Announcement

Collapse
No announcement yet.

Rainbow CS265.25 Germanuim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rainbow CS265.25 Germanuim

    Det vil kanskje være noen som mener det er galt av meg, som selger, å skrive en test på et produkt. For å fortelle litt hvorfor, kan jeg si at jeg prøver å teste ut så mye produkter som mulig, før dem legges ut for salg i butikken. Fungerer ikke produktet, ønsker jeg heller ikke selge det. Samtidig slutter vi nå å importere Rainbow, noe som gjør at jeg føler jeg kan være ganske så nøytral i denne sammenheng.

    Rainbow Germanium er et 6.5" 2 veis sett bestående av en tekstildome og en bass/mellomtone av aluminium på en base av papir. Mange husker sikkert at jeg er svært kritisk til metallmembraner i mellomtone området, da jeg mener dem ofte lider av en noe uorganisk klang. Rainbow lager sine metallmembraner utelukkende på en base av papir for å få en høyere grad av indre demping, enn en ren metallmembran. Dette har helt tydelig hatt sin effekt.

    Settet fremstår generelt som svært velbygget, noe som er gjennomgående for alle Rainbow produkter. Men dom de fleste andre produkter fra denne produsenten (om man ser bort i fra Reference og Platinum), er utseendet kanskje litt kjedelig.

    Det medfølgene delefilteret er av god kvalitet med gjennomgående bra komponenter. Det inneholder foliekondenstorer og luftspoler. Filteret er forholdsvis stort, og har noen muligheter med tanke på tilpassning av lyden.

    Bruksanvisningen er sammenstiftede A4 ark, så her har Rainbow valgt å spare inn penger. Den er dog informativ.

    Så hvordan er lyden?

    Det første som slår deg er nøytralitet. Lite som stikker seg frem, og settet er helt uten imponatorfaktorer. Det spiller svært homogent med god oppløsning og detaljrikdom. Rainbow har her gort en svært god jobb med det passive filteret da diskant og mellomtone/midbass har en homogen overgang. Dette vil selvsagt variere litt ut i fra hvordan man velger å installere settet, men filteret gir deg mulighet for å tilpasses ulike monteringsløsninger. Til tross for at settet er laget for pur lydkvalitet, tåler det svært mye juling før det komprimerer. Diskanten spiller svært behagelig uten å miste detaljer og dynamikk. I forhold til svært dyre sett, mangler det dog litt luft og ro i lydbildet, men dette er uvesentlig i denne klassen. Symbaler og andre instrumenter av metall, kan låte noe avrundet i klang og dynamikk, men dette er ikke unormalt med tekstildomer uansett pris.

    Mellomtone/midbassen er noe av det mest dynamiske jeg har hørt i prisklassen opp mot 7000kr. Midbass sitter som et skudd, og mellomtonen er svært detaljrik uten å bli klinisk. Hele trommesett frembringer elementets og settets dynamiske evner. Stemmer gjengis svært homogent og nøytralt. Kontrabass gjengis nesten akkurat like dynamisk og klangriktig som kan kan forvente av reprodusert musikk. El-bass gjengis med snert og dynamikk, samt tonalt meget riktig. Elementet kan også vise til en svært detaljert generell bassgjengivelse.

    I forhold til vesentlig dyrere sett kunne man ønske seg litt mer dynamisk kontrast, noe mer ro og litt mer luft, samt kanskje litt mer organisk klang. Klarer ny importør å holde prisen på settet under 5000kr, vil jeg uansett mene det er et svært godt kjøp. De få innvendiger jeg har er egentlig irellevant før vi kommer opp i sett som koster over 8000kr.
    Totalt sett vil jeg si at settet passer til alle typer musikk, noe gode sett bør gjøre. Dårlige innspillinger kan låte hardt og klinisk, men sammen med gode cd'er og et velbalansert oppsett, vil settet gi en musikkopplevelse man oftest må betale vesentlig mer for. Er du derimot ute etter varm og "romantisk" klang, vil ikke dette settet være noe for deg, da settet, som tidligere nevt, er helt nøytralt.

    Jeg anser dette settet som det beste kjøpet blant Rainbow sine produkter.

    Om ikke alt for lenge, vil jeg skrive en test på Hertz MLK165, som jeg anser som den nærmeste konkurrenten til dette settet. Jeg har ikke fått sjansen til å sammenlikne disse enda, men jeg har stor tro på at MLK165 ikke vil gjøre seg bort.

    Testen er gjort i vårt lille lytterom med Rainbow KW 2270 og Pioneer P77MP.

    Musikken som har blitt benyttet er:

    Patricia Barber: Verse og Nightclub
    Tool: 10.000 days
    Satyricon: Volcano
    Focal testcd: No6

    Følg med på flere tester i tiden som kommer.

    Bl.a vil jeg teste: Hertz MLK165, Hertz DSK165, Fusion EN-CM65, Fusion PP-CM65 av komposett. Er det greit for Pål, legger jeg testene ut her. Samtidig sattser jeg på å få testet ut et utvalg basser fra ulike merker.

    mvh

    Glenn
    Last edited by Glenn Solie; 11-06-2007, 17:34.
    Glenn Solie

    Frittstående konsulent

  • #2
    dette er utrolig informativt, da jeg føles du på best mulig måte gir en objektiv forklaring på hvordan dette settet fungerer.

    bare å komme med flere tester

    BTW: hvor får jeg tak i Focal test cd?
    96mod 306Style All Show - No Go prosjekt
    Focal-DynaBel-Installbay-Pioneer
    tusen takk til kompiser for all hjelp. og forum mennesker som er hyggelige å hjelper meg!

    Comment


    • #3
      Originally posted by MariusFa View Post
      dette er utrolig informativt, da jeg føles du på best mulig måte gir en objektiv forklaring på hvordan dette settet fungerer.

      bare å komme med flere tester

      BTW: hvor får jeg tak i Focal test cd?
      Hele poenget med en test/ vurdering, er å gi et så objektivt uttrykk som mulig på hvordan et produkt fungerer. Det å skrive at et gitt produkt låter bra, sier egentlig ingen ting. Det er vanskelig å formulere seg på en god og informativ måte hvordan noe låter, men det lar seg gjøre.

      Focal sine test cd'er får du fra Focal forhandlere eventuelt kontakt ICE Audio. Det er mye bra musikk på dise cd'ene.

      mvh

      Glenn
      Glenn Solie

      Frittstående konsulent

      Comment

      Working...
      X