Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støping + temperatur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støping + temperatur

    sitter litt og undrer.. ideel temperatur på støping er vel rundt 18-20 grader..
    kaldere en 15 grader kan vel bli dårlig herding og varmere en 20 kan vel ende med at herdingen går fort og støpen blir svakere!

    hvordan gjør dere det i garasjen? har alle her tempererte garasjer eller ? =P hehe..

    og hva er deres meninger med dette? hvor mye har temperaturen å si?

  • #2
    Peis på med godt med varme, men pass på å ikke bruke for mye polyester pr strøk, det kan funke. Eller utsett støpinga til sommerhalvåret hehe
    Roar Sørlie
    Tlf 90127075
    Strandgata 26; mitt andre hjem :P

    Comment


    • #3
      er det ikke snakk om att 13 grader går det men ikke opptimalt, lang "cure" tid, men 23 grader er hva man er ute etter?
      men det er ikke så veldig viktig att det er akkurat heller, er det varmt så man kan være i rommet uten og fryse uten mer enn vanlige inne klær går det nok bra.

      Comment


      • #4
        Ikkeno' problem med temperatur! Bare å bruke mer herder etter hvor kaldt det er! Jeg bruker 25% mer herder pr. 10 grader under 20, og så fort det blir minusgrader, dobler jeg mengden herder pr. 5 grader under 0.









        Kødda........

        Men har støpt i 10 grader eller der omkring, og det gikk helt fint, det bare herdet en god del saktere. Jeg er utålmodig, og brukte litt mer herder. Gikk veldig bra.

        Og for den som ikke visste det, så stivner polyesteren alene (altså uten noe herder i det hele tatt), om den får lang nok tid på seg, og ligger i høy nok temperatur. Hadde en åpnet kanne med polyester i uteboden fra april til september, og etter et sommerhalvår rett bak solveggen der, var det bare en massiv klump.

        Nå er det Biltema-polyesteren det er snakk om her, så ta dette med en neseklype hvitt pulver. Ikke sikkert det gjelder alle typer, kan hende jeg var (u)heldig.

        Comment


        • #5
          Sist noen prøvde å lakkere bilen min mente han også det fikk fint uten herder.......

          Jeg tror jeg ville brukt herder, jeg..
          [SIZE="1"][COLOR="Red"]Mvh Thomas "Sirkus" Ekeli[/COLOR][/SIZE]

          Comment


          • #6
            går fint å støpe selv om det er kaldt, mrn som sagt herder det litt senere..ikke bruk for mye herder da det du støper vil slå seg mye..bruk heller en smule tålmodighet=)
            Isocyanates forever

            Comment

            Working...
            X