Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carputer\Data i bil...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Carputer\Data i bil...

    Noen her inne som har noe erfaring med dette? Hadde en avtale med Carputer.no som skulle levere en komplett sak til bilen, men selv om de stadig kom med nye datoer for levering kom den aldrig. Liker ikke slik behandling... Da var det bedre de sa det som det var at de ville trekke seg fra avtalen.

    Men jeg klarer ikke helt gi slipp på ideen om en pc i bilen med alle fasiliteter og vel som det... Det jeg hovedsaklig ville ha av funksjoner var harddisk, navi, internett og mulighet for film og ryggekamera. Pioneer har jo en flott spiller til en vill pris.... Den kunne jeg hatt .

    Hvordan blir lyden i en slik pc kontra en bra cd spiller?
    Hvilke løsning anbefales med hardisk? Ipod? Lydkvalitet?

    Tenkte en tråd med erfaringsdeling kunne være greit her inne med så mye kompetanse. Pål snakket tidligere om en slags pc\harddisk løsning han hadde kjøpt... Funker det bra enda Pål?
    Grombil.com
    Modifisert.net
    Drevet av entusiast for entusiaster...

    Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

  • #2
    Mac Mini 1,66 mHz Intel Core Duo + CarNetix CNX-P1900

    Og før du sier "Mac er noe Møc", prøv å let etter noe med tilsvarende spesifikasjoner, noe som er like lite og noe som faktisk funker rett ut av boksen... Jeg tviler på du finner det. Og den kjører Windows som en drøm

    Lydkvaliteten avhenger helt av hva slags lydkort du bruker med den, og hva slags bitrate/format du velger å rippe musikken i. Muligheten til å oppgradere de forskjellige komponentene er jo også en fordel du ikke har med en vanlig spiller...

    2,5" disker fungerer ypperlig. Du vil alltid høre skumle historier om disker som tar kvelden etter to dager, osv., men at disken ikke kneler har man aldri noen garanti for, uansett om de står i bilen eller i miditårnet under pulten..

    Comment


    • #3
      Originally posted by epifant View Post
      Mac Mini 1,66 mHz Intel Core Duo + CarNetix CNX-P1900

      Og før du sier "Mac er noe Møc", prøv å let etter noe med tilsvarende spesifikasjoner, noe som er like lite og noe som faktisk funker rett ut av boksen... Jeg tviler på du finner det. Og den kjører Windows som en drøm

      Lydkvaliteten avhenger helt av hva slags lydkort du bruker med den, og hva slags bitrate/format du velger å rippe musikken i. Muligheten til å oppgradere de forskjellige komponentene er jo også en fordel du ikke har med en vanlig spiller...

      2,5" disker fungerer ypperlig. Du vil alltid høre skumle historier om disker som tar kvelden etter to dager, osv., men at disken ikke kneler har man aldri noen garanti for, uansett om de står i bilen eller i miditårnet under pulten..

      Snakker du her om en innepc som passer for bruk i bil? Eller lager MAC pc for bil? Og en MAC som kjører Windows...??? Hm.... Egentlig litt interesangt :-). Har du en slik selv kansje? Bilder?
      Grombil.com
      Modifisert.net
      Drevet av entusiast for entusiaster...

      Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

      Comment


      • #4
        Den er beregnet til innebruk ja. Men med CarNetix-PSUen er den fullt brukbar i bil. Om du bruker pekeskjerm eller andre måter å kontrollere den på velger du selv. I USA er det mange som bruker Minien som Carputer. Mp3car.com har faktisk et eget Mac-forum. Noe ala en Griffin Powermate fungerer helt ypperlig til f.eks. iTunes, men om du skal ha flere funksjoner bør du over på pekeskjerm/fjernkontroll e.l.



        Griffin Powermate


        Har ikke en selv ennå, men jeg kjøper en så fort jeg får penger (så fort jeg føler for å prioritere en blir vel mer riktig..). Sannsynligvis blir det en "full blown" sak med aktiv deling, EQ, fasejustering, romkorreksjon, målemuligheter. Så lenge du vet hva som må til av programvare kan man få til ting en vanlig hovedenhet bare kan drømme om. Og de få (og dyre) hovedenhetene som har noe tilsvarende har ikke en tidel av prosesseringskraften.



        Mac Mini, nøyaktig like stor som en normal hovedenhet!




        Det meste du trenger av tilkoblinger. DVI-->VGA-adapter følger med.

        Comment


        • #5
          Dette så veldig bra ut. Mac er altid fint designmessig. Kan nesten ligge fremme den der :-). Og som du sier er det nesten bare fantasien som begrenser hva man kan få til... Virkelig tøfft!
          Grombil.com
          Modifisert.net
          Drevet av entusiast for entusiaster...

          Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

          Comment


          • #6
            Originally posted by Grombil.com View Post
            Hvordan blir lyden i en slik pc kontra en bra cd spiller?
            Hvilke løsning anbefales med hardisk? Ipod? Lydkvalitet?
            Å gi deg noe bra svar på det er vel bortimot umulig å gi så lenge du ikke har beskrevet hvordan PC hardware (bla lydkort), hvordan du har tenkt å koble pc'en til anlegget i bilen og hva sourcen vil være.

