Announcement

Collapse
No announcement yet.

EMMA og utpressing av norske bedrifter

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • EMMA og utpressing av norske bedrifter

    Emma Sesongen 2016
    Da er bilstereosesongen 2016 offisielt i gang. Det er i år noen nye retningslinjer, som er gjeldende fra dags dato.
    Som sikkert de fleste skjønner, trengs det penger for å kunne arrangere konkurranser. Disse pengene kommer enten fra deltagere, eller fra sponsorer.
    Deltageravgiften på en Emma konkurranse er 1500 kr.
    Hvis deltagerbilen inneholder minst 5 av 7 produktgrupper fra våre sponsorer reduseres deltageravgiften til kr 300. Dette gjelder også innad i de 7 gruppene, så lenge produktene ikke "syns". Dvs har du totalt 8 høytalere i en bil, og 2 av de kommer fra en ikke sponsor, går det bra så lenge de feks står bak et orginalt gitter.
    De 7 produktgruppene er:
    1: Hovedenhet
    2: Prosessor (er ingen prosessor installert kan man velge hovedenhet eller forsterker i stedet)
    3: Forsterkere
    4: Batterier
    5: Stømforsyning/kabler, koblinger, sikkringsblokker ++
    6: Subwoofere
    7: Høyttalere
    Originalt utstyr er å telle som godkjent, i alle produktgruppene. Hvis utstyr fra en ikke-sponsor ikke vises og eller ikke reklamers for telles ikke dette med.
    MVH Mats S. Erdal

  • #2
    på EMMA sine sider står det at alle stiller i lik linje i en konkurranse. ma hva er lik linje me at vist du ikke har 5 av 7 punkter. bare får at man ikke bruker produkter fra et annet merke en di firamene som har blid tvungrt til og betale. så må man betale 5 ganger mere en det di som bruker di merkene. og vist du er sponset av et firma som ikke har betalt 5000kr til emma norge da må du dekke over logoer og reklame på bilen din eller så får du ikke konkurere.
    MVH Mats S. Erdal

    Comment


    • #3
      Latterlig, rett og slett.

      Comment


      • #4
        Dette med "godkjent" og "ikke godkjent" utstyr er helt på trynet. Nå er vel Dynabel med i "det gode selskap" noe de ikke var i Nasca sine dager, noe som skapte stor frustrasjon og ikke minst et skille. Det var flere rundt meg i de dager som hadde både god lyd og lyst til å delta men de kunne ikke fordi de hadde en forsterker eller et par høytalere fra "feil" importør. Den gangen var det i grunn værre enda da ALT untatt kabling og batterier måtte være fra godkjente leverandører.
        Værre enda ble det når enkelte importører teamet opp med sin svenske motpart og kunne levere produkter til sine "proffer" altså sponsede, ingen visste noe om her og som ikke var i salg i Norge men som var godkjent i Sasca eller Iasca.

        Comment


        • #5
          hvis man har et komponentsett, teller dette da som 4 ting? jeg skjøner ikke helt hvordan de teller det opp?

          Comment


          • #6
            For det første er det justert ned fra 1500 til 900.
            Men om man prøver å se dette fra andre siden er det ikke så forferdelig vanskelig å forstå.. Et annet punkt som er ganske avgjørende er at nå er det vell faktisk bare lib som ikke er med på sponsorsiden, så dette vil ikke bli et stort problem
            Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
            | Gladen 75c6 - DD m4a |
            | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

            Comment


            • #7
              Originally posted by Rexonix View Post
              For det første er det justert ned fra 1500 til 900.
              Men om man prøver å se dette fra andre siden er det ikke så forferdelig vanskelig å forstå.. Et annet punkt som er ganske avgjørende er at nå er det vell faktisk bare lib som ikke er med på sponsorsiden, så dette vil ikke bli et stort problem
              ja det blei gjort om etter dette blei lagt ut. men 900kr er enda 3 ganger så mye.
              det er jo ikke bare LIB som ikke har betalt xelent/Soundstream har heller ikke betalt.
              men det er jo feil måtte og få sponsorer på med og presse bedrifter til og betale. og sette kundene opp mot importøren. va med di som handler merker som ikke har importør til Norge. og vist man lager noe sjøl så må det skjules. vist man har sponsor fra noen som ikke sponser EMMA Norge må man skjule logoen til sponsoren.
              og di sier at det er lett og få 5 av 7. oppsette jeg stilte med i fjor hadde jeg 0 av 7.
              MVH Mats S. Erdal

              Comment


              • #8
                Elly,
                Dette høres underlig ut. Representerer du EMMA på noen måte? Hva er belegget ditt for det du skriver her - er det et eksempel på hva som står i regelboka?

