Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dette trenger du når du skal plaste/støpe.

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dette trenger du når du skal plaste/støpe.

    Søkeord: Hvordan howto korleis plasting støping polyester glassfiber irma tepper plast
    hotgirlstartsshakingaftersexwithsybian :P

    Eg har jobbet med plasting/støping og skrimping av glassfiber og karbon i overkant av et år på en av norgest mest spesialiserte bedrifter på området. så har du spørsmål, så kansje eg kan hjelpe.
    Beklager nynorsken. men vil dere ha hjelp, så får dere slite dere igjennom det.



    Det du trenger er:


    En garasje med oppvarming.
    Dette er mest viktig om vinteren, da plasten trenger varme for og herde, er jo litt dumt at basskassa er av is.

    Polyester/Vinylester: Skal du plaste med teppe, eller glassfiber bruker du Polyester, Vinylester er til bruk av plasting av Karbon, men kan også brukest til teppe/glassfiber.

    Reichhold herder nr 1: Herder til Polyester
    Reichhold herder nr 24: Herder til Vinylester

    Teppe: Skal du støpe trenger du også selfølgelig noke stoff, Ikea har gode tepper, Glassfiber fungerer bra, og karbon er lett, og stilig, men dyrt.

    Bøtter/målebeger: Du trenger et par bøtter til og blande i. Bøtter på 2-3 liter fungerer fint. Hennig Olsen, og Diplomis selger passende "bøtter".
    Og er du ustødig på blandigsforhold bør du kansje kjøpe et målebeger så % herder blir riktig. Undertegnede tar slikt på øyemål


    Pensel/Malerulle: Plaster du på trange områder er en pensel god og ha, er det store overflater sparer du litt tid på og bruke rulle og svadde.

    Engangshansker: Dette er til tider et must. du trur alltid du skal greie det uten gris, men det skjer aldri! det oppstår alltid en situasjon der du helst skulle ha retta på med hendene. og bruker du ikkje hansker og du har småsår på fingrane, så svir det. lenge.... pluss at det er noke jævla klissete gris som ikkje går vekk etter fjerde vasken. Anbefalt!!

    MDF Ringer: Så har du en "grunnmur" til elementet. Geiant og bruke, og resultatet blir ufattelig mykje bedre enn om en ikkje bruker.

    Stiftemaskin: Er jo grett og kunne feste teppet før støping.

    Limpistol: Denne er for og lime fast MDF ringen i ønsket posisjon.

    Aluminiumsrulle: For og få vekk luftbobler under teppe. luftbobler er en svakhet i en støpning.

    Peelply: Dette er ikkje nødvendig, men sparer deg for MASSE pussearbeid etter støping. Ønsker du meir informasjon eller og kjøpe, så send meg en PM. (eller sjå lengre ned)

    Aceton: Heller ikkje nødvendig, men har du lite utstyr kan dette vaskest i dette. men det er billigere og kjøpe 20 pensler på biltema enn 1 liter aceton. (bruk og kast.)
    Bruker du Aluminiumsrulle trenger du aceton og en kost for og vaske den.


    Sparkel!




    Informasjon og nyttige tips:


    Peelply: Dette er en tynn duk som en legger over det en har støpt, er viktig at den er godt fuktet, på samme måte som glassfiberen eller teppet under.
    Når polyesteren da har herdet, er det berre og rive av denne duken, så få du en fin ru overflate, og trenger berre gå raskt over med sandpapir før det er klart for sparkel.


    Byggeskum: Skal du lage nye innfestninger til diskantene? Koffor ikkje bruke byggeskum til og lage fundament til støpinga? billig, enkelt, og lett å fjerne etterpå.
    Bonustips! er man uheldig å grise litt me byggeskum på interiøret i bilen så la det stivne å så ta det bort...ikke begynn å vaske det bort før da blir det bare gris å vanskeli å fjærne når d stivner. Bare et lite stalltips


    Støping med Irma: (eller vilketsomhelst annet teppe.) Et lag er skjeldent nok, vertfall ikkje om du skal ha 2*12" der. eller 6.5" for den del.
    legg ført et eller 2 lag med irma, la dette så herde før du legger dei neste lagene.
    BRUK RULLE PÅ DEI NESTE LAGENE. så får du vekk luft, og støpinga blir enda sterkare.
    Om du tar reste av støpinga på innsida av kassa, (undersida eller whatever). så sparer du deg for sparkling og pussing. om førstestøpinga blei perfekt. (har brent meg på den der.)
    og vil nok en gang anbefale Peel-ply på støpinga. (PM for info, eller sjå opp)


    Bygging av former: Bygger du en enkelt form av det du skal støpe så gjere du livet ditt enklere for noken dager. Ei form kan byggest av så mangt.
    Beine kanter og rette flater lagest enkelt av kryssfiner. for at polyesteren ikkje skal feste seg, så dekk heile driten med pakketape.
    Trenger du ei form som er uvanelig. som nevnt, byggeskum. et annet alternativ. oase(?) (slikt som en sette blomster i. holder godt på vann. ask your wife/mother)




    En rask Oversikt over ka du trenger når du skal støpe:


    Felles for all plasting:

    Polyester+ Herder.
    Pensel
    Engangshansker
    Bøtte/Isboks
    Stiftemaskin
    Limpistol
    Sparkel


    Diskanthus:
    Byggeskum/et rør som diskanten akkurat passer i.
    Laken/Dynetrekk.

