Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    kan det stemme at det ble 3.8 m2?

    Jeg er forferdelig dårlig i matte: P har ikke hatt matte på skola på 2 år så har glemt så og si alt, hehe
    SQ Saab 9-3
    Team dynaBel

    Comment


    • #32
      Du kan bøffe han kompisen din for 2 mdf plater med dimmensjon 120*240 cm. Da skulle du ha rikelig med material om du ikke kuke det til med plasseringen av sidene i kassen.
      Raymond Pedersen

      Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
      Tar det som det kommer, og løser det som det går.

      Comment


      • #33
        Har ymta frempå med det her før, men har ikke kommet over andre kasseforslag/ utregninger vedrørende dette elementet: Alpine SWR 1242 D.
        Tenkte jeg skulle sutre litt i retning av Dag Johansen, å høre om ikke han kunne komme med et par synspunkter om denne suben er verdt å putte i en bandpasskasse. Om den skulle gli inn i en slik hadde det vært kjekt med parameter på kassen. Tenkte å prøve en sånn løsning i en Impreza sedan fra 1997.




        MVH Raymond Pedersen
        Raymond Pedersen

        Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
        Tar det som det kommer, og løser det som det går.

        Comment


        • #34
          Originally posted by mustang<3
          har 1 spm..
          angående kasse til 4 stk kicker S15L7

          har prøvd ut winISD .. og dette blir noen lunde riktig?
          Driver : kicker
          Vas : 148,6
          Qts : 0,51
          Fs : 26,30
          SPL : 89,40
          --
          Number of drivers : 4
          Box type : Vented
          Box size : 951,5 l
          Tuning frequency : 35,00 Hz
          Vent : 1 vent(s)
          10,80 cm length for each
          130,00 x 20,00 cm rectangle


          Relative
          Freq Gain SPL
          [Hz] [dB] [dB]
          20,00 -14,86 117,55
          25,00 -7,04 125,37
          30,00 -0,29 132,12
          35,00 4,91 137,33
          40,00 6,38 138,79
          45,00 5,44 137,85
          50,00 4,31 136,73

          så da skal ikke porten være lengre enn ca 11 cm? og hvor tune kassa til normal musikk bruk?(techno/trance)
          du stussa ikke på att kassa skulle være 950 liter? det er jo enormt:P

          når porten er så stor som den er, er det ikke så rart.. det er tross alt 1,3meter ganger 0,2 meter.. jo større porten er jo kortere blir den!

          Comment


          • #35
            åssen bil har du? ser ut på tegninga att hattehylla er lengre ned enn bagasjeluka..
            du må nok revurdere kassa og elementer.. det skal mye til for att du for et bra resultat med en kasse på 950 liter i en sedan... og ikke trenger du 4 15" kickere for normal musikk bruk.. en eller to kommer du veldig langt med..

            Comment


            • #36
              jeg lurer vel egentlig på hvilken sedan bil man får plass til en kasse på 950 liter i jeg da

              Comment


              • #37
                tenkte på det, men gikk ut i fra att han hadde målt litt så tok det for gitt..
                han kan ta bort bagsja luka, og fra utsiden så kommer det til og se ut som bil fra back to the future.. kassa så nesten ut som rompa på den bilen xD
                men om han hadde fått plass, så skal det mye til før det spiller bra.. vansklig og begynne med hva som er "feil" med den kassa:P haha

                Comment


                • #38
                  Er det ikke utrolig kronglete og kjøre porten opp igjennom hattehylla sånn når du skal ha subbene og mesteparten av kassa inni coupéen?
                  Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                  Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                  Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                  -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                  Comment


                  • #39
                    Originally posted by duality View Post

                    .. jo større porten er jo kortere blir den!
                    Eh, så var det dette med å ikke svare når man ikke vet svaret igjen da.....
                    Det er omvendt, jo større port, dess lengre blir den.