                Jeg lurer mest på hvorfor vi har kommet dit vi er i dag. For meg, som er ganske så uerfaren i konkurranseverden, virker det som prisen jeg må betale for å delta er mye høyere i år enn tidligere år. Hva skyldes denne tilsynelatende dramatisk økte kostnaden ved å arrangere bilstereokonkurranse? På den ene siden leser jeg at EMMA skal senke terskelen for at folk skal stille i konkurranse (med forenkling og justering av regler). - På den andre siden opplever jeg det motsatte signalet ved disse variable og økte deltageravgiftene.
                never enough!

                Comment


                • #9
                  Sikkert ikke mange her som husker hvordan det var å konkurrere i NASCA (eller var født på den tiden?) men, hadde man en eneste komponent som ikke kom fra en hovedsponsor da, så fikk man ikke delta i det hele tatt.

                  Er det bedre?
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Haakon O View Post
                    Sikkert ikke mange her som husker hvordan det var å konkurrere i NASCA (eller var født på den tiden?) men, hadde man en eneste komponent som ikke kom fra en hovedsponsor da, så fikk man ikke delta i det hele tatt.

                    Er det bedre?
                    virker som det er det jobbes mot.
                    MVH Mats S. Erdal

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Elly.Svendsen
                      Ikke prøv å høres smart ut med "for det første", se datoen for når dette ble lagt ut.

                      Se fra andre siden?! Ja klart jeg vil drive med utpressing av bedrifter. Hm, hvilken bedrift først? Jeg forlanger 300.000 kr bare for å tjene tilbake de pengene jeg "mistet".
                      WOW, gratulerer med den kommentaren, mye konstruktivt å hente her...
                      Synes ikke dette er rett vei å gå jeg heller, selv om jeg er godt innenfor selv. Men å gå på Ketil personlig som du så absolutt skal gjøre er ingenting annet enn latterlig! Problemet er at så lenge du ikke selv gjør noe med det så må du og resten nesten bare tilpasse deg/dere dette, da alternativet er så godt som null konkurranser i Norge!
                      Subaru Forester: | Pioneer | 2x DD 9918 - DD Vo M8 - DD Vo B1 |
                      | Gladen 75c6 - DD m4a |
                      | 5 x Odyssey PC2150 | EA 250a alt | 154.2 I ruta , 149.9 I setet |

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by svane91 View Post
                        Emma Sesongen 2016
                        Da er bilstereosesongen 2016 offisielt i gang. Det er i år noen nye retningslinjer, som er gjeldende fra dags dato.
                        Som sikkert de fleste skjønner, trengs det penger for å kunne arrangere konkurranser. Disse pengene kommer enten fra deltagere, eller fra sponsorer.
                        Deltageravgiften på en Emma konkurranse er 1500 kr.
                        Hvis deltagerbilen inneholder minst 5 av 7 produktgrupper fra våre sponsorer reduseres deltageravgiften til kr 300. Dette gjelder også innad i de 7 gruppene, så lenge produktene ikke "syns". Dvs har du totalt 8 høytalere i en bil, og 2 av de kommer fra en ikke sponsor, går det bra så lenge de feks står bak et orginalt gitter.
                        De 7 produktgruppene er:
                        1: Hovedenhet
                        2: Prosessor (er ingen prosessor installert kan man velge hovedenhet eller forsterker i stedet)
                        3: Forsterkere
                        4: Batterier
                        5: Stømforsyning/kabler, koblinger, sikkringsblokker ++
                        6: Subwoofere
                        7: Høyttalere
                        Originalt utstyr er å telle som godkjent, i alle produktgruppene. Hvis utstyr fra en ikke-sponsor ikke vises og eller ikke reklamers for telles ikke dette med.
                        Denne teksten er ikke korrekt. den korrekte teksten er publisert på EMMA Norway sin facebook-side

                        Originally posted by svane91 View Post
                        på EMMA sine sider står det at alle stiller i lik linje i en konkurranse. ma hva er lik linje me at vist du ikke har 5 av 7 punkter. bare får at man ikke bruker produkter fra et annet merke en di firamene som har blid tvungrt til og betale. så må man betale 5 ganger mere en det di som bruker di merkene. og vist du er sponset av et firma som ikke har betalt 5000kr til emma norge da må du dekke over logoer og reklame på bilen din eller så får du ikke konkurere.
                        Alle stiller på lik linje i en konkurranse. Hele setningen som du ikke har kopiert er: Vårt felles mål er å øke interessen for bilstereo, samt at alle skal kunne delta under like forhold, og det benyttes felles regler og test-CD i alle konkurranser
                        Lik linje her er at alle blir vurdert etter de samme kriteriene, samme hvor du blir bedømt.

