Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forskjell på høyttalerkabler?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Om ikke utregningen min er helt på jordet, så går det ca 11A igjennom høytalerkablen ved 500w på en 4ohms motstand.

    Jeg har vel kanskje litt misstanker om at du ikke er i nærheten av den effekten pr midbass, så 1,5mm2 bør holde bra, 2,5mm2 er man iallefall på den sikre siden.

    Comment


    • #17
      Originally posted by Mrimstad View Post
      Kabel er kabel, forskjellen ligger i antall ledere og renheten.
      Fordelen med flere ledere som sagt lettere og legge, og flere ledere gir lavere resistans.
      Biltema sine kabler holder mål i massevis, ikke målt renhet men resistansen var ikke avikende nok til og rettferdig gjøre kabler til flere tusen kr meter'n.
      Folk skyr vel vek fordi det står biltema på dem, og fordi andre kabler har et langt penere design.

      Flere ledere gir HØYere resistans.
      Tor Martin Ølberg
      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

      Comment


      • #18
        Det er sjeldent jeg gidder involvere meg i kabeltråder på noe som helst forum, men dere som er så bråkjekke på at kabler ikke har en døyt å si - har dere tatt dere bryet til å teste det, eller er det bare rent tankespinn?

        Det er overhodet ikke noe jeg hadde prioritert mye penger på i en bil, men når folk sier kobber er kobber og biltema er det samme som alt annet da er dere enten tonedøve eller så har dere ikke tatt bryet med å teste. Jo tykkere biltema kabelen blir jo mer grumsete låter den i mellomtonen - paradoksalt nok.

        Ta en hvilken som helst flertrådet kabel og test mot en enkelkjerne kabel (typisk el. installasjon) med samme tykkelse og koble opp på hifi-anlegget. Garanterer at dere hører forskjell. Sølv låter annerledes enn kobber, og det virker faktisk som at insulasjonsmaterialet rundt kabelen påvirker lyden også.

        Min erfaring er at høy pris ikke nødvendigvis er det samme som bedre lyd. Men iihvertfall bedre utseende, og kanskje annerledes lyd.
        Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

        Comment


        • #19
          Originally posted by Legatia View Post
          Det er sjeldent jeg gidder involvere meg i kabeltråder på noe som helst forum, men dere som er så bråkjekke på at kabler ikke har en døyt å si - har dere tatt dere bryet til å teste det, eller er det bare rent tankespinn?

          Det er overhodet ikke noe jeg hadde prioritert mye penger på i en bil, men når folk sier kobber er kobber og biltema er det samme som alt annet da er dere enten tonedøve eller så har dere ikke tatt bryet med å teste. Jo tykkere biltema kabelen blir jo mer grumsete låter den i mellomtonen - paradoksalt nok.

          Ta en hvilken som helst flertrådet kabel og test mot en enkelkjerne kabel (typisk el. installasjon) med samme tykkelse og koble opp på hifi-anlegget. Garanterer at dere hører forskjell. Sølv låter annerledes enn kobber, og det virker faktisk som at insulasjonsmaterialet rundt kabelen påvirker lyden også.

          Min erfaring er at høy pris ikke nødvendigvis er det samme som bedre lyd. Men iihvertfall bedre utseende, og kanskje annerledes lyd.
          Håper virkelig dette er ironi

          Comment


          • #20
            Originally posted by Legatia View Post
            Min erfaring er at høy pris ikke nødvendigvis er det samme som bedre lyd. Men iihvertfall bedre utseende, og kanskje annerledes lyd.
            Her var hele poenget mitt hvertfall, men bare du som fikk sagt det Man kan få annerledes lyd, men blir ikke noe katastrofe om man holder seg til konvensjonelle høyttalerkabler.
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #21
              Er nok ikke ironi nei, for det ER mange bråkjekke holdningen her
              Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
              [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

              Comment


              • #22
                Det kan så være, men voodoo hifibransjen har klart å bygge opp en slags formening av at dyre kabler er ett must for optimal lyd.

                Jeg er med på at skjerming av analoge signalkabler feks kan ha noe å si, da man kan få forstyrrelser i signalet via magnetfelter/induksjon

                Problemet er bare at strøm er strøm, og det er ingenting annet i en kabel annet enn motstand som har evne til å endre hvordan elektronene flyter.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by trustno1 View Post
                  Det kan så være, men voodoo hifibransjen har klart å bygge opp en slags formening av at dyre kabler er ett must for optimal lyd.

                  Jeg er med på at skjerming av analoge signalkabler feks kan ha noe å si, da man kan få forstyrrelser i signalet via magnetfelter/induksjon

                  Problemet er bare at strøm er strøm, og det er ingenting annet i en kabel annet enn motstand som har evne til å endre hvordan elektronene flyter.
                  Jeg skjønner at du vet alt om kabler, men mitt spørsmål til deg: Har du testet noe overhodet på feltet?

