Announcement

Collapse
No announcement yet.

Optima vs Odensey

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Dibbern View Post
    Jeg ville gått for Odessey! Uten tvil! Jeg har hatt rødtopp, som ikke er så langt fra det du kikker på, og har odyssey PC1500 nå. De kan ikke sammelignes mener nå jeg.
    Enig!!!! Odyssey jah!!
    No Windows-crap,just Mac Power

    Comment


    • #17
      Ok tror jeg kanskje går for odyssey jeg da, men hvilket av disse er det beste alternativet? Vil ikke ha et alt for stort batteri, tror dere ett slik batteri alene vil klare å holde spenningen oppe?

      Står mellom disse da, prisforskjellen er så liten så drit i det:

      PC1500DT
      PC1700
      PC 1750

      Comment


      • #18
        Altså hvis du får et PC1700 for 2625,- ville jeg ikke nølt et sekund. Vil tippe det er nær innkjøpspris eller innkjøpspris, da det er nokså dårlige kalkyler på batterier rundt om. Kjøp det før selger ombestemmer seg er en tanke hos meg
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #19
          Men gutter, tror ikke dere to optima vil danke ut et odyssey batteri? Og prisen var jo rimelig lik for to optima. Spesielt siden det var snakk om 75Ah optima, du vil både få mer strømkapasitet og mer strøm når du trenger det!
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Jo er helt enig Hifonics, men hvis du leser litt om Optima batteriet det er snakk om, ser du kanskje at kortslutningsstrømmen er rett over 900 amper. Ikke at det er det eneste som betyr noe, men oddyssey er nok mye bedre, og et batteri vil jo ta meget lite plass i forhold til to. Så hvis han ønsker enda mer futt, kan han heller kjøpe et ekstra Oddyssey når tiden for det kommer. Og han nevnte vel at han skulle ha 3-4 batterier til senere?

            Dessuten vil bilen bruke mer bensin med to batterier enn ett pga vekt!!!!!!!
            Tidligere importør for Digital Designs,
            overtatt av www.dynaBel.no.

            Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

            Comment


            • #21
              Jeg skal ha flere batterier etterhvert uansett, tror jeg går for odyssey. Blir sikkert 3-4 stk etterhvert, men det trenger jeg ikke før jeg får nye subber.

              Jeg tviler ikke på at 2 optima batterier danker ut ett odyssey, men da trenger jeg kanskje bare 3stk istedet for 4 optimaer seinere.

              Blir vel PC1700 da, trodde PC1750 var hakket kraftigere, men.

              Kjører polo så bensinforbruket er jeg ikke akkurat redd for =P.

              Comment


              • #22
                Hvor har alle fra at Optima er så dårlig plutselig da?? Er MYE bedre batterier enn folk her tror tydeligvis..

                For å ta et eksempel: En jeg kjenner i Finland testet to Optima 55Ah mot et Northstar NSB90 med en Spl Dynamics koblet i 0,5ohm. Optimaene kunne vise til nesten 1v mindre spenningsfall!

                Og to Optima 55Ah batterier veier 39kg mot NSB90 som veier 37kg. Ikke rare forskjellen

                Og om trådstarter skal oppgradere til flere etterhvert kan det gjøres med Optima også. Og flere mindre batterier i parallell har sine fordeler mot færre store batteri.

                Og med det strømtrekket trådstarter har med sin store monoblokk så bør han virkelig ha nok strøm. En Odyssey 1750 blir nok på grensen med sånt strømtrekk..

                Og NEI, jeg sier ikke at Odyssey er dårlig, for det er OGSÅ et meget bra varemerke!
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Hmm nå blir jeg ihvertfall usikker her, jeg har stilt forsterkeren ganske lavt og kjører langt ifra maks av det jeg kan i enten 4 eller 2ohm, har ikke sjekket motstand på elementene. En annen her på forumet sa at de var på 400wrms hver og det var derfor jeg sa 800wrms, men kan godt hende at jeg gir dem litt mer enn de tåler for de bånner ganske ofte under enkelte sanger. Jeg vet at forsterkeren min kan gi ganske mye mer enn 800wrms i både 2 og 4ohm, men skrur jeg opp på maks i 4ohm f.eks sprenger nok elementene rimelig kjapt, så det har jeg ikke turt. Knærta et par 1000wrms elementer dagen jeg fikk forsterkeren. XD Spilling med motor av blir det lite av så hvor store batteriene har er uvesentlig, eneste jeg vil ha er batterier som leverer nok strøm uten spenningstap. Tenkte å bestille idag, men alle de forskjellige svarene her gjør meg bare usikker :P

                  Et bluetop 75ah batteri er vel bedre enn et yellowtop 45ah batteri, det yellowtop batteriet jeg har nå er vel minste i serien, høyere kortslutningsstrøm er det også. Så f.eks 4 stk bluetop av den typen jeg linket til vil klare å drive forsterkeren min i 1ohm på maks? Dvs rundt 6500wrms om jeg ikke husker feil. I tillegg har jeg en helix a2 comp forsterker men den har ikke store strømforbruket, er vel 2x150wrms...

                  Hva er egentlig forskjellen på bluetop,redtop og yellowtop?
                  Last edited by Andersv90; 15-10-2009, 11:52.