                        Du får lov til å konkurrere selvom du viser logoer og reklame på bilen din for merker som ikke sponsorene til EMMA fører. Men ettersom sponsorene har stilt krav (som de er i sin fulle rett til) så må de da betale en noe høyere deltageravgift..
                        Hvis du er sponset av firma XX fordi du skal konkurrere i EMMA, men dette firmaet ikke er interessert i at denne formen for konkurranse skal kunne eksistere. Eller at dette firmaet mener at de andre som sponser skal betale for at firma XX skal kunne vise frem sitt produkt. Så er det ikke vanskelig og se at sponsorer stiller krav om differnsiert pris. Og 5000kr er ikke mye for å reklamere for sitt produkt. Ihvertfall ikke når man får en reklameplass som treffer målgruppen for produktene så bra som disse stedene hvor konkurransene avholdes.



                        Originally posted by Elly.Svendsen
                        Om det er mange som er imot dette så skal jeg ordne en underskriftkampanje og prate med alle hoveddommerne i Norge om å revurdere dette, da det er mange som ikke kan delta pga. for høy pris og de ikke vil være en del av utpressingen. Jeg har kommet opp med mange idéer om hvordan EMMA kan tjene mer penger og få flere sponsorer uten å måtte presse folk.

                        Har allerede pratet med noen som sier de er imot dette og ikke skal delta lengre.
                        Det er ikke hoveddommerene i Norge som har bestemt dette. Det er de som har gått inn som sponsorer som har stilt dette som krav, for at de ikke ønsker at ikke-sponsorer skal kunne benytte seg av denne reklame-muligheten uten at de skal støtte oppunder det. og være gratis-passasjerer.



                        Originally posted by kane View Post
                        Dette med "godkjent" og "ikke godkjent" utstyr er helt på trynet. Nå er vel Dynabel med i "det gode selskap" noe de ikke var i Nasca sine dager, noe som skapte stor frustrasjon og ikke minst et skille. Det var flere rundt meg i de dager som hadde både god lyd og lyst til å delta men de kunne ikke fordi de hadde en forsterker eller et par høytalere fra "feil" importør. Den gangen var det i grunn værre enda da ALT untatt kabling og batterier måtte være fra godkjente leverandører.
                        Værre enda ble det når enkelte importører teamet opp med sin svenske motpart og kunne levere produkter til sine "proffer" altså sponsede, ingen visste noe om her og som ikke var i salg i Norge men som var godkjent i Sasca eller Iasca.
                        Det er ingen som nekter noen å delta på konkurranser, men se svar lengre opp angående krav fra sponsorer.


                        Originally posted by Rexonix View Post
                        For det første er det justert ned fra 1500 til 900.
                        Men om man prøver å se dette fra andre siden er det ikke så forferdelig vanskelig å forstå.. Et annet punkt som er ganske avgjørende er at nå er det vell faktisk bare lib som ikke er med på sponsorsiden, så dette vil ikke bli et stort problem
                        Originally posted by svane91 View Post
                        ja det blei gjort om etter dette blei lagt ut. men 900kr er enda 3 ganger så mye.
                        det er jo ikke bare LIB som ikke har betalt xelent/Soundstream har heller ikke betalt.
                        men det er jo feil måtte og få sponsorer på med og presse bedrifter til og betale. og sette kundene opp mot importøren. va med di som handler merker som ikke har importør til Norge. og vist man lager noe sjøl så må det skjules. vist man har sponsor fra noen som ikke sponser EMMA Norge må man skjule logoen til sponsoren.
                        og di sier at det er lett og få 5 av 7. oppsette jeg stilte med i fjor hadde jeg 0 av 7.
                        Man presser ikke bedrifter til å betale. Men ikke noe av dette hadde vært mulig uten sponsorer. Og sponsorer er i sin fulle rett til å stille krav. Gjør ikke sponsorer det andre steder kanskje?
                        Har man laget koblingsutstyr selv så trenger man ikke skjule dette. Fordi det er vel sjeldent man setter logoen til en produsent på noe man lager selv?


                        Originally posted by Elly.Svendsen
                        Ikke prøv å høres smart ut med "for det første", se datoen for når dette ble lagt ut.

