Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan få lyd ut av dørlommer? (polo 6N)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan få lyd ut av dørlommer? (polo 6N)

    Hei.
    Har et 3 veis Hertz HSK 163 HI-Energy serie i poloen min, men jeg plager meg grønn over hvor utrolig dårlig det egentlig for spillet, mest 6.5" i bil dørene da, de kan jo spille og hoppe(altså elemente beveger seg frem og tilbake) som fy, den ene siden er høytaler lommen til og med løsnet litt, men hvor blir det av lyden / bassen? Det er FLAT, utrolig flat lyd!.

    er problemet at det er null "kasse" inni der? er det en lett måte å få noe utnyttet dør lomene mer effektivt uten å støpe? fordi jeg kan NULL om støpe og har ikke sjangs på det! har ikke veldig lyst å betale flere tusen for å få noen proffe til å gjøre det heller, plutselig VELDIG dyrt fronsett da.
    Hjelper det å stappe inn masse ehhh glemt navnet, men slik hvit bomhull som du har inni kasse for å lage det til å virke "større" ?
    nytter vell ikke med dempe matter i alle fall? Dette fjerner vell bare enda mer av lyden?

    Takker for innspill!

  • #2
    En ting du kan prøve ALLER først, er å koble om pluss og minus på ene midbassen og se hva som skjer da. Ofte folk glemmer å sjekke dette og resultatet er at lyden nærmest blir borte slik som du opplever

    Prøv det først!

    En ting som vil hjelpe ER faktisk å dempe dørene dine. Da stiver du av metallet slik av døra blir en mye bedre kasse for elementet ditt. Samtidig vil du få fjerna litt veistøy da
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Originally posted by Tony View Post
      En ting du kan prøve ALLER først, er å koble om pluss og minus på ene midbassen og se hva som skjer da. Ofte folk glemmer å sjekke dette og resultatet er at lyden nærmest blir borte slik som du opplever

      Prøv det først!

      En ting som vil hjelpe ER faktisk å dempe dørene dine. Da stiver du av metallet slik av døra blir en mye bedre kasse for elementet ditt. Samtidig vil du få fjerna litt veistøy da
      Er mulig jeg har koblet feil, men 6.5" ene er jeg ganske sikker på skulle være riktig, er mer usikker på dem oppi dashen for dem vrenger seg litt lett...
      Men det er jo lyd altså, du hører dem godt, men flat lyd, ikke noe fyldig med trøk i, du kan jo kjenne på foten når dem slår at det er masse luft i bevegelse men trøkken er der liksom ikke.
      Men for all del kan jeg jo prøve meg .
      Holder vell egentlig med å bytte pluss og minus på dele filterert da?

      Comment


      • #4
        Nei akkurat. Men bytt om pluss og minus på det ENE 6,5" elementet bare. Se om det blir mer liv da. Hvis så, så hadde jeg tatt en runde på alt og sjekket om pluss og minus stemmer på alle koblingspunkter
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Ja en ting er om høyttalerene er koblet fysisk i riktig fase, om de spiller i riktig fase er noe annet
          Men som Tony casanova Bangdalen skriver, dempematter vil bare gjøre godt (..så lenge du monteres de sånn ca korrekt da)

          Hvis du legger med litt mer info om anlegget osv så kanskje noen har et par tips!
          Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
          [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
          Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

          Comment


          • #6
            Høytalere / fronsett : Hertz HSK 163
            Spiller: pioneer DEH-P88RS-II
            Forsterker: Black Core Four LTD
            Link til forsterker: http://www.lydhuset.com/product_info...roducts_id=307

            Men altså jeg prøvde å ta "pluss" på minus og "minus" på pluss på delefilteret
            Og utrolig nok åpnet det ganske mye lyd, grunn for det er utrolig er at jeg var meget sikker på jeg hadde koblet 6.5" riktig fra start av, MEN så er jeg ikke sikker nå på nå om det er riktig, kan være pluss er på minus nå og minus på pluss og at det ble best lyd, jeg vet ikke helt, orket ikke åpne hele dørtrekket for å sjekke pluss og minus på kabelen i elmentet, kabel som er helt lik bare litt svart skrift på en av dem, ikke lett å finne dette lille skrift punkte alltid.

            Men 3" i dashen fant jeg ikke ut av heller egentlig, hørte ikke forskjell når bytta ledningene, virket ikke til å vrenge seg uansett der.

            Men nå ble vell kanskje problemet at det kommer fort stygge ulyder fra bil døren, og da må det vell kanskje demping til for å fikse?

            Men en annen ting, på spillerens å har du en plass i instillinger hvor du har en "kule" i midten av et firkantet brett, du kan skytte denne kulen opp eller ned for å justere om lyden skal være bak eller fremme, eller i midten som er nøytralt, også kan du styre den til høyre og venstre, ettersom lyden skal komme på bare høyre, bare venstre eller i midten som nøytralt igjen. Denne funskjonen fungerer dårlig, det blir litt lavere lyd, men det er lyd i begge sider selv om får kulen helt til høyre eller helt til venstre på dette "kartet" Er dette feilkobling dette også?