            Comment


            • #7
              er en uti her som bygde selv , med 7wide tutch screen cdbrenner osv ... i cd spillerhullet , er et par år siden , men han kom vell på rundt 14k for den
              ting trenger ikke koste sjorta for å være bra

              2004 Focus ST170

              Comment


              • #8
                Det jeg mente med denne tråden var å dele erfaringer for de som har noe å dele. Hvis du har for eks bygget en pc, eller følger med en del så vil der altid være forskjellige løsninger på hvordan man løser slike bygg. Jeg har jobbet med data i eget firma i mangen år (Intil jeg ble ufør) og vet hvordan tingene fungerer, men jeg følger ikke godt nok med i utviklingen på temaet og derfor er andres entusiasme rundt tema interesangt :-)

                Vet at Carputer.no skulle få inn maskiner som bootet på minnekort i stedenfor en harddisk. Dette resulterer i rask oppstart. Slike ting som kabinetter også... Programvare, lydkort... Vet de ville satse på å ha alt tilbehør via USB... Hvordan vil et USB lydkort fungere lydmessig for eks? Osv...
                Grombil.com
                Modifisert.net
                Drevet av entusiast for entusiaster...

                Min prosjekttråd: Bilstereoforumet.no SVT Lightning

                Comment


                • #9
                  Oppstartsmessig er det ikke "verre" enn å installere OS-et på et flash-kort istedetfor en harddisk. Nå er prisene på kort i tilstrekkelig størrelse til å leve med, og et adapter koster ikke allverdens.

                  Uansett har OS X en genial dvalefunksjon. Powerbooken min er klar til bruk på 2 sekunder etter jeg har vippet opp lokket igjen. Strømforbruket for å holde liv i RAMen er minimal, maskinen min kan fint ligge i dvale i flere uker uten å tappe batteriet tomt. Og det er ikke mer enn 7200 mAh...

                  Dersom man er redd for å miste ting man ikke har lagret (ikke at det bør være noe problem all den tid man bare skal spille musikk), kan man bruke noe som heter "Power-sleep", alt som ligger i minnet blir skrevet til harddisken, og strømmen slåes helt av.

                  Ang. lydkort er USB-løsninger mer en nok, selv til ukomprimert musikk. Det eneste som kan skape problemer er jording, men et USB-lydkort med separat strømforsyning av skikkelig kvalitet bør fikse biffen.

                  Comment


                  • #10
                    Jeg vil anbefale DAC lydkort i bilen. Det vil si at lyden kun bli omgjort fra digital til analog. Altså ikke alle mulig andre effekter osv som f.eks. et SoundBlaster lydkort har.

                    Tror det også er en fordel å benytte usb lydkort fremfor et i maskinen når det gjelder jording og støy i bilen.

                    Selv benytter jeg laptop og dette DAC lydkortet,
                    Silverstone EB01 DAC --> http://www.silverstonetek.com/products/eb01/eb01.html

                    Kjøpte det på komplett for snaue 1000kr om jeg ikke husker helt feil. Ser dog ikke ut som dem har det lenger der.

                    Det finnes også mer profesjonelle DAC lydkort som da også koster mer.
                    VW Bora '01

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by epifant View Post
                      Mac Mini 1,66 mHz Intel Core Duo + CarNetix CNX-P1900
                      Må si jeg selv har tenkt tanken. Har så mange morsomme planer for bilen min, det er bare så vanskelig å gjøre noe med dem mens jeg er i militæret.
                      Har blant annet, i tillegg til Mac Mini i bilen, sett for meg et display i taket som bare vippes ned ved hjelp av en knapp.

                      På en annen side er det egentlig like enkelt å ta med seg powerbooken ut i bilen...

                      Comment


                      • #12
                        Det er sant, og da har man også en fullt brukbar maskin man kan ta med seg inn igjen. Man kan såklart oppnå det samme med en Mini, men da må man styre endel med docking osv..

                        Sjekk Xenarcdirect når det gjelder skjermer

                        Comment


                        • #13
                          har en kamerat som har gjort det fix og funker.. Han har da tatt en bærbar pc (dell) montert den under baksete på Audi`n sin. Han har da gjort slik at pc`n starter opp når man start bilen. Tror det tar max 5 sek så er pcen åpen å går.. hehe

                          Han tok å modda et 7" lilliput touch skjerm som da er fast montert inni dash`n og gjort så BRA jobb at det ser ut som kjem rett fra Audi fabrikken.

                          Har laget egen meny visning osv.....

                          Er veldig stillig..

                          Det eneste "problemmet" her , er at når det kaldt virker pcen veldig treig.. Men har han da "tenkt" å løse med varme elementer rundt harddisken..hehe..

                          Comment


                          • #14
                            Da er det litt godsaker på vei i posten;
                            - fullspekket Mac Mini (2Ghz Core 2 Duo, 2GB RAM, 160GB hdd)
                            - nyeste Apple tastaturet
                            - Contour Shuttle eXpress
                            - 23" Cinema Display (ikke til bilen riktignok)

                            Håpet er å få testet Minien i bilen etterhvert, men det mangler fremdeles CarNetix strømforsyning og en 8" Xenarc skjerm. Kommer ihvertfall til å teste forskjellige løsninger og sjekke brukervennlighet, lydkvalitet osv.
                            Last edited by epifant; 09-08-2007, 02:23.

                            Comment

                            Working...
                            X