                        Se fra andre siden?! Ja klart jeg vil drive med utpressing av bedrifter. Hm, hvilken bedrift først? Jeg forlanger 300.000 kr bare for å tjene tilbake de pengene jeg "mistet".
                        Dette er på grensen, om ikke over grensen til personlig trakassering.

                        Originally posted by Elly.Svendsen
                        Om du har f.eks. forsterker, batteri, sub, kabler og høytaler (dette er 5 ting) med noen av de merkene som sponser (ble utpresset for å sponse) EMMA, da er du innafor og kan betale 300 kr, men om du har forsterker, kabler, batteri og sub (detter er 4 ting) med noen av de merkene som sponser, da er du utafor og må betale 900kr (før var det 1.500).

                        Men slik EMMA mener er at hvis du har et merke som ikke sponser EMMA, da må du som deltaker få bedriftene til å betale for det merke du vil bruke, eller du kan betale 5000 kr selv for å kunne bruke de merkene.
                        EMMA forholder seg til de krav som er stilt av sine sponsorer for at de skulle gå inn med økonomisk støtte for at man skal kunne drive med hobbyen sin. Og EMMA har kontaktet mange av de aktuelle bedriftene for å få de til å skjønne hvilken god mulighet dette vil være for dem å bruke som reklame for sine produkter.

                        Originally posted by bass-freek View Post
                        Elly,
                        Dette høres underlig ut. Representerer du EMMA på noen måte? Hva er belegget ditt for det du skriver her - er det et eksempel på hva som står i regelboka?

                        Jeg lurer mest på hvorfor vi har kommet dit vi er i dag. For meg, som er ganske så uerfaren i konkurranseverden, virker det som prisen jeg må betale for å delta er mye høyere i år enn tidligere år. Hva skyldes denne tilsynelatende dramatisk økte kostnaden ved å arrangere bilstereokonkurranse? På den ene siden leser jeg at EMMA skal senke terskelen for at folk skal stille i konkurranse (med forenkling og justering av regler). - På den andre siden opplever jeg det motsatte signalet ved disse variable og økte deltageravgiftene.
                        Dette er som sagt krav som er stilt av sponsorer til EMMA om differnsiert deltageravgift. EMMA jobber for å få flere til å stille i konkurranser.

                        Originally posted by Elly.Svendsen
                        Kan vel si jeg representerer imot EMMA akkurat nå. Det står ingenting om dette i regelboken, detter er noe EMMA Norge (Ketil) har bestemt, mest sannsynlig for å få "pengene sine tilbake". Ingen andre land har denne regelen, kun Norge.

                        De mente først at de som har "galt merke" skal betale 1.500kr, men de har nå gått ned til 900kr, mens de med "rette merker" skal betale 300kr. Nå må du huske på at 1500 er fem ganger så mye som 300, og at 900 er tre ganger så mye som 300. Før har de vell hatt 300kr som standardpris på alle konkurranser. Som sagt så er det mest sannsynlig for at Ketil (hoveddommer) skal få pengene sine tilbake slik at han kan slutte.

                        De som laget regleboken for EMMA ville ha interessen opp så de satte inn regler om at det trenger ikke å se så pent ut/perfekt, så lenge det ser greit ut, men så kommer man til Norge og de vil tydeligvis ha interessen ned slik at det ikke blir noe EMMA lengre.
                        Dette er på grensen, om ikke over grensen til personlig trakassering.


                        Originally posted by svane91 View Post
                        virker som det er det jobbes mot.
                        Originally posted by Rexonix View Post
                        WOW, gratulerer med den kommentaren, mye konstruktivt å hente her...
                        Synes ikke dette er rett vei å gå jeg heller, selv om jeg er godt innenfor selv. Men å gå på Ketil personlig som du så absolutt skal gjøre er ingenting annet enn latterlig! Problemet er at så lenge du ikke selv gjør noe med det så må du og resten nesten bare tilpasse deg/dere dette, da alternativet er så godt som null konkurranser i Norge!
                        Dette er status Quo
                        Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                        Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                        Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                        -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Elly.Svendsen
                          Om du har f.eks. forsterker, batteri, sub, kabler og høytaler (dette er 5 ting) med noen av de merkene som sponser (ble utpresset for å sponse) EMMA, da er du innafor og kan betale 300 kr, men om du har forsterker, kabler, batteri og sub (detter er 4 ting) med noen av de merkene som sponser, da er du utafor og må betale 900kr (før var det 1.500).

