Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping i reservehjulsfelg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Originally posted by ugn View Post
    Blæ, sliter med å få glassfiberen til å bli sittende, den klisser seg bare sammen og detter ned.
    Skal legge den i toppen av et 'tak' og nedover, men den faller sammen og hvis jeg prøver å rette på den etter at jeg har bløta den med polyester så fester den seg mer på henda mine enn på veggen

    Og: jeg synes det blir så mye bobler.. har pussa vekk de værste nå, men kanskje det lønner seg å dele opp glassfibermattene mer og legge mindre stykker?
    Jeg bruker malerpensel når jeg legger glassfiber, de man får i 4 forskjellige størrelser med syntentisk bust for rundt 25kr på biltema er fine. Disse er da engangsbruk. Du kan i teorien legge de i aceton mellom lagene, men siden aceton stort sett blir dyrere enn å bare kjøpe nye koster så gjør jeg heller det.

    Klipp glassfiberen i passelige små biter, så dynker du den i ett malebrett der du har blandet til polyester. la glassfiberen trekke litt polyester i noen sekunder før du legger den på (ikke for lenge, ellers går den helt i oppløsning og blir håpløst å jobbe med)

    Når du har lagt biten på så pensler du den uttover med kosten. Har du problemer med en boble som ikke går vekk så kan du prøve å dyppe kosten i polyesteren og pensle på litt ekstra i området rundt bobla.

    Jeg pleier også å pusse over med vinkelsliper mellom hvert lag slik at man får vekk ujevnheter og løse glassfibertråder, dette gjør at det blir enklere å legge på neste lag uten bobler

    Comment


    • #62
      Originally posted by trustno1 View Post
      Jeg bruker malerpensel når jeg legger glassfiber, de man får i 4 forskjellige størrelser med syntentisk bust for rundt 25kr på biltema er fine. Disse er da engangsbruk. Du kan i teorien legge de i aceton mellom lagene, men siden aceton stort sett blir dyrere enn å bare kjøpe nye koster så gjør jeg heller det.

      Klipp glassfiberen i passelige små biter, så dynker du den i ett malebrett der du har blandet til polyester. la glassfiberen trekke litt polyester i noen sekunder før du legger den på (ikke for lenge, ellers går den helt i oppløsning og blir håpløst å jobbe med)

      Når du har lagt biten på så pensler du den uttover med kosten. Har du problemer med en boble som ikke går vekk så kan du prøve å dyppe kosten i polyesteren og pensle på litt ekstra i området rundt bobla.

      Jeg pleier også å pusse over med vinkelsliper mellom hvert lag slik at man får vekk ujevnheter og løse glassfibertråder, dette gjør at det blir enklere å legge på neste lag uten bobler
      Takker så meget for gode råd

      De kostene har jeg kjøpt, de har helt kurrante til slikt bruk, når jeg var på den siste så vasket jeg den godt i kaldt vann.. den holdt seg fin til bruk flere ganger, så det er også en metode som funker.

      Snikleste litt på forumet der du hadde skrevet, tror det var i Dammed sin tråd, så jeg klippa opp og det funka mye bedre La ett lag med aluforumet rundt arb.bordet mitt og brukte det på samme måte som malebrettet du beskrev. Funka helt topp!

      Det med vinkelsliper/pusse ned mellom hvert lag burde jeg nok ha gjort, er litt mye bobler og ugjevnheter i min støp nå. Den er heller ikke helt vanntett så jeg vurderer å gjøre alt på nytt. Skal prøve å legge et lag til utenpå, er noen områder som tydeligvis ikke fikk nok polyester på første laget, enten blir det tett, eller så passer ikke formen lenger

      Noe annet som burde funke er å ta et par søplasekker inni hverandre og fylle med vann, slik at støpen blir presset utover/på plass.
      Men er noe dritt om søplasekkene lekker vann ut i støpen da.. hva skjer da?

      Tok med kassa inn, det begynte å bli kjølig utover kvelden, skrudde på en sponplate på toppen som skal fungere som mal for MDFen.. monterte elementet og testet, brukbart ned til 20hz. Derifra begynte avrullinga, så med litt EQ og muligens gain i bilen så blir det heeelt kurrant tror jeg
      Last edited by ugn; 05-08-2010, 23:07.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #63
        Kjapt spørsmål, vil det fungere å legge polyester rett på alufolie? Eller vil det renne rett av på sidene?
        Tenkte å legge første laget uten glassfiberstrier.
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

        Comment


        • #64
          lar du polyesteren stivne litt så blir den veldig klissete dermed så bør det sette seg på alu folien. Jeg gjør alltid det først, for da setter glassfiberen bedre.

          Men som Bjørn sa, lar du glassfiberen trekke i polyester så blir den veldig lett å jobbe med, og da behøver du som regel ikke å legge et lag med kun polyester først, men uansett så skader det ikke.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #65
            Støpet er nå ferdig og i bilen, kanskje blir det element nedi der imorgen.. vi får se

            Men! Det er veldig til ekko i kassa, burde jeg behandle innsiden av glassfiberkassa med noe for å dempe det?
            Enten ull eller noe annet? Eller har det rett og slett ikke noe å si siden den forhåpentligvis aldri skal spille over 60hz?
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #66
              Originally posted by ugn View Post
              Støpet er nå ferdig og i bilen, kanskje blir det element nedi der imorgen.. vi får se

              Men! Det er veldig til ekko i kassa, burde jeg behandle innsiden av glassfiberkassa med noe for å dempe det?
              Enten ull eller noe annet? Eller har det rett og slett ikke noe å si siden den forhåpentligvis aldri skal spille over 60hz?
              Du bør nok dempe med butyl matter, om elementet ikke skal spille over 60hz så kan jeg love deg at kassa gjør det. Og det spiller nok tvert igjennom membranet som en jalle lyd. Og nei membranet er ikke lydtett.

