Announcement

Collapse
No announcement yet.

hertz hl 70

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • hertz hl 70

    dette er en 3" til en 1000 lapp (990.-) som er en mellomtone som spiller

    så er det noen som trenger en skikkelig god mellomtone, så er det bare å handle. det står i papirene at den ikke spiller lavere enn 200hz, men det har vi blitt enige om at er bare bullshit. jeg og hl'en. den spiller ned til........ uten problemer.......hehehe
    Mvh
    Tufte's hotline

    Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

  • #2
    Her må jeg også hive meg på! Veldig bra mellomtone
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      HL70 er en meget spennende mellomtone, særlig om man tar prisen med i betrakting. Noe av det gunstigste med elementet, er plasseringsvennligheten. Den kan med relativt enkelhet plasseres i A-stolpen, eller høyt oppe i døren. Dette gir mulighet for å heve lydbildet i bilen. Impedansegangen til elementet er svært fordelaktig, særlig når man ser på hvor liten grad av hevning man har oppover i frekvens. Samtidig er impedansegangen ryddig, uten rippler noe som tyder på en resonnansløs konstruksjon.
      Rent ekkofritt så lider elementet av den samme "skavanken" som de mindre Hi-Energy elementene, nemlig en dip i frekvenskurven før man får en kraftig stigning. På HL70 er denne forholdsvis kraftig. Rent teknisk er ikke dette akkurat en ideell funksjon, men i praksis har det liten betydning i bil, bortsett fra at HL70 kan få en noe mer lyttevennlig klang, med en følelse av varme, altså ikke helt nøytral. Fordelen med dette er at hardhet, støy, dårlig mix etc i gjeldende område blir dempet endel. Noe som gjør brendte dårlig brendte cd'er, komprimerte filer og dårlige innspillinger lettere å høre på. Ulempen er at man kan miste noe dynamikk og trøkk, i området denne dippen ligger, grunnet redusert nivå. Jeg mener absolutt ikke at elementet mangler dynamikk, og prisen tatt i betraktning kommer man veldig langt med en HL70. Den kraftige peaken trekker man fint ned med riktig filterbruk, og korrekt montering, så denne byr på få, eller ingen problemer.
      Jeg er dog svært uenig med trådstarter når han sier at det ikke er noe problem å bruke elementet under 200Hz. Selv om det til og med selvsagt er fullt mulig å bruke elementet uten høypassfilter, og spille så langt ned det klarer, er det absolutt å fraråde lydmessig. En 3" har ikke membranareale nok til å spille tilfredstillende under ca 500Hz, og elementet bør på ingen måte deles under 350Hz, da man her begynner å miste nivå. Lavere deling, eller uten filter, fungerer helt greit på enkle musikkformer, men elementet vil falle helt sammen på f.eks krevende rock, jazz og klassisk musikk hvor det stilles svært strenge dynamiske krav. Dette er ikke særegent for dette elementet, men gjelder alle mindre mellomtoner. Skal et lite element som HL70 brukes lengre nedover i frekvens, må man øke antallet, enten for å skape en linjekilde, eller kanskje en MTM konfigurasjon.

      Brukt riktig er dette derimot en svært brukervennlig og velspillende mellomtone uten store svakheter, særlig prisen tatt i betraktning. Jeg har heller ingen aversjoner mot å anbefale denne fullt og helt.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment


      • #4
        Valget mitt stod mellom kl70 og focal 3w2, som jeg fikk til jul..hvordan er denne i forhold til focal 3w2? Deler mine på 200hz 32db/oct og er meget fornøyd med lyden..
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Slenger meg på her! En knall mellomtone. Bruker den sammen med HT 25 diskanten i a-stolpene, og ikke annet enn bare gode ting om denne mellomtonen
          VW/Audi ende-tusi-ast!

          Comment


          • #6
            Nå blir det jo litt dumt å sammenlikne HL70 med 3W2 som er over dobbelt så dyr. Jeg har desverre ikke fått hørt 3W2 enda, da jeg kun har hørt 2 veis settet, men 3W2 har en mer tiltalende frekvensgang, og ser jo mer eksklusiv ut. Ut i fra hvordan jeg kjenner Focal, vil jeg anta at klangen er noe lysere på Focalen. Samtidig er 3W2 mer lineær i området hvor HL70 mister nivå oppover i frekvens. Dette vil og bidra til en noe lysere og litt mer nøytral klangbalanse. Samtidig kan dette gjøre elementet "vanskeligere å leve med" med tanke på matching mot resten av utstyret, samt kildematerialet man fòrer elementet med.
            HL70 er et glimrende element i det segmentet det er ment å tilhøre, og man kan fint benytte dette selv til forholdsvis ambisiøse oppsett.

            mvh

            Glenn
            Glenn Solie

            Frittstående konsulent

            Comment

            Working...
            X