkasser i bilen kommer til å bli bygget i glassfiber for å spare vekt.


        Kommer til å prøve å holde oppdaterte bilder i denne første posten fremmover for bedre oversikt over status.

        Foreløpig er alt i planleggingsfasen, og ingenting er gjort. Men her er iallefall litt bilder av bilen




        Last edited by trustno1; 30-07-2013, 18:02.

        Comment


        • #5
          Heftig bil.
          Blir spennende å følge med på hvilke løsninger du går for denne gangen. Du har litt å leve opp til etter MR2en

          Comment


          • #6
            Jo, takk for det

            Noe enklere å bygge i denne i forhold til MR2'n, men kommer nok til å bruke god tid for å få ting så clean som mulig.

            Tviler sterkt på at jeg blir "ferdig" i løpet av året. Får se litt hvordan ting tar i veg når jeg er i gang

            Comment


            • #7
              Fortsett!!! RX-8 er en av mine drømmebiler! Jeg vil se hvordan den kan bli med gromlyd!
              /// BIS

              Comment


              • #8
                Originally posted by BaardI View Post
                Fortsett!!! RX-8 er en av mine drømmebiler! Jeg vil se hvordan den kan bli med gromlyd!
                Det kommer garantert en fortsettelse her

                Men jeg har litt knapt med tid nå frem mot ferien, men i juli så kommer det nok ganske sikkert til å bli litt aktivitet.

                Har forøvrig kjøpt inn 2 stk DD9512 som skal inn. skal klare å få laget en kasse som er stor nok, men det blir ganske trangt om plassen. Er også nødt til å lage den i flere seksjoner for så å bolte den sammen innvendig i bilen for å få den inn. Bagasjeromsluka er ikke særlig stor.

                Var også å fikk kompresjonstesta bilen i dag for å være på den sikre siden. Motoren var i utmerket stand, noe som ikke alltid er en selvfølge på wankel

                Comment


                • #9
                  Da var prosjektet såvidt i gang. Har begynnt å støpe pods i dashen til 4" elementer. Er mye å ta hensyn til i denne bilen da det er 8 airbags som skal ha fri gange her og der, så ikke bare bare å lage pods heller.

                  Utgangspunktet er slik:



                  Litt maskering, og ca plassering av hvordan elementet er tenkt

                  En veeeeldig rough skisse i paint om hvordan planen er å bygge det


                  Blandet ut litt polyester og glassballonger. Første gang jeg arbeider med dette, så spent på å se hvordan det fungerer. Men må si jeg syntes det er enklere å jobbe med og mindre griseri enn glassfiber iallefall.




                  Regner med det kommer mer i morgen
                  Last edited by trustno1; 23-06-2012, 01:39.

                  Comment


                  • #10
                    så ut som en dårlig vinkling, ser ut som den kommer til å spille rett i instrument huset, det kan gi mange rare refleksjoner
                    VW Golf 4
                    Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                    Simen Sormbråten

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by simso View Post
                      så ut som en dårlig vinkling, ser ut som den kommer til å spille rett i instrument huset, det kan gi mange rare refleksjoner
                      Ja, vinklinga er bare sånn ca. Kommer til å endre litt på det, men setter jeg den for langt oppover så vil man få refleksjoner fra ruta, noe som er værre.

                      Problemet er at det er i trangeste laget til å få plassert 4" der, samt airbags og div å ta hensyn til.
                      Så er litt begrenset med monteringsmuligheter.

                      Comment


                      • #12
                        Spent på hvordan du bruker polyester og glassballonger. Har tenkt på en slik løsniing selv. Setter pris på å få ta del i dine kyndige erfaringer i tråden her
                        Bruk gjerne T-skje prinsippet når du forklarer

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Slednekk View Post
                          Spent på hvordan du bruker polyester og glassballonger. Har tenkt på en slik løsniing selv. Setter pris på å få ta del i dine kyndige erfaringer i tråden her
                          Bruk gjerne T-skje prinsippet når du forklarer
                          Ok, skal se hva vi får til her


                          Etter jeg plukket ut støpen i dag så det slik ut.
                          Ikke akkurat vakkert, men har iallefall en form å jobbe ut fra.



                          Etter litt pussing, sliping, kutting og ett lag med glassfiber oppa for å forsterke, så mer pussing/sliping/kutting så fikk jeg en form som så litt bedre ut:



                          Så var det til å finne ut hvordan høytaleren skulle stå. Jeg gjør dette med å kutte ut en mal i papp som jeg tester ut vinkling og plassering.



                          Liten test på plassering etter å ha fått kuttet ut en plate i MDF. Når jeg har funnet den rette vinklinga limer jeg de fast med limpistol.


                          Begge plater på plass:


                          Det er flere metoder å lage den øvre delen på, men her så testet jeg ut å bruke metall netting. Funker relativt greit da man til en viss grad kan forme hvordan det skal se ut ved å bøye nettingen.



                          På med ett lag glassfiber


                          Testmontering igjen etter glassfiberen er kuttet og slipt
                          Her trengs det litt korreksjonskirurgi for å få kassene til å stemme overens med kurvene i dashen


                          Kappet vekk litt i enden:


                          Hullene i kassa strakk jeg stretchlaken over og limte dette fast.(glemte desverre å ta bilde) Har nå lagt ett nytt lag glassfiber over hele, så det kommer nok en vidre update i morgen kveld

                          Comment


                          • #14
                            Du er ansatt som pro bono læremester

                            Comment


                            • #15
                              Hehe. Vi får se hvordan det blir

                              Bare husk at det er en god del kutting og sliping mellom hvert av bildene her. Personlig er jeg veldig glad i å bruke vinkelsliper med pusse skive, dette gjør jobben veldig mye kjappere. Bare husk beskyttelsesutstyr, glassfiberstøv er ikke til å tulle med.

                              Comment

                              Working...
                              X