              Er litt anderledes egenresonans på glassfiber i forhold til MDF så med butyl senker du resonansfrekvensen betraktelig.

              Jeg dempa mine med butyl matter og splen, funker gull
              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

              Comment


              • #67
                Originally posted by Erik André View Post

                Er litt anderledes egenresonans på glassfiber i forhold til MDF så med butyl senker du resonansfrekvensen betraktelig.
                1: hva er resonansfrekvensen på henholdsvis MDF og glassfiber?

                2:hva er fordelen med å senke resonansfrekvensen?

                3:senker man egentlig resonansfrekvensen med å bruke butyl?



                Mvh
                Dag Johansen
                "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                Comment


                • #68
                  Originally posted by Dag Johansen View Post
                  1: hva er resonansfrekvensen på henholdsvis MDF og glassfiber?

                  2:hva er fordelen med å senke resonansfrekvensen?

                  3:senker man egentlig resonansfrekvensen med å bruke butyl?



                  Mvh
                  Dag Johansen
                  Vel jeg kan ikke svare på dette, er teorier som jeg ikke vet om.. men jeg vet hvordan en udempa glassfiber kasse synger igjennom elementet.. av erfaring ikke teorier.. også erfaring at butyl fjernet problemet. Mer trenger jeg ikke vite
                  sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                  IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                  Comment


                  • #69
                    Originally posted by Dag Johansen View Post
                    1: hva er resonansfrekvensen på henholdsvis MDF og glassfiber?

                    2:hva er fordelen med å senke resonansfrekvensen?

                    3:senker man egentlig resonansfrekvensen med å bruke butyl?



                    Mvh
                    Dag Johansen
                    1: En MDF-kasse har vel en resonansfrekvens som er såpass høy at man ikke behøver å tenke på den, når man snakker om rene basskasser.

                    2: Det blir vel omvendt, man vil øke resonansfrekvensen for å komme vekk fra problemet.

                    3: Som over, man øker vel

                    Men uansett flisespikkeri av ordlegging, greit å få det korrekt, men jeg tror jeg skjønte hva mr.svinesund mente. Har du noen andre tips, Dag?

                    Under glassfiberboksen er hjulbrønn dekket med vibroplast, burde jeg bruke det inni også? Vil miste så få låter som mulig, da kassa allerede er litt for liten..
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                    Comment


                    • #70
                      Originally posted by ugn View Post
                      1: En MDF-kasse har vel en resonansfrekvens som er såpass høy at man ikke behøver å tenke på den, når man snakker om rene basskasser.

                      2: Det blir vel omvendt, man vil øke resonansfrekvensen for å komme vekk fra problemet.

                      3: Som over, man øker vel

                      Men uansett flisespikkeri av ordlegging, greit å få det korrekt, men jeg tror jeg skjønte hva mr.svinesund mente. Har du noen andre tips, Dag?

                      Under glassfiberboksen er hjulbrønn dekket med vibroplast, burde jeg bruke det inni også? Vil miste så få låter som mulig, da kassa allerede er litt for liten..
                      Spot on!

                      Nei altså, dette med demping er no snåle greier, så det beste er å prøve seg fram.
                      Det finnes to typer resonanser når man snakker om høyttalere; akustisk og mekanisk.
                      Begge deler er egentlig ganske enkelt å gjøre noe med, men husk at den akustiske er en del av hele prinsippet med å bygge kasse.
                      Det at du hører en resonanse når du snakker/roper ned i kassa ville jeg ikke bekymret meg stort over, du genererer frekvenser som enkelt lager stående bølger i kassa, frekvenser som ikke er der når du putter i elementet og stiller delefrekvens.

                      Jeg har sluttet med å være så påstålig på bruken av dempeull i kasse, spesiellt i lukkede kasser KAN det ha en viss funksjon lydmessig.

                      Så mitt råd er følgende: hvis kassa har sånn noenlunde grei tykkelse på glassfiberen, monterer du elementet og prøver.
                      Er det noe du ikke er fornøyd med er det lettere å ta det derfra.

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #71
                        Sitat fra speaker building .com

                        # A pure bass cabinet should be extremely stiff and rigid with high resonance frequency. The walls must not flex when excited with the large air pressure caused by the big air displacement in the bass region.

                        # The midrange cabinet should be "thick, lazy and dizzy", with a low resonance frequency. A solution may be to use two thin walls with a thick sand layer and no bracing. Flexing walls is far less critical than for bass drivers. Making the midrange a dipole may be another solution.

                        Likevel har jeg også erfaring at polyester/glass synger før det blir dempet av noe svart guffe. Min erfaring er at alle kasser blir bedre når man kobler to forskjellige materialer med forskjellig resonans. Om det er mdf og sand rundt eller glass og bytulmatter går ut på det samme. resonansene utfaser hverandre når man bruker to forskjellige materialer.

                        Comment

                        Working...
                        X