                    Mvh
                    Dag Johansen
                    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                    Comment


                    • #40
                      bandpass

                      Hei
                      Jeg er ikke helt sikker på om dette er rette tråden å spørre ... men vi prøver allikevel Jeg har blitt anbefalt bandpass kasse i min bil av div kilder av varierende kvalitet . Jeg har en sedan å kunne tenke meg porten opp gjennom hattehyllen slik at jeg slipper å kjøre med baksetene delt for å få fin lyd (mye skrangling, Bagasjeromslokket er forsøkt dempet med dynamat) En annen mulighet er å bygge 2 lukkede kasser som jeg kan bygge nermere bakseteryggen (som er lagt ned i midten) å få skilt av subene fra bagasjerommet. Per i dag har jeg en bassreflekskasse men den er litt for stor til å komme så nært bakseteryggen at jeg greier det samme med den... Er litt skeptisk på å gå ned på størrelsen siden den har en orginal slotport, å jeg er litt usikker på hvordan man evt regner om en slik får å få tilnermet samme lydkvalitet Men den bandpasskassa hørtes morsom ut Men blir den volsomt stor ? Den kassen jeg har i dag er 49x89x50 cm (HxWxD), og den er litt i største laget ... Eks 49x79x50 hadde vært mye bedre Er det mulig å bygge en banpass kasse for 2 elementer under de målene ? Eller kommer jeg bare til å bli plaget med dårlig bandbredde /evt trykk ? Å hvordan blir porten i henhold til lengde når man har porten 10 -20 cm ut av kassa ? Mine elementer er
                      MTX Thunder 5512-04 300wrms 4 ohm
                      Fs: 29.26 Hz
                      Qms: 4.48
                      Cms: 0.160 mm/N
                      Mms: 184.71 g
                      Rms: 7.58 kg/s
                      Vas: 2.364 ft³ (66.92 liters)
                      Xmax: 0.530 in (13.46 mm)
                      D: 10.375 in (263.52 mm)
                      Sd: 84.54 in² (545.42 cm²)
                      Vd: 44.81 in³ (0.73 liters)
                      Qes: 0.67
                      Re: 3.30 Ω
                      Bl: 12.97 Tm
                      Prms: 300 Watts
                      Qts: 0.580
                      ηο: 0.241 %
                      SPLo: 86.02 dB
                      SPL 2.83V/1m: 89.80 dB

                      Dette er dataene MTX oppgir men jeg prøvde de i win isd men den bare klager ... Så jeg mistenker jo at det er noe muffens... Så hva tror dere o store guruer ble ett par spm her ja
                      Håper på svar
                      Stefan A. Martinsen, Fauske/Nordland
                      Hyundai Coupe 2000 med
                      Alpine 9887, MTX T5512 + MTX TXC 4.1
                      Macrom M1A 1000D, MTX TH904

                      Comment


                      • #41
                        kva burde eg bruke til å gjøre basskassa mi heilt tett? eit slags lim? eller silikon...?

                        hilsen
                        Adrian Edel

                        Mercedes Benz w202 c220
                        Audison|Hertz|Focal

                        Comment


                        • #42
                          Originally posted by Xavier View Post
                          kva burde eg bruke til å gjøre basskassa mi heilt tett? eit slags lim? eller silikon...?

                          hilsen


                          Sikaflex eller Tec7

                          Comment


                          • #43
                            Eller Cascol (vanlig trelim). Dette forusetter at du har vært stødig med saga. Men om platene ikke er 100%, så kan det nok være lurt å legge ei fuge med tec-7 på innsiden.
                            Terje Lie
                            99 53 66 00
                            terje_lie@yahoo.no

                            Comment


                            • #44
                              noen her som kan være behjelplige med å finne ut mål/volum på båndpasskasse til Rockford fosgate P3D212?
                              Eller er det slik at disse elementene ikke laget for båndpass?

                              Comment


                              • #45
                                er det samma hvordan vinkel en bassport er?
                                skal bygge vegg.. så må den bli på skrå oppåver..
                                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                                Mvh
                                Rune Kvaal

                                Comment

                                Working...
                                X