Gå tilbake   €€ BILSTEREOFORUMET €€ > Bilstereo > Generell prat

Svar

Trådverktøy Visningsmoduser
Gammel 18-08-2009, 14:20
dKo dKo er offline
Forum avhengig

Medlem siden: Mar 2009
Sted: Bergen
Meldinger: 90
dKo is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av DDaudio.no Vis post
Nja, blir membranen tyngre, må det mer krefter til for å oppnå samme hastighet og akselerasjon. Og da vil det blir tregere. Derfor har som oftest større elementer, større motorer enn mindre elementer, nettopp for å kunne flytte membranen like kjapt.
Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.. selv om det sikkert finnes sikkert noen 15" som klarer å spille høyere enn andre. tror likevel jeg holder meg til teorien om at 12" passer best for 20-80Hz-spekteret.
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 14:43
Miniboom Miniboom er offline
Forum konge

Medlem siden: Dec 2008
Sted: Holmestrand
Meldinger: 2,116
Miniboom is on a distinguished road
Standard

Kort sagt; Nei. Du tar feil, jeg har rett.

En tyngre membran vil ikke flytte seg tregere enn en lettere membran, verken fordi den er tyngre å sette i gang, eller i den forstand at den fortsetter videre i én retning etter at spenningen har snudd (innenfor normale rammer). Spiller subwooferne dine tregere på lavt volum da, eller? Da får de jo mindre kraft til å flytte membranen, og resultatet ville blitt det samme - om din teori stemmer, noe den ikke gjør. ^^

Det som skjer når membranen er tyngre, opphenget stivere eller effekten inn blir mindre, er jo at membranen vil flytte seg mindre på samme tid, fordi den er tyngre og krever mer effekt å flytte like langt. Altså mindre effektiv lydgjengivelse. Ikke mindre nøyaktig. Det har ikke noe med tid å gjøre, for når spenningen snur, snur høyttaleren. Den går ut og inn like fort som en lettere membran, fordi den følger spenningen som går gjennom spolen. Og så lenge membranen skifter retning når den skal (uavhengig av avstanden den flytter seg), vil vi oppfatte lyden som presis (med mindre det er fasefeil, som fra en port e.l.).

Det som forandrer seg når en høyttaler er "treg", og som vi hører godt, er uønskede spenninger i spolen (altså til feil tid). Spenningen er i spolen til "feil tid" pga problemet med induktans - at den "lagrer" elektrisitet, og ikke "snur" signalet like fort som en mindre spole ville gjort. Alle spoler motsetter seg forandringer. Jo større/kraftigere spole (mH, ikke fysisk), jo mindre villig er den til å forandre retning på signalet. Ergo, membranen følger spenningen i spolen - selv om signalet i spolen ikke er likt som signalet fra forsterkeren til enhver tid. Det ligger alltid litt etter, pga fenomenet med induktansen i spolen, som jeg nettopp forklarte litt mer omstendelig. Skjønner? Jo større induktans, jo mer ligger den etter...

Det er imidlertid løsninger for å lage større spoler med lavere induktans, uten at jeg har satt meg inn i hva som spesifikt gjøres. Det jeg vet, er at en dyrere høyttaler ofte har mindre induktans i spolen (for bedre transientrespons og lydgjengivelse), selv om den ikke tåler mindre effekt eller er mindre fysisk enn en konkurrerende høyttaler. Jeg vet at både tetthet, tråddiameter og fysisk form på tråden benyttet i spolen har en del å si for induktans vs. effekttålighet. Og jeg vet med sikkerhet at langt fra alle produsenter tar hensyn til induktans, så lenge høyttaleren tåler 1000W RMS og spiller noe som minner om bass.

Spideren og oppheng har ikke noen evne til å vite hvilken hastighet de skal jobbe med, de jobber bare kontinuerlig for å holde spolen i senter av magnetfeltet (i alle retninger), og har ingen mulighet til å påvirke hastigheten til elementet. Kun distansen det til enhver tid får bevege seg i. Hvis spideren er for slapp (i forhold til tilført effekt) vil høyttaleren kunne slå for langt, og jobbe i ytterkantene av magnetfeltet - og da kan den også bli "treg", men det er fordi den motoriske kraften så langt ut i magnetfeltet ikke er kraftig nok til å snu den, og membranen først snur idet spideren har nådd ytterpunktet og dratt den inn igjen i magnetfeltet. Høres temmelig crappy ut når man prøver å spille så høyt, men dette er heller ikke relatert til størrelsen på membranen, kun et resultat av dårlig (billig) konstruksjon (eller alt for mye effekt til den aktuelle høyttaleren).

Mulig DU har en annen logikk for trege elementer i hodet ditt, men praktiske tester basert på fysikkens lover viser noe annet. Du må gjerne argumentere imot i dagevis... Bare underholdning det.
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 14:52
Forum konge

Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av dKo Vis post
Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.. selv om det sikkert finnes sikkert noen 15" som klarer å spille høyere enn andre. tror likevel jeg holder meg til teorien om at 12" passer best for 20-80Hz-spekteret.
Ja, blant annet fordi det kreves en større spole for å drive en 6,5", og denne er ikke nødvendigvis like rask til å endre seg, sammenliknet med den lille fisen av en spole på en diskant. Men - når det er sagt, finnes det dobbelkon-elementer (8" også) som har en OK frekvensgang relativt høyt opp i frekvensområdet. Dette er da en "vanlig" midbass med en "trakt" påmontert for å bedre diskantgjengivelsen i lytteområdet (blant annet).

