Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ulikt volum ved balansering Venstre/høyre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ulikt volum ved balansering Venstre/høyre

    Hei.

    Kjørte den ene bilen min i dag og testet anlegget litt. Jeg oppdaget at hvis jeg balanserte helt til høyre var volumet høyere enn hvis jeg justerte helt til venstre. For å få musikken i balanse må jeg ofte balansere litt til venstre og da må volumet opp for å kompensere for at volumet går litt ned når jeg justerer litt til venstre.

    Sjekket etterpå de bakre høytalerene som det gjelder og de var begge koblet feil, slik at den negative høytelerledningen fra forsterkeren gikk til "+"kontakten på høytaleren og omvendt. Siden begge var koblet feil skulle vel begge ha en litt redusert kvalitet, eller kan det føre til det problemet som jeg har beskrevet ovenfor?

    Forsterkeren jeg har i bilen er en Blaupunkt GTA4100B. og har koblet i quadro-mode, altså 4 høytalere. Men fremme i bilen, der det er mye mindre høytalere enn bake, er det bare den venstre som er i funksjon. Kanskje dette kan ha noen sammenheng med problemet?

    På den ene siden er det mange justeringsmuligheter men det tror jeg kun kan påvirke forheldet mellom de fremre og de bakre høtalereen, ikke forholdet mellom venstre og høyre.

    Høytalerene jeg har bake, Blaupunkt XL-200, virker helt ok. Men høytalerkablene er ikke kraftige og noen koblinger kan være dårlige.

    Noen som har noe erfaring og kan gi noen råd?
    Last edited by 1976kjell; 28-06-2009, 03:39.

  • #2
    Høres ut som fasefeil ja...

    Comment


    • #3
      Kan vel tenkes at det ordner seg hvis du kobler om baki, for hvis den ene foran er koblet riktig så vil dette gi deg noe fasefeil.

      Comment


      • #4
        Kort sagt:

        Begge høytalerene bake er koblet feil, altså at + går til - , og - går til +. Dette gjelder begge høytalerene og de er koblet likt. Disse skal jeg koble rett.

        Høyre høytaler fremme var ikke koblet til på forsterkeren siden ledninga hadde hoppet av kabelskoen, så den funka ikke. Høyre fremre høytaler skal jeg koble til.

        Kanksje dette fører til at det ordnes

        Comment


        • #5
          Hvis du mangler lyd fra høyre side så er det vel ikke så rart at venstre side spiller høyere....

          Comment


          • #6
            Det var høyre side som spilte høyere. Problemet glaldt kun de bakre høtalerene. Tenkte at den bakre høyre høytaleren fikk mer energi siden ikke den høyre fremre høytaleren ikke var i funksjon.Men nå er det ordnet. Alle fire høytalerene funker nå.

            Men noe musikk, f.eks gammel musikk er produsert slik at det blir litt ujevnt fordelt. Dette gjelder særlig før stereo var standard.

            Comment

            Working...
            X