Announcement

Collapse
No announcement yet.

blandeforhold herder/polyester

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • blandeforhold herder/polyester

    fra installbay?

  • #2
    Om det ikke er noe helt spesielt med den, så er det vanligvis 2% herder. Ser det selges i pakke med 1kg polyester og 20ml herder, det skulle tilsi at det er likt for denne også. Står det ikke oppgitt på boksen/flasken?
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      nei det står bare "se innstallbay.no for datablad", finner ikkenoe der.

      Men da prøver jeg 2% da som du sa

      Comment


      • #4
        Hei

        Jeg er fullt utdannet innen faget og jobber som plastøper og formbygger og anbefaler deg og bruke følgende:
        16-20 graders arbeidtemperatur 2% herder opptil 3 kg polyester og 1,5% herder over 3kg med polyester. Bland aldri større doser en 20 kg av gangen.
        Beste herderen er en som 60% MEKP(Metyletylketonperoksid). Best til polyesteren.
        Kan også bruk en 40% BEKP(butyletylketonperoksid). Best til Gelcoat og Topcoat.
        Du bør aldri jobbe med dette på tempraturer over 25 grader. Da går det fort galt :-)
        _________________
        Mvh
        Ole
        Mvh
        Ole Heen

        Link til kjøp og salg feedback tråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=15926

        Comment


        • #5
          skal gjerne se når privatpersoner har behov for mer enn 20kg på en gang...

          Et tips, hvis du driver med små ting eller til og med basskasser, ikke bland for mye på en gang.

          Hvis du begynner å knote med å få ting på plass, f.eks. på glassfiberen presset inn i sprekk eller få den til å ligge fint, eller du må planlegge mens du jobber, så er det utrolig surt når par dl med ferdigblandet polyester/herder må kastes fordi det har allerede begynt å herde.

          I førsten begynn å bland i små mengder, rundt 1 dl. Når du blir vant med støpe prosessen, så kan man gjerne blande opp til 0,5-1 liter om gangen, men jeg ville ikke blandet mer enn 1 liter om gangen hvis det er ikke noe veldig stort du bygger.
          Mvh. Damir

          Comment


          • #6
            Måler dere hvor mye dere bruker?
            jeg har alltid tatt det på øyemål og har gått bra hittil
            Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

            Comment


            • #7
              Jeg målte når jeg begynte med det (kjøkkenvekt er genialt), men etter hvert så ble jeg vant med hvor mye man skal bruke så jeg tok det på øyemål.
              Mvh. Damir

              Comment


              • #8
                Nåja. er ikke så nøye hvor mye du har oppi så lenge det er mye mer polyester enn herder.
                Jeg har mer enn 2% herder oppi rett og slett fordi det er kaldt ute og jeg vil at det skal herde en smule fortere. riktignok blir ikke polyester like sterk og kan bli sprø men det funker for meg med mer herder enn 2%.

                Min målemetode funker som slik, en stor dash med polyester og en liten dash med herder... enkelt og greier. Holde på å måle blir for tidskrevende imo
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Nåja, med 10 lag med glassfiber så er det nok rimelig stivt uansett hvor mye du vrir og vender på det. Jeg holder heller ikke på med bassrace/dbdrag så så stort trykk er det heller ikke i kassene at det gjør noe.
                  Tor Martin Ølberg
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • #10
                    Står ikke hva jeg anbefaler, beskriver hvordan jeg gjør det og hvordan jeg ville gjort det, hence ingen anbefaling ;p
                    Tor Martin Ølberg
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment

                    Working...
                    X