                          Men slik EMMA mener er at hvis du har et merke som ikke sponser EMMA, da må du som deltaker få bedriftene til å betale for det merke du vil bruke, eller du kan betale 5000 kr selv for å kunne bruke de merkene.
                          Hei Elly. Nå har vi vert i kontakt med deg for å prøve å få deg til å forså men det virker ikke som at noen av oss når frem. Når det gjelder EMMA er det ikke bare Ketil som styrer dette. Vi er faktisk 6 stk med rundt 70 års erfaring til sammen som bestemmer i lag, så å gå til personangrep mot Ketil er bare dumt og ikke minst straffbart. Du har også gått til personangrep mot de som ikke har villet støtte deg i denne prosessen med f.eks"pusikatt fjellfinna" ol. Det du også gjør er å prøve å presse EMMA til å få det slik du vil. Ketil har prøvd å forklare deg hva det koster og drive EMMA som organisasjon og IKKE at han skal tjene på det. Når det gjelder riktige og uriktige merker er faktisk at EMMA har sponsorer som betaler for at EMMA skal bestå. uten disse hadde ikke EMMA Norway vært idag.Sponsorene har framsatt krav og da kan vi desverre ikke overkjøre disse. Da er det ikke noe EMMA neste år. Hva skjer da? Vi har prøvd å komme oss ned på et minimum for å forsøke å gjøre alle tilfreds men det kan vi desverre ikke klare. Alle er velkommen i EMMA uansett merker. Er det noe du eller andre lurer på så klikk deg inn på www.emmanorway.com
                          Bjørn M Wilhelmsen
                          Team Alta Bilstereo
                          www.emmanorway.com

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Alta Bilstereo View Post

                            Alle er velkommen i EMMA uansett merker. Er det noe du eller andre lurer på så klikk deg inn på www.emmanorway.com
                            Seriøst? Du kan ikke sende folk til den siden for å få informasjon. Jeg vet ingenting om deres organisasjon og etter 10 minutter på siden vet jeg akkurat like lite. Jeg har fortsatt noe jeg lurer på så jeg prøver å spørre i stede for å lete.

                            1: Er det enkeltstående butikker, importører eller produsenter dere refererer til som sponsorer?
                            2: Hvis butikk/importør/produsent ikke ønsker å være sponsor men jeg som har bilen full av deres produkter ønsker å konkurrere, kan jeg det ihht gjeldende Emma regler og hva betaler jeg i deltageravgift?
                            3: Hvis b/i/p ønsker å være sponsor, hva betaler jeg som kunde i deltageravgift da?
                            4: Hvis b/i/p ikke ønsker å være sponsor, men de har sponset bilen min med utstyr for konkurranse og klistret den full med ikke-sanksjonerte produkter, kan jeg konkurere da og hva blir i så fall deltageravgiften min?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by kane View Post
                              Seriøst? Du kan ikke sende folk til den siden for å få informasjon. Jeg vet ingenting om deres organisasjon og etter 10 minutter på siden vet jeg akkurat like lite. Jeg har fortsatt noe jeg lurer på så jeg prøver å spørre i stede for å lete.

                              1: Er det enkeltstående butikker, importører eller produsenter dere refererer til som sponsorer?
                              2: Hvis butikk/importør/produsent ikke ønsker å være sponsor men jeg som har bilen full av deres produkter ønsker å konkurrere, kan jeg det ihht gjeldende Emma regler og hva betaler jeg i deltageravgift?
                              3: Hvis b/i/p ønsker å være sponsor, hva betaler jeg som kunde i deltageravgift da?
                              4: Hvis b/i/p ikke ønsker å være sponsor, men de har sponset bilen min med utstyr for konkurranse og klistret den full med ikke-sanksjonerte produkter, kan jeg konkurere da og hva blir i så fall deltageravgiften min?
                              1. Butikker/importører (alle som vil reklamere er innenfor "sponsor") du kan f.eks ikke komme med din egen reklame uten å ha betalt 5k I avgift på reklamen

                              2. 900,- viss du ikke har 5 av7 produkter (cd-spiller/prosessor osv osv) av merkene de som sponser har . da må du selv sjekke om du har produkter som de sponserne har.
                              og 300 om du har 5 av 7.

                              3. 300,-
                              4.ja du kan delta, men må betale 900,- om du ikke har de 5 av 7 produktene/merkene sponsorne har.
                              bare at du må klistre over reklamen fra B/I/P din sponsor .

                              om jeg har forstått disse reglene rett!
                              good luck!
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

                              Comment

                              Working...
                              X