Announcement

Collapse
No announcement yet.

To batterier i bilen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • To batterier i bilen

    Jeg har en del spørsmål om dette å ha to batterier i bilen, batteriene skal være helt identiske og det gamle batteriet skal ut. Jeg har skjønt at batteriene må paralell kobles slik at det blir 12 volt, men trenger jeg noe annet enn batteriene?

    Alt av ledninger til batteriene, dynamo, jording etc skal oppgraderes å slikt. Vil det at det er to batterier føre til at det blir noe stress på det elektriske anlegget? Dessuten skal ikke dynamoen oppgraderes, men er det noe annet som må oppgraderes rundt omkring i bilen?
    [URL="http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=6201"]Mercedes ML 270 CDI[/URL] <-- Link til tråd
    Alpine, Mosconi, Pioneer, JL Audio, DLS, Elemental Designs, Stinger

  • #2
    man kan få isolatorer eller skillerele, hvis det er dette du tenker på som "noe mer enn batteriene" men det er i mine øyne bortkasta

    du trenger sikkert noe "Accessories" som terminaler, sikringsholdere, sikringer, ledninger etc

    men kan ikke komme på noe mer du trenger i farta
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Skal ikke trenge noe mer en "Accessories" som Erik André sier
      Ken André Høgden
      www.powersound.no
      CDT - Celestra - Phoenix Gold - Climax - Newsound - Whitehooker
      !!Nettshoppen Powersound!!

      Comment


      • #4
        Eg har også kjøpt meg ett batteri ekstra...
        Og lurer på hvor mangen sikringer eg bør ha..

        Skal ha det ene batteriet foran og det andre bak..
        Så på pluss ledningen imellom batteriene.. skal eg ha sikring både foran å bak?
        Eller er det best å satse på at lednigen aldri kommer borti jord noen gang?

        Har 3forsterkere.. bør eg ha en sikring på hver av de og?
        2 av forsterkene har sikringer på seg.. men den ene har ikke..
        2stk dynabel BF1702 og en DLS D1000..

        Vil ha muligheten til å kjøre dynbelene brokoblet..
        så da blir de på 530w rms hver
        og dls'n på 1000w rms

        hvor store sikringer bør eg ha da?

        Håper folk gidd å se her og.. virker som de fleste ser kun på bilstereo delen..

        Comment


        • #5
          Sikring på pluss kabel mellom batteriene ja. i begge ender.. Kan vel være greit og beskytte batteriet bak og så sikring på + kabelen til forsterkerene kan jo og være greit. Selvsagt så nære batteriet som mulig.
          Last edited by LLH; 29-03-2007, 20:18.
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            de skulle rett og slett, solgt batteripolsko med sikringer

            Comment


            • #7
              finnes det mener jeg og ha sett..
              sound.vision.soul

              Type R

              Comment


              • #8
                Vurderer og kjøpe et batteri til i bilen, og bygge det inn i en liten kasse i bagasjerommet, siden det er så dyrt med større strømledning. når jeg trenger 6m.
                Men må jeg ut med masse ledninger og styr?? tenkte på sånn batteri som jeg slipper og fylle vann i. trodde det var bare og koble pluss og minus fra battetiet og til forsterkeren! eller er det ikke så enkelt??

                Comment


                • #9
                  Ledninger mellom det gamle og nye batteriet og sikringer så nære begge batteriene som mulig, som nevnt av de andre over her

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Stian_460Se View Post
                    Vurderer og kjøpe et batteri til i bilen, og bygge det inn i en liten kasse i bagasjerommet, siden det er så dyrt med større strømledning. når jeg trenger 6m.
                    Men må jeg ut med masse ledninger og styr?? tenkte på sånn batteri som jeg slipper og fylle vann i. trodde det var bare og koble pluss og minus fra battetiet og til forsterkeren! eller er det ikke så enkelt??
                    Ledninger mellom det gamle og nye batteriet og sikringer så nære begge batteriene som mulig, som nevnt av de andre over her

                    Comment


                    • #11
                      Har et spørsmål eg også, hehe.

                      Har et ganske bra, og helt nytt blybatteri foran.
                      Også har eg Maxxima 900 (svart) bak.
                      Alle kabler blir oppgradert i motorrom.

                      Så er det bare + kabel fra batteriet fremme, til det bak. Og jord går via karosseri selvsagt.

                      Men det eg lurer på, eg trenger ikke et eller annet slag av skille på + kabelen mellom batteriene?
                      It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                      Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                      Comment


                      • #12
                        vet at Northstarbatteriene ikke trenger terminler og at du her kan bruke kabelsko i stedefor batteripoler
                        Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

                        Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
                        Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by LLH View Post
                          finnes det mener jeg og ha sett..
                          http://www.mamut.net/controls/shop/s...gid=213&gid=16

                          EVUS TB3+ AFC Batteripolsko med sikring
                          NOK 289.00
                          Kraftig batteripolsko med sikring

                          Godkjent for over 490A

                          Passer "+" på batteriet

                          Ved oppgradering av kablene i motorrommet kan TB1- eller TB2- brukes for å oppgradere jordingen på batteriet


                          =)
                          Mvh
                          Rolf Try Nygård

                          Comment

                          Working...
                          X