Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulyd / susing fra diskant

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ulyd / susing fra diskant

    Hei igjen! Stadig skal jeg komme borti noe.


    Jeg har kjøpt nye høytalere (JBL 660gti) og ny forsterker (Rockford Fosgate T800-4AD).

    Jeg har ikke bro-koblet dem så de er nå på 150wrms x 4ohm.

    Gain måler 24-25v ved høy spilling 2/3 volum på spiller.


    Problemet er at jeg kan høre noe ulyd/susing fra diskantene når volumet er på 0 og bilen sviver ikke.
    Så det er ikke dynamostøy.
    Det kommer litt ifra høyttalerne.

    Tips?

    Det kan justeres tweeter db (står på default) på crossoveren/delefilteret og waveguide av/på. Jeg kjører uten waveguide atm. Waveguiden tar så stor plass.

    JP
    Last edited by Julepils; 11-06-2013, 16:31.

  • #2
    har du prøvd å dra ut signalkabelen? for å se om lyden forsvinner?

    Om det er forsterkern.. eller signalkabelen/cdspillern som er problemet?

    men hva mener du med waveguide ? (noe jeg ikke har vært borti?)
    Last edited by HLS; 25-05-2013, 21:39.
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      http://www.jbl.com/resources//Brands...G1_800X600.GIF
      Den store platen der er waveguiden.
      http://www.manualslib.com/manual/284...?page=9#manual

      Skal hjelpe mye på lyden visstnok. Men det er jævla uhamslig å montere. :P

      Jeg "løy" vist litt tidligere, gain stod mye høyere enn jeg trodde. Kan ikke forstå det helt. Rockford fosgate sine justeringsskruer er nokså dårlige å se helt hvor du ligger imo.

      Men 150wrms*4=600 kvadratroten er ca 24.49v så skulle jo stemme med målingen hvertfall.

      Burde jeg brokoble forresten?

      Høytalerene:
      ◦Peak: 1200 watts per set / 600 watts each side
      ◦RMS: 300 watts per set / 150 watts each side

      Forsterker:
      •RMS Power Rating:
      ◦4 ohms: 150 watts x 4 chan.
      ◦Bridged, 4 ohms: 300 watts x 2 chan.


      Kan prøve å nappe ut signalkablene.
      Last edited by Julepils; 25-05-2013, 22:04.

      Comment


      • #4
        så ut som et STOOORT delefilter med x antall justeringer osv ? :P

        så lenge det blir rett ohm når du brokobler så hvorfor ikke?(ser ikke ohm på settet noen plass) det kompsettet ser ut til å tåle ganske bra
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          4 ohm på høytalerene.

          Det er ikke delefilteret/crossoveren (det som er bakerst på bildet) som er waveguiden. Men hvis du ser på diskantene, så har den ene en stor "plate" rundt seg. ;-P

          http://peacepond.com/JBLs2.jpg
          http://www.the12volt.com/installbay/..._660's.jpg

          uhamslig.

          Comment


          • #6
            ahh ! da skjønner jeG! heheh...

            4 ohm, da ville jeg ha brokoblet (da kan du jo justere ned gain for å få samme effekt! ) = kansje få bort susinga/ulyden
            // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
            //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
            Mvh
            Rune Kvaal

            Comment


            • #7
              Stor sannsynlighet for at susinga du hører er grunnstøyen fra forsterkeren. Prøv som han foreslo her å koble bort signalkablene inn til forsterkeren, er støyen den samme er det snakk om forsterkerens grunnstøy. Økt gain på forsterkeren kan også gi høyere støygulv, men det er jo bare å teste så hører du fort det.

              Grunnstøyen dobles om du brokobler forsterkeren, i tillegg til at dempingsfaktoren går ned. Du har ikke behov for ekstra effekt, så bare la det være er min anbefaling.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Originally posted by Legatia View Post
                Grunnstøyen dobles om du brokobler forsterkeren, i tillegg til at dempingsfaktoren går ned. Du har ikke behov for ekstra effekt, så bare la det være er min anbefaling.

                da hører du på Legatia! En som har MYE mer erfaring enn meg!!
                for å være helt ærlig så viste jeg ikke det! så da har jeg lært noe nytt i dag å!
                Last edited by HLS; 25-05-2013, 22:27.
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

                Comment


                • #9
                  Ugh, det betyr vel i tilfelle at jeg ikke blir kvitt det? Skulle jo ikke tro at det skulle være ett problem med en slik dyr forsterker?

                  Skal teste uten signalkablene i morgen. Ligger tilfeldigvis ett sett til med signalkabler lagt opp som jeg ikke har tatt bort enda fra forrige høyttalere som var brokoblet. Kan jo prøve med dem istedenfor også, selv om dessverre så er de kablene som er i bruk nå de aller nyeste.

                  Kan det komme fra noe annet?
                  Skal teste uten signalkablene først før jeg tar problemene på forskudd, selv om problemene her aldri tar slutt. =P

                  Comment


                  • #10
                    Det kan jo være et annet mer alvorlig problem, men det er ikke alltid like lett å feilsøke over nett på ting man ikke hører selv.

                    Men prøv nå å ta ut signalkablene, etter det kan du prøve å justere gain helt ned så ser du om det har noen innvirkning.
                    Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                    Comment


                    • #11
                      Lyden var der selv om jeg tok ut RCA kablene (tok ut på begge ender).

                      Den er der uansett hvilken Source jeg velger.

                      I noen tilfeller så virket det som om det ikke var noen ulyd, hmz.

                      Jeg har pop-lyd også hvis det skulle ha noen sammenheng. Må være remoten min som er "dårlig".

                      Comment


                      • #12
                        vist du ikke merker noe forskjell på om rca står i eller ei, så er det nok et jordingsproblem eller at forsterkeren er sliten
                        Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                        | Gladen 75c6 - DD m4a |
                        | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                        Comment


                        • #13
                          Forsterkeren er nyåpnet fra esken så og si.

                          Merker ikke noe forskjell med eller uten RCA kabelen. Tør ikke å nappe den ut mens ting sviver så er litt vanskelig å høre etter noe forskjell i øyeblikket, men nokså sikker at susingen er lik uansett koblet til eller ikke.

                          Jordingsproblem? Til forsterkeren i så fall? Jeg har en lang strømledning som ligger ved siden av nåværende strømledning (har ikke tatt ut den gamle enda) begge på høyre siden av bilen, skulle jeg prøvt å koblet den til batteriets jording fremme og koblet til forsterkeren? Blir jo en relativt lang jording menne.. Den er jordet rett ned i en bolt til baksetene akkurat nå, skulle jo ikke tro at det var noe problem men.

                          Forresten, kan noe bli ØDELAGT eller ta SKADE av susingen?

                          Comment


                          • #14
                            det du godt kan gjøre er å jorde imellom punktet til batteri osv fremme og punktet du jorder i bak, også selvfølgelig viktig å har jordingen så godt strammet som mulig og mor rent metall, gjerne der karroseriet er tykt ; )

                            kan ikke svare på om noe tar skade, men skal elementene som er koblet til liker det nok ikke noe særlig
                            Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                            | Gladen 75c6 - DD m4a |
                            | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                            Comment


                            • #15
                              Altså, er dette snakk om høylytt plagsom susing, eller noe som er hørbart om du dytter øret inntil diskanten når bilen ikke sviver?

                              Du kunne jo prøvd å ta et lite opptak med mobilen.
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment

                              Working...
                              X