                  Edit: Forrige innlegg var på ingen måte ironisk ment.
                  Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                  Comment


                  • #24
                    påstår ikke jeg vet alt om kabler. Poenget mitt er å prøve å fortelle folk at det er ikke noe vits å bli lurt av selgere som er ivrige på å selge dyre kabler (de er det nok av)

                    Har ikke testet selv nei, men har lest nok av blindtester der man aldri har klart å påvise at man kan høre forskjell på høytalerledninger.

                    Gjerne gi meg kilde til en uavhengig test som sier noe annet, jeg skal være den første til å innrømme at jeg har tatt feil om det så viser seg.

                    Om noen melder seg som "audiofil" er jeg gjerne med å kjøre en test også, har egentlig alltid hatt lyst til det

                    Comment


                    • #25
                      På forumene krangles det jo helt villt når det er snakk om kabler. Jeg har vært med på flere kabeltester selv, også blindt der det ble testet 9-10 forskjellige. 4-5 av dem låt veldig likt, såpass likt at de fleste blandet dem om hverandre, men så var det noen skikkelige utstikkere som var litt natt og dag opplevelser (satt litt på spissen naturligvis). Enkelkjerne kobber 2,5mm2 var en av de som stakk seg ut, enkelte hevder jo enkelkjernet kabel er den hellige gral innen hifi.

                      Jeg har også postet målinger av forskjellige kabler, der det faktisk var variasjon i frekvensgang - ikke rart de låt annerledes. Men det begynner å bli noen år siden, så å finne den frem blir som å lete etter den kjente nåla i høystakken.

                      Det jeg sliter med å forstå er hvorfor mange krangler så håra fyker på diverse forumer om noe de ikke engang gidder bruke en halvtime av tiden sin på å faktisk prøve selv. Hvor mye av det du har lest rundt kabeldebatter tidligere tror du faktisk kommer fra folk som bare synser i vei uten å ha noe grunnlag for å mene noe, annet enn det de har lest på forum tidligere?
                      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                      Comment


                      • #26
                        Vanligvis pleier jeg ikke være påståelig i slike diskusjoner. Problemet rundt kabler er bare at det grenser til å være nærmest en religiøs debatt.

                        På en side har man de som holder seg til sakelige fakta, tester og vitenskap. På den andre siden har man da de troende og påståelige. Selv vet jeg meget godt hvor jeg står i en slik debatt, men det betyr ikke at jeg ikke kan ta feil.
                        (for all del, dette er ikke for å skape en religiøs debatt, kun ett eksempel)

                        Med min begrensede fysikk-kunskap så kjenner jeg flere grunner til at man ikke bør høre forskjell på kabler, men jeg har enda ikke klart å forstå noen vitenskapelig årsak til at det skal være mulig å høre en forskjell.

                        Dersom du mener å ha målinger som tilsier noe annet så er jeg svært intressert i disse, og få en forståelse av hva som skjer. Hvordan blindtesten har foregått er også intressant.

                        Om noen her kan komme med en teknisk god forklaring på hvorfor det er forskjell på lyd i kabler, med hold i elektromekanikken, så er jeg helt åpen for det.

                        Comment


                        • #27
                          Originally posted by trustno1 View Post
                          Med min begrensede fysikk-kunskap så kjenner jeg flere grunner til at man ikke bør høre forskjell på kabler, men jeg har enda ikke klart å forstå noen vitenskapelig årsak til at det skal være mulig å høre en forskjell.
                          Her er hele kjernen. Hvorfor skal man ha en teoribok rundt forklaringer på hvorfor det kan være forskjell når man bare kan prøve det?

                          Jeg bryr meg ikke om lange utredinger om hvorfor rør, transistorer, motstander, spoler, trafoer og kondensatorer kan låte annerledes - jeg lar det heller være opp til ørene å bestemme.
                          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by Legatia View Post
                            Her er hele kjernen. Hvorfor skal man ha en teoribok rundt forklaringer på hvorfor det kan være forskjell når man bare kan prøve det?

                            Jeg bryr meg ikke om lange utredinger om hvorfor rør, transistorer, motstander, spoler, trafoer og kondensatorer kan låte annerledes - jeg lar det heller være opp til ørene å bestemme.
                            Men da utfordrer jeg til en kveld med pizza, hyggelig stereoprat og kabeltesting. "Taperen" betaler kablene

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by trustno1 View Post
                              Men da utfordrer jeg til en kveld med pizza, hyggelig stereoprat og kabeltesting. "Taperen" betaler kablene
                              Det høres ut som en hyggelig utfordring det, men la oss holde oss unna nordost odin prisklassen da
                              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

                              Comment


                              • #30
                                Mye av problemet her er at man blir lurt til å tro at en dyrere kabel er bedre, pga. placebo.
                                Også har vi teoretikere som kan litt fysikk og er flinke til å lese forumtråder..
                                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                                Comment

                                Working...
                                X