Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kan min neste basskasse bygges slik??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kan min neste basskasse bygges slik??

    Se på vedlegg.
    Slik har jeg tenkt å bygge min neste kasse.
    "Problemet" er att nedover / fronten på subbene så får jeg bare til et volum på ca.30liter.
    Har 2.stk 12" som skal ha ca.50liter hver i tett kasse.
    Planen var å bygge kassen helt tett med en liten åpning / bassport i den som passer perfekt til skipose hullet.

    Kan dette bli bra til tross for lavt volum i front??
    Attached Files

  • #2
    Så bassene blir helt skjult inni kassen du mener?
    Isåfall blir det en båndpass løsning, må tunes rett ihvertfall..

    Comment


    • #3
      Bassene blir "helt skjult" inne i kassa ja.
      Skal ha glassvindu mot bagasjerommet. (Så man ser magnetene der, brutale 12" beist).
      Hadde opprinnelig ikke tenkt å bruke bassport, men det er kanskje bedre enn å ha alt åpent inn mot kupe?
      Med tanke på tuning av kassa?

      Er egentlig mest bekymra for det lille volumet mot fronten av kassa, att de ikke får noe "spillerom".

      Comment


      • #4
        Sånn som du har skissert der, så er det en bandpass løsning du går for. I slike løsninger, så er det to kammer. Ett foran subbene og ett bak subbene. Ett av rommene har en bassport inn til f.eks kabin, via skiposeluka eller hva du kaller den for noe. Det er utrolig viktig at følgende kriterier oppfylles for å få en nogenlunde bra gjengivelse av bass i en slik løsning.

        1: Parametre på bass må passe for å bygge inn i en bandpassløsning.
        2: Volumene i hvert kammer må være relativt pinlig korrekt.
        3: Porten må være relativt pinlig korrekt på lengde og diameter.

        Mangler 1 av 3 kriterier, så vil du ikke få noen bra bass i ett slikt oppsett. Dessverre.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Originally posted by -Erlend- View Post
          Bassene blir "helt skjult" inne i kassa ja.
          Skal ha glassvindu mot bagasjerommet. (Så man ser magnetene der, brutale 12" beist).
          Hadde opprinnelig ikke tenkt å bruke bassport, men det er kanskje bedre enn å ha alt åpent inn mot kupe?
          Med tanke på tuning av kassa?

          Er egentlig mest bekymra for det lille volumet mot fronten av kassa, att de ikke får noe "spillerom".
          Får nok neppe noen elementer som funker med så lite rom nei. Som de andre sier så blir dette en båndpass, og du trenger god tuning på kassa i samspill med elementene.

          Skal jeg gjette, så trenger du nok ha minst 30-50 liter forran og bak elementene på båndpass på en 12", men dette er veldig avhengig av element, portlengde etc.

          Comment


          • #6
            Hvis du ikke skal bygge et vindu av plexi/Lexan/glass hvorfor må subwooferne ha så lite rom?

            Hadde vært mye enklere å bygge en vanlig portet kasse med port gjennom skiluken, og membranen på subberne vendt mot baklysa med magneten inni kassa. Og da vil du få nok basskasse volum til subberne også.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              Originally posted by Dammed View Post
              Hvis du ikke skal bygge et vindu av plexi/Lexan/glass hvorfor må subwooferne ha så lite rom?

              Hadde vært mye enklere å bygge en vanlig portet kasse med port gjennom skiluken, og membranen på subberne vendt mot baklysa med magneten inni kassa. Og da vil du få nok basskasse volum til subberne også.
              Skal ha glassvindu mot bagasjerommet. (Så man ser magnetene der, brutale 12" beist)

              Men om du oppgir data på elementene her er det sikkert et par stykker som kan regne ut hvilke volum du bør ha, så kan du bygge etter det?

              Comment


              • #8
                Takk for alle svar!

                Gjør om på planene mine og lager kassen ca. samme som i gamle bilen.
                Tett kasse med elementene montert i vinkel mot skipose luken. Spilte toppers der.
                Elementene jeg har husker jeg ikke hva egentlig heter og har heller ingen data på de.
                Vet de skal ha 50l i trykkammer. Da blir det slik.

                Comment


                • #9
                  Legg ut et bilde da, så er det sikkert noen som vet hva det er snakk om.
                  Åssen bil har du? Det anbefales sjelden å ha elementene mot seteryggen, så det bør du kanskje revurdere....
                  Men legg ut bilder av elementene, så kan vi sikkert hjelpe deg med hva som blir best for din biltype

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by cossiemk1 View Post
                    Legg ut et bilde da, så er det sikkert noen som vet hva det er snakk om.
                    Åssen bil har du? Det anbefales sjelden å ha elementene mot seteryggen, så det bør du kanskje revurdere....
                    Men legg ut bilder av elementene, så kan vi sikkert hjelpe deg med hva som blir best for din biltype
                    Har sjekket litt og funnet ut igjen hva det er for slags elementer jeg har;
                    2x Boxter 12 dB Shark

                    QTS 0,5
                    VAS 16,36
                    FS 43,5

                    2x2ohm talspolar

                    Kjører de på en Rockford BD 1001.
                    Med disse dataene, hvilken løsning ville dere gådt for??


                    Min siste plan var å ha noe lignende som bildet som er vedlagt, gjennom skipose luken med 1.stk element.
                    Min plan var å ha 2x element der på hver sin side vinklet mot midten.

                    Men hvis det blir bedre å bygge en båndpass løsning med helt åpent løsning eller rør så gjør jeg gjerne det.

                    Bilen er en BMW E60. (5 serie sedan for de som ikke er så kjent med bmw).
                    Attached Files

                    Comment


                    • #11
                      ville gått for en bandpass kasse hvis du skal ha kassa på den måten
                      spiller: pioneer p88
                      front: Hertz MLK 165
                      sub: polk sr104 x2
                      forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                      Comment

                      Working...
                      X