Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kraftig Diskant /mellomtone anbefalinger?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kraftig Diskant /mellomtone anbefalinger?

    Muligens litt svakt spørsmål for de mer avanserte innen bilstereo, men ønsker å høre hvilke elementer som skiller seg serdeles ut i spesielt diskant.

    Hovedsakelig tenker jeg på frontsett. Trenger ikke nødvendigvis være til utelukket konkuransebruk.
    Her er det ingen limitasjoner i grunn. Dog noe til en fornuftig pris er ikke å se bort ifra.

    Har også lyst på tips til elementer som man gjerne har i hatehylla. Her er det oftes 6x9", men det er heller ikke noe limitasjon her.

    Sleng gjerne ut erfaringer og tips. Helst noe du har hørt selv, og ikke bare 'kompis-rykter'.
    Som sakt så er ikke dette til konkuranse spilling, men vil (les: krever) ha noe som kan og tåler å bli brukt på høyt volum, som gir et bra resultat uten å skurre eller vrenge lyden.
    Dette har jeg ofte erfart som ett problem, hvor bass-elementer 'drar' fra mellomtonene og diskanten og lyden drukner i 'dunk-dunk' jo mer man øker volum.
    Ikke missforstå, man kan jo justere ned bassen.. men da føles det som om man hindrer subbene i å yte sitt potensiale og løser ikke hovedproblemet, men gjør det værre med å tone det ned enda mer.

    Gi gjerne tips til forsterkere også!
    B2 A U D I O

  • #2
    GZ Neo 8" coax, tror du skal lete lenge etter noe som spiller høyere enn d og når det kommer til diskanter som spiller høyt ville jeg sett på noen horn diskanter fra gz eller hertz, spiller høyt nok til å få øra til å blø, hehe!
    Mvh Werner Harstad

    Comment


    • #3
      hørte de gz neo 8" i bilen til berniebp87 og de spilte fett
      Cerwin Vega! Pioneer

      Comment


      • #4
        bare måke på med dobbelt eller trippelt frontsett det :P så har du kreftr nok
        spiller: pioneer p88
        front: Hertz MLK 165
        sub: polk sr104 x2
        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

        Comment


        • #5
          Originally posted by berniebp87 View Post
          GZ Neo 8" coax, tror du skal lete lenge etter noe som spiller høyere enn d og når det kommer til diskanter som spiller høyt ville jeg sett på noen horn diskanter fra gz eller hertz, spiller høyt nok til å få øra til å blø, hehe!
          Jeg er litt dårlig til å lete kanskje, så må spøre litt.
          Er dette hva du sikter til?
          GZ neo 8"
          Horndiskanter

          Har aldri vært borti hornhøytalere før så der har jeg virkelig null peiling
          B2 A U D I O

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tommy.R View Post
            Jeg er litt dårlig til å lete kanskje, så må spøre litt.
            Er dette hva du sikter til?
            GZ neo 8"
            Horndiskanter

            Har aldri vært borti hornhøytalere før så der har jeg virkelig null peiling
            Det er slike han mener ja,de 8 tommerene er helt syke.100 db følsomhet forklarer en hel delhar 8 slike i bilen min og det spiller skremmende høyt
            Lasse Bass Tala
            Proud to be LOUD!!!

            Comment


            • #7
              Takker, knallbra respons! Setter pris på dette Kaster meg på disse ved neste anledning
              B2 A U D I O

              Comment


              • #8
                Tommy!!! de NEO 8,, elementene trenger du jaggu ikke diskant til heller! jeg driver å bygger for en kompiss nå som skal kjøre 4stk NEO 8 og thats all!

                men for all del skulle man merke at man vil ha mere er det bare å kjøre på med horndiskant
                MVH, Øivind Sandvik
                sigpic
                www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                www.sandviksbassogbongel.com

                Comment


                • #9
                  Talaboy,, sorry! men er ikke 100dB > på de:S på eska de kom i sto det 98 dB følsomhet. vet det står på nette noen plasser men
                  MVH, Øivind Sandvik
                  sigpic
                  www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                  www.sandviksbassogbongel.com

                  Comment


                  • #10
                    Om man ser på frekvensresponsen i databladet til den, så ser man at følsomheten stiger/peaker fra ca 100db til 115db fra 5,5 til 7 khz, så tipper det er "nok" diskant og temmelig kvass lyd i ørene fra de

                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                    Comment


                    • #11
                      Hehe, ser ut til at disse er akkurat hva jeg ser etter med tanke på tilbakemeldinger på disse ;P
                      Venter med de horndiskantene med det første kanskje
                      B2 A U D I O

                      Comment


                      • #12
                        Slenger meg på en måte på her..
                        Skal bygge dobbelt frontsett med aktiv deling, men burde jeg bruke to "vanlige" diskanter rett ved siden av hverandre eller få tak i en skikkelig horndiskant for eksempel hertz sin som er nemt her?
                        Er ute etter SQL
                        Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

                        Comment


                        • #13
                          Èn vanlig diskant med fornuftig delefrekvens spiller plenty høyt.
                          To ved siden av hverandre er å spørre om trøbbel.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #14
                            Grunnen til at jeg bygger dobbelt 6,5 er at jeg vil ha muligheten til å spille svært høyt samtidig som det skal høres bra ut ved lavere nivåer.
                            Vil ikke det da bli feil å ha bare en diskant i a-stolpen da? da må eg vel bruke EQ for at det skal høres rett ut ved nomalt lyttenivå? og da vil vel diskanten prøve å spille alt for høyt når eg skrur opp?
                            Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

                            Comment


                            • #15
                              Nå vet ikke jeg noe om oppsettet ditt, men har du tenkt å kjøre dette aktivt eller passivt?
                              To diskanter er bare å legge på hylla. De kommer til å skape mye krøll i øvre frekvensområde, en såkalt kamfiltereffekt. Kort fortalt kommer frekvensresponsen til å bli en skikkelig berg-og-dalbane.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X