Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vinkling av frontsett.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vinkling av frontsett.

    Hei.

    Har søkt og prøvd å finne info om dette, mulig jeg har oversett noe.... uansett har jeg plukket opp mange andre gode tips.

    Jeg holder på og skal bygge litt i min E39 Touring. Jeg har gjort et forsøk med de orginale plasseringene og har bygd om dørtrekkene med 6,5 mellombass. Lydbildet ligger rundt gearspaken (ikke overraskende)

    Har kjøpt meg en Alpine PXE-H650 for å prøve og få orden i sakene, men tenkte å spørre litt her først sånn at jeg kan gjøre ting mere riktig før jeg monterer denne. Spilleren min har ingen fansy innstillingsmuligheter.

    Jeg har forstått det sånn at det er enklest å få riktig lydbildet om mellomtone og diskant ligger i dash`n, men vil prøve å ungå dette pga. den jobben det er. Kan jeg få lyden opp med kikcpanels? eller er det bedre og bygge om dørtrekk for å vinkle i riktig retning? Og hvor skal jeg vinkle?

    Diskanter? hvor skal disse vinkles? rett på ørene eller i taket for å få minst refleksjon?

    Har en 12tommer som liker å spille veldig dypt i brønnen bak og trenger da bass som går over denne, jeg trenger bakseter og bagasjerom i full størrelse så jeg har tenkt å støpe inn noe i bakdørene... lurt? eller bare dumt?

    Gode tips tas i mot med stor takk!

  • #2
    Bilder av hvordan du har fått 6,5" i dørene?
    Driver og skal bygge i E39 touring selv


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment


    • #3
      Har ikke bilder, men kan ta et senere å legge ut.

      Jeg brukte det bakerste oppevaringsrommet i dørtrekket. Du må ha en høytaler som ikke bygger så mye innover siden det ikke er så god plass til ruta når den er nede.

      Skar til en plate som jeg limte på baksiden og skrudde fra forsiden, lagde så hullet til høytaleren. Skar til flere plater som da ble til kasse bak i dørtrekket, limte dette sammen og støpte hele greia sammen med tre lag glassfiber.

      Lagde så ei ramme i kryssfiner som jeg trekte med svart høytalerstoff og skrudde denne fast fra baksiden. Resultatet ble helt greit, ikke noe fansy smansy greier men et nøytralt utseende som jeg ble fornøyd med.

      Comment


      • #4
        Noen som kan svare meg på mine kanskje litt dumme spørsmål? Er ivrig her

        Comment


        • #5
          Anbefaler deg å sjekke prosjekttråder her på forumet. Mange tips og triks å hente på å lese litt der.
          Slik jeg har forstått det må du prøve deg frem i hver enkelt bil for å stille lydbildet. Mange bruker å plassere diskanten på dashbordet eller støpt inn i a-stolpen. Også vinkel dem mitt i taket bak sjåfør/passasjer.
          Men som sagt, prøv å still diskantene i forskjellige posisjoner, så vil du nok finne det lydbildet som passer deg best
          Lykke til.
          Ps: bilder skaper respons

          Comment


          • #6
            Takk takk Slednekk, og jeg tar hintet og lager en byggetråd i riktig forum her

            PS. Robin1379, er det Touring du har? Og det er bare hyggelig om du blander deg inn i byggetråden som kommer

            Comment


            • #7
              Ser frem til byggetråden.

              Comment


              • #8
                Har touring
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16051
                I gamle E39 sedanen jeg hadde prøvde jeg litt fram og tilbake med ombygging av dørtrekk, fikk best resultat med mellomtoner nesten helt foran i døra og vinklet svakt oppover og bakover, men rakk aldri bli ferdig før bilen ble total vrak, så har dårlig med bilder


                Sent from my iPhone using Tapatalk

                Comment


                • #9
                  Takk Robin, da blir det dørtrekk til mellomtone også. Enklest det. Synd å høre om gamlebilen din da

                  Har begynt litt med diskant montering, byggetråd kommer snart.

                  Comment

                  Working...
                  X