Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen her som vil hjelpe?
    Skal gi subben min en aller siste mulighet.
    Kassen jeg har til den er eksakt volum som fabrikk anbefaler, men det virker som om det er helt feil.
    Spiller jup romlebass som en jævel for å si dt mildt. men når det kommer til litt hurtigere bass som fleste sanger har så virker det som om det er bare frontsettet som jobber..

    Her er parametere for subben til den som forstår det:
    Free Air Resonance (Fs) 27.2 Hz
    Electrical “Q” (Qes) 0.514
    Mechanical “Q” (Qms) 7.807
    Total Speaker “Q” (Qts) 0.482
    Equivalent Compliance (Vas) 2.33 cu ft / 66.0 L
    One-Way Linear Excursion (Xmax)* 1.15 in / 29 mm
    Reference Efficiency (no) 0.249%
    Efficiency (1 W / 1 m)** 86.2 dB SPL
    Effective Piston Area (Sd) 84 sq in / 0.0542 sq m
    DC Resistance (Re) 2.47 Ω

    Comment


    • Originally posted by kjellan View Post
      Noen her som vil hjelpe?
      Skal gi subben min en aller siste mulighet.
      Kassen jeg har til den er eksakt volum som fabrikk anbefaler, men det virker som om det er helt feil.
      Spiller jup romlebass som en jævel for å si dt mildt. men når det kommer til litt hurtigere bass som fleste sanger har så virker det som om det er bare frontsettet som jobber..

      Her er parametere for subben til den som forstår det:
      Free Air Resonance (Fs) 27.2 Hz
      Electrical “Q” (Qes) 0.514
      Mechanical “Q” (Qms) 7.807
      Total Speaker “Q” (Qts) 0.482
      Equivalent Compliance (Vas) 2.33 cu ft / 66.0 L
      One-Way Linear Excursion (Xmax)* 1.15 in / 29 mm
      Reference Efficiency (no) 0.249%
      Efficiency (1 W / 1 m)** 86.2 dB SPL
      Effective Piston Area (Sd) 84 sq in / 0.0542 sq m
      DC Resistance (Re) 2.47 Ω
      Hvilken sub er det ?

      Comment


      • Originally posted by lyd View Post
        Hvilken sub er det ?
        Ups
        Det er en JL Audio 12w7ae3

        Comment


        • Hvor stor kasse har du plass til?


          mvh kim

          Comment


          • Fikk opp en kasse på 111 liter og en 6"port på 29cm lang da havnere du på en tuning på 35hz


            mvh kim

            Comment


            • Originally posted by kimafro View Post
              Fikk opp en kasse på 111 liter og en 6"port på 29cm lang da havnere du på en tuning på 35hz


              mvh kim
              Såppas kasse ja.
              Har plass til den. Fabrikkens forslag er 38,5 l så det var veldig stor forsjell får en si.

              Comment


              • Merkelig mismatch mellom Torres-beregning og DDs anbefaling:

                Da har jeg fått mine DD3518 i hus. Sliter litt med beregningene. DD anbefaler 645cm2 portareal pr element og portlengde 50cm, da oppgir de ikke tuning selvsagt... Med Torres oppnår jeg tuning på 33Hz med et portareal på totalt 840cm2 og samme portlengde. Får ikke det til å stemme. netto kassevolum jeg prøver med er 354 liter.

                edit:
                Altså skulle jeg ifølge DD hatt et portareal på 1290cm2 og 50cm lengde. Har de for vane å anbefale veldig store porter?
                Last edited by bass-freek; 12-05-2012, 00:07.
                never enough!

                Comment


                • Jeg skjønner ikke helt hva problemet er? Men for å sammenligne med WinISD Beta:

                  DD spec port: 354 liter, 1290cm2 areal, 50,02cm lengde, 37,4hz tuning.

                  Din torres plotin: 354 liter, 840cm2, 50,11cm lengse, 31,3hz tuning.

                  Comment


                  • Når jeg hadde 3518 brukte jeg port som var 500cm2, 50cm lang og tuning på 34hz.. funket bra det
                    Ole Petter Holelien
                    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                    Comment


                    • Vel, problemet er vel bare at enten så er DD forslaget en port med ganske høy tunig for slike elementer, eller så har jeg gjort feil i torres. Hvis du hadde tuning på 34hz Judys, så stemmer det ganske bra med hva jeg får opp. Testa du å endre den porten og endre på tuningen? Antar at det var ett element det dreide seg om.
                      never enough!

                      Comment


                      • Bygg en kasse på 420 liter, port 800cm2 - 50cm lang.
                        Dette gir en tuning på 30'ish Hz som låter bra.
                        Jeg har regnet porten inn i kassa, så ikke trekke fra eller legge til.

                        Mvh
                        Dag Johansen
                        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                        Comment


                        • Mange takk for innspill! Da blir det 870cm2 port, 50cm lang. Starter med littegrann større areal da jeg anser det som lettere å gjøre porten mindre enn å gjøre den større. Hvis jeg ikke synes den låter bra kan jeg ettervert prøve litt med å fylle igjen porten. Har sett videoer om temaet, men ikke forsøkt det selv noen gang. Kassen er alt påbegynt, den blir 370l netto. Med elementer i toppen og port bakover. Det er ikke eksakt som Dag Johansen anbefalte, men pretty close... And pretty big
                          never enough!

                          Comment


                          • Er det noen her som er flinke med bassbox-pro eller noe lignende,har prøvd å bruke det men ender opp i katastrofe :P
                            Jeg trenger hjelp med å beregne en veldig bra kasse til dette elementet.
                            Blir utrolig takknemlig om noen orker bryderiet å hjelpe meg.

                            http://www.spldynamics.fi/products/s...l-300d2-e.html

                            Comment


                            • Jeg har bestilt meg så og si identisk basser som Jørn har, bare at dette er LIB 1221-D2. Jeg fikk anbefalt av han på Hop Audio at det trengte ca 45L porta kasse. Jeg har Bassworx kasse som har slisseport og 40L, så dette kan da umulig være noe missmatch? Uansett er jo det å bygge helt optimal kasse selv kanskje enda bedre? Både mtp SPL og lydkvalitet. Syntes det er enormt mye portstay fra bassworx kassene. Ikke at jeg hører det inne i bilen, men når bagasjen åpnes.
                              Mvh Myrland
                              Kenwood-Digital Designs-Ground Zero-GladenNorwegian Champion Street Trunk 2013

                              Comment


                              • Noen som har noen formeninger om hvordan denne subkassa passer til en DD9515?

                                http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...refleks/AS7180


                                Mvh Even
                                Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                                Comment

                                Working...
                                X