    --?--
    Note: Her kan du også bruke støpeplast, da kan du droppe at par av tingene som er nevnt.

    Dørside
    Laken, dynetrekk, Irma,
    Glassfiber. (eller fleire lag Irma)
    Noken trepinner som du ka stille in MDF ringen
    MDF Ringer (alt etter korleis du skal støpe selfølgelig)



    Subkasse
    Irma Irma, og Irma + Glassfiber.
    MDF ring(er).
    Litt større og kraftigere trepinner til MDF ringen.
    Last edited by Surion; 10-11-2008, 17:56. Reason: Tilleggsinfo
    Tor Even -
    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

  • #2
    TAKK!

    Om folk har noe å rette på her, legge til osv, post det, så kan trådstarter / jeg oppdatere førstepost
    Mvh
    Rolf Try Nygård

    Comment


    • #3
      Byggeskum: Skal du lage nye innfestninger til diskantene? Koffor ikkje bruke byggeskum til og lage fundament til støpinga? billig, enkelt, og lett å fjerne etterpå.

      et lite tips der...er man uheldig å grise litt me byggeskum på interiøret i bilen så la det stivne å så ta det bort...ikke begynn å vaske det bort før da blir det bare gris å vanskeli å fjærne når d stivner. Bare et lite stalltips
      Focal
      Mosconi
      Pioneer

      Comment


      • #4
        Kjempe fint at noen endelig har tatt seg tid til å lage en fin tråd her


        Byggskum: Bare vær nøye med å skrape ut all byggskum etterpå, for byggskum har en evne til å holde på fuktighet om det skulle komme noe til.

        En annen ting, Aceton ER nødvendig om du bruker alu-rulle og annet verktøy som ikke er bruk og kast. Hvis ikke blir det fort bruk og kast verktøy av det
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Da er jeg så frekk at jeg stiller spørsmål om støpeplast, skal den bli 100% hard? det ble ikke min, den ble litt myk.
          Stig-André

          Comment


          • #6
            helt feil tråd, og ja.. den skal bli helt hard
            www.eirikaspaas.com

            Comment


            • #7
              Min blir alltid helt hard!

              Med mindre jeg drikker veeeldig mye
              Mvh
              Rolf Try Nygård

              Comment


              • #8
                hva prater vi om nå neptyr ?
                Last edited by stiffmast; 07-08-2008, 10:29.

                Comment


                • #9
                  Originally posted by stiffmast View Post
                  hva prater vi om nå neptyr ?
                  Støpeplast såklart......

                  Comment


                  • #10
                    Updated
                    Tor Even -
                    Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                    Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                    The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                    Comment


                    • #11
                      Ristende orgasme? :-O
                      Roar Sørlie
                      Tlf 90127075
                      Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                      Comment


                      • #12
                        Nå kjører jeg rett på biltema å handler meg 10 kilo polyester å på installbay å kjøper "plastikk" =D

                        Motivasjon på topp
                        Mvh Even S. Jensen
                        Tlf 41091189
                        Digital Designs, nothing is even close!

                        Comment


                        • #13
                          jasså, du har kjøpt øl? :P


                          Originally posted by r3mark View Post
                          Ristende orgasme? :-O
                          :P
                          Last edited by Surion; 12-11-2008, 19:38.
                          Tor Even -
                          Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                          Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                          The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                          Comment


                          • #14
                            Knalltråd, takk for bidraget!
                            Er litt for ustødig til å prøve meg på støping og sånt enda, men når jeg får meg en bil som er verd det, så kanskje jeg gir det et forsøk.
                            Det skulle ha fantes kurs for slikt, sånn som sløyden på skolen omtrent.
                            98' Audi A4
                            Alpine 9887R/ Fusion Jonah Lomu 5.25" fjl525 / Genesis Profile Four / DynaBel BF4501 / 2x Image Dynamics V3 D2

                            Comment


                            • #15
                              hva mer enn støpeplast kit fra installbay.no trenger jeg for og støpe høytaller i dørene? skjønner ikke dette med fyllstoff er det noe man også må ha?
                              Takk for svar

                              Comment

                              Working...
                              X