Det er flere praktiske grunner til at man oftest separerer diskant og midbass, blant annet at lydkvaliteten blir forringet når ett element skal forsøke å spille f.eks. 60Hz og 6000Hz samtidig, like høyt. Dessuten hadde det ikke vært så ålreit lyd med diskanten rett i foten, om du har høyttalerne i døra. Det er så mange kompromisser for å oppnå høyest og best mulig lyd, men membranstørrelse er ofte mer avgjørende for hvor praktisk en høyttaler er i en gitt installasjon, ikke hvor godt den låter under optimale forhold.
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 15:04
Joakim sin avatar
Joakim Joakim er offline
Forum konge

Medlem siden: Mar 2007
Sted: Revetal
Meldinger: 1,191
Joakim is on a distinguished road
Standard

Altså.. Helt enig med miniboom her!

7-tommerne mine har en linjær frekvensgang opp til 12000hz (12k) Jeg har forsøkt å dele mellom diskant og mellomtone ved 10k og det funker gull, men odr diskanten gjør jobben bedre transientmessig, så derfor bruker jeg en lavere deling.

Og om noen har lyst på en demo av en 18-tommer som IKKE er treg, så bare hyl ut! Den spiller injært ned til 15hz. Kom gjerne med en 12-tommer som klarer å gi særlig spenst ved 20hz og TÅLER det. Da skal jeg love deg at den får en vandring som gjør den langt tregere enn 18-tommeren!

Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 15:15
Soundboy Soundboy er offline
Forum konge

Medlem siden: Apr 2007
Sted: Østlandet
Meldinger: 611
Soundboy is on a distinguished road
Standard

Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 15:23
neptyr neptyr er offline
Administrator

Medlem siden: Aug 2007
Sted: Kristiansand
Meldinger: 3,225
neptyr is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av Soundboy Vis post
Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..
Tror jeg definitivt vil funke, det er ikke mange wattene som skal til for å spille på ett anstendig nivå..
Så sant du ikke skal rive i filler bilen osv..
Gammel 18-08-2009, 16:05
Forum konge

Standard

Jeg hadde en veldig engasjert og entusiastisk Hi-Fi-frelst lærer på VK2, som kombinerte entusiasmen sin med teknisk kompetanse (etter beste evne, i alle fall, det ble ofte litt VEL teknisk, noe jeg er glad for i den senere tid), jeg skulle fått ham til å forklare dette. Selv kunne jeg vel tatt et kurs i både tålmodighet og pedagogikk. ^^

Med respekt for større høyttalere og undervurderingen av dem... hadde det vært mulig å fått denne som sticky i et eller annet underforum?
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 16:17
Forum konge

Standard

Sitat:
Nå vet jeg ikke hva forsterkeren din leverer, men jeg spilte over 144dB (på TermLAB) ved ca. 50hz (mener jeg å huske) med en lettdreven 15", og det krevde ikke mer enn 6-700W. I portet kasse og en liten Civic, riktignok, men... Avhengig av bil og kasse, vil jeg påstå at det er fullt mulig med 140dB med 3-400W RMS (sikkert mange som har bevist det også). Og de færreste hører på musikk så høyt til daglig. Hvertfall vi over 20. ^^
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 17:11
Joakim sin avatar
Joakim Joakim er offline
Forum konge

Sted: Revetal
Meldinger: 1,191
Joakim is on a distinguished road
Standard

Sitat:
A7'en funker jo fint som forforsterker...

Neida bare tuller, det vil helt klart fungere fint!
Brokopler du 2 av kanalene på A7'en så får du ca 200 ærlige watt ut av den, det holder en god stund til å drive gti'en. Du kan jo prøve deg på en llinking av alle 4 kanalene.. :P

Jeg har en brokoplet Focal dual monitor på min 1800 GTI og det er mere enn nok! ca. 800w men det duger lenge med 200 også! Dette er elementer med høy følsomhet, min har 97dB ved 1W. Morsomme elementer som spiller sqbass av høy kvalitet i riktig kasse!

Mobil: 943 55 200 - Epost:joakim@skovlund.no
Svar med sitat
Gammel 18-08-2009, 17:28
epifant sin avatar
epifant epifant er offline
Forum konge

Sted: Kristiansand
Meldinger: 1,569
epifant is on a distinguished road
Standard

Sitat:
Opprinnelig postet av dKo Vis post
Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.
Ja, spredningsmønster for eksempel

Ha også i bakhodet at en svingningssyklus er VELDIG mye lenger ved 100 hz enn ved 10 000 hz, noe som gjør at mindre unøyaktigheter i bassområdet er irrelevant i forhold til samme unøyaktigheter i diskantområdet.
Man kan tillate seg relativt mye groupdelay i sub-området fordi man simpelhen ikke hører forskjell uansett. Øret er et ganske fantastisk, men unøyaktig og lettlurt instrument (det er jo nettopp det hobbyen vår går ut på; å lure ørene så mye som mulig, så vi kan lukke øynene og tro at vi sitter i konsertsalen).
Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmoduser

Regler for innlegg
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke svare på innlegg / tråder
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke redigere meldingene dine

BB kode er
Smilier er
[IMG] kode er