            Også et siste punkt da, jeg og en kamerat prøvde å plasere hode i midten av fører sete og passasjer for å høre ca. lyden på begge sider, dette ble RART veldig rart! du føler nesten at lyden går som i en "| |" og ikke som "X" virker som lyden skyter rett frem og når deg ikke ut i midten, da hører du bare litt ekko aktig lyd, som om lyden er et stykke unna ørene dine, lyden blir normal når du setter deg på din egen side igjen, men med en gang du tar hode i miten så blir lyden veldig rar. Er det slikt 3 veis skal være i bil? at du skal liksom sitte på hver sin side, eller er det faktisk noe mer eller mindre GALT her?

            EDIT: på innsiden hvor du har manuell spak for å styre speiler på polo 6N uten el-speil, så har jeg diskanthus som jeg kjøpte av klovnster, så her blir jo diskant lyden i alle fall egentlig sendt ut i bilen mot begge, i dashen så ligger begge 3" litt skjeivt rette mot hver sin side. og 6.5" står jo i dørene pekende mot andre enden av bilen, så rart det blir slik | | Rett frem lyd av dette
            Last edited by NadaX7; 01-09-2010, 10:57.

            Comment


            • #7
              Originally posted by NadaX7 View Post
              Høytalere / fronsett : Hertz HSK 163
              Spiller: pioneer DEH-P88RS-II
              Forsterker: Black Core Four LTD
              Link til forsterker: http://www.lydhuset.com/product_info...roducts_id=307

              Men altså jeg prøvde å ta "pluss" på minus og "minus" på pluss på delefilteret
              Og utrolig nok åpnet det ganske mye lyd, grunn for det er utrolig er at jeg var meget sikker på jeg hadde koblet 6.5" riktig fra start av, MEN så er jeg ikke sikker nå på nå om det er riktig, kan være pluss er på minus nå og minus på pluss og at det ble best lyd, jeg vet ikke helt, orket ikke åpne hele dørtrekket for å sjekke pluss og minus på kabelen i elmentet, kabel som er helt lik bare litt svart skrift på en av dem, ikke lett å finne dette lille skrift punkte alltid.
              Da fant man plutselig ut hva som forårsaket det ja Pluss og minus skal være likt på begge sider, ellers så vil elementene motarbeide hverandre. Blir som om du skal prøve å klappe men hendene går kun i samme retning, de treffer aldri hverandre. Dårlig analogi men håper du skjønte poenget

              Originally posted by NadaX7
              Men 3" i dashen fant jeg ikke ut av heller egentlig, hørte ikke forskjell når bytta ledningene, virket ikke til å vrenge seg uansett der.
              Slike koblingsfeil som det resulterer som oftest ikke i vrening Men det kan være greit å sjekke at pluss og minus stemmer på disse elementene også.

              Originally posted by NadaX7
              Men nå ble vell kanskje problemet at det kommer fort stygge ulyder fra bil døren, og da må det vell kanskje demping til for å fikse?
              Det er aldri feil! www.bilstereosenteret.no selger bra demping!

              Originally posted by NadaX7
              Men en annen ting, på spillerens å har du en plass i instillinger hvor du har en "kule" i midten av et firkantet brett, du kan skytte denne kulen opp eller ned for å justere om lyden skal være bak eller fremme, eller i midten som er nøytralt, også kan du styre den til høyre og venstre, ettersom lyden skal komme på bare høyre, bare venstre eller i midten som nøytralt igjen. Denne funskjonen fungerer dårlig, det blir litt lavere lyd, men det er lyd i begge sider selv om får kulen helt til høyre eller helt til venstre på dette "kartet" Er dette feilkobling dette også?
              Her foreslår jeg at du kobler opp ting på nytt. Har dy brukt Y-ledd noe sted? Det er gjerne noe som forvirrer folk

              Originally posted by NadaX7
              Også et siste punkt da, jeg og en kamerat prøvde å plasere hode i midten av fører sete og passasjer for å høre ca. lyden på begge sider, dette ble RART veldig rart! du føler nesten at lyden går som i en "| |" og ikke som "X" virker som lyden skyter rett frem og når deg ikke ut i midten, da hører du bare litt ekko aktig lyd, som om lyden er et stykke unna ørene dine, lyden blir normal når du setter deg på din egen side igjen, men med en gang du tar hode i miten så blir lyden veldig rar. Er det slikt 3 veis skal være i bil? at du skal liksom sitte på hver sin side, eller er det faktisk noe mer eller mindre GALT her?
              Litt usikker på hva du mener, men igjen så mener jeg at du burde gå over koblingene dine og være nøye med hva som er pluss og minus, samt sjekke alle signalkabler. Sjekke om Y-ledd splitter riktig e.t.c. Fort vekk at man har høyre-signal inn på front e.t.c.
              Mvh Tony
              - The only road to take is perfection itself

              Comment

              Working...
              X