                  Comment


                  • #24
                    Du mater nok en god del mer enn 800w med det spennignsfallet du har. Og siden elementene bunner. Må du ikke slå spolen på de helt skjev nå da

                    Hvor stor dynamo har du? Er den original makser du den ganske kjapt og vil da få spenningsfall når strømmen tas ut fra batteriene.

                    4 slike bluetops vil holde ja, da har du meget solid strømforsyning vil jeg påstå. Men husk å sjekke ladespenning slik at du holder batteriene i stand!

                    Forskjellene mellom de batteriene er ikke jeg inne på, men vet det er meget gode batterier

                    Men uansett hva du går får blir du fornøyd, det er jeg sikker på!
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #25
                      Er en 90amp dynamo, er ikke så mye elektrisk fjas i en 97mod polo så er ikke mye annet som trekker strøm.
                      Ladespenningen tror jeg lå på rundt 13,8v eller noe, vet det er litt lavt men er det kritisk?

                      Jeg skrur somregel ned når de bunner, men har et problem med at det er veldig forskjell på hvor mye bass det er i forskjellige sanger. I den ene sangen bunner elementene mens i en annen spiller de ganske lavt, det er derfor vanskelig å stille inn noe som fungerer bra "overall".

                      De subbene jeg har er jo egentlig hjemmekino som har et mykere oppheng såvidt jeg har hørt, noe jeg selv har tenkt meg frem til da er at de ikke bånner like hardt som det noen bilstereosubber ville gjort. Virker ikke som om de har tatt skade av det hittill ihvertfall. Slik jeg spiller med dem nå blir dem jo knapt lunkne når jeg kjenner på membranen...

                      Men har dem i en lukket kasse, er mange skruehull i kassa da forsterkere og slikt har blitt flyttet rundt om osv. Jeg skrudde inn noen skruer i hullet for å gjøre det tettere, men har det noe for seg og tette ordentlig med akryl? Vil ikke en helt tett kasse gjøre at elementene beveger seg mindre og dermed tåler mer effekt? Eller er det såppass lite at det ikke har betydning?

                      Comment


                      • #26
                        Det du sier med kassen har nok lite å si, men er alltids best å få det helt tett så det er noe jeg ville gjort bare fordi følelsen av at ting er i orden er like god som om det skulle spille enda bedre

                        Jeg tror nok Oddeyssey er bedre enn optima-et, men pris/ytelsesforholdet er nok bedre enn Oddeyssey med tanke på de prisene du får. Så det blir opp til deg.

                        Tenk slik:

                        - Du får mer for penga ved kjøp av Optima.
                        - Du får et bedre effekt/størrelse forhold av Oddessey.

                        Så må du selv prioritere og velge hva du mener er best for deg

                        NB! Mine svar er basert på lesning og specs på de forskjellige batteriene, det er ikke noe jeg har prøvd i praksis. Hifonics, er du enig i mitt svar?
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #27
                          Enn anna ting en skal vite med Optima-batteriene. Tømmes de helt for strøm,er det VELDIG vanskelig å få de optimale igjen. Jeg bruker Optima Red-top som startbatteri idag og har ingenting å utsette på det,men skal ha nytt ganske snart og da blir mitt nye batteri å hete Odyssey.

                          Bol
                          No Windows-crap,just Mac Power

                          Comment


                          • #28
                            1. PC1750 er "større" enn PC1700
                            2. Optima Bluetop er det samme som et Yellowtop, men har 2 ekstra syrefaste terminaler i toppen.
                            Batteriet er egentlig en marine utgave av Yellowtop.
                            3. Redtop er det "vanlige" startbatteriet som Optima har. Fult ut brukbart batteri det også.
                            4. Odyssey er også bra batterier, skulle jeg basere på mine egne erfaringer, så er Optima bra så lenge at en husker å lade på de. dvs at de liker ikke å stå lenge uten å bli brukt. Odyssey batteriene er litt mer hardføre og har vel kanskje noe andre små fordeler.

                            Likevel er det nesten hipp som happ til "vanlig" bilstereo bruk så lenge at en har vett og ikke mishandler batteriene.
                            Mvh
                            J. Holm
                            www.b2audio.com
                            http://facebook.com/b2audio

                            Comment


                            • #29
                              Bilen er i bruk daglig så lades jo gjevnlig av dynamo, såfremt du ikke mente å lade med en batterilader så er jeg med.

                              Comment


                              • #30
                                Du kan kjøpe så mange gode batterier du bare vil, for om du alltid trekker mer strøm enn dynamoen klarer å lade, har du like fullt et problem. Balanse er stikkordet, som vanlig. Her mellom strømforbruk og produksjon.

                                Det eneste du oppnår ved å ha masse batterikapasitet, er at det går lenger tid mellom hver gang du må lade, men også at det tar tilsvarende lenger tid å lade opp igjen. Sats på batterier som leverer litt mer enn tilsvarende det maksimale strømtrekket ditt, og så bør du tenke på dynamooppgradering istedenfor flere batterier.

                                Eller bare skru ned litt mens du kjører, så du ikke bruker mer strøm enn du lager. :P

                                Comment

                                Working...
                                X