Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Noen som har ett kasseforslag til 1 stk focus acoustics black 12? liker mye trøkkBilen er en toyota hilux


    - 600w RMS / 1200w Peak

    - Fs (Hz) 30.6
    - L @ 1 Ohm (mH) 0.948
    - Z (Ohm) 1
    - Re (Ohm) 0.85
    - SD (msqM) 53.1
    - -BL @ 1 Ohm (TM) 8.591
    - Qms 4.653
    - Qes 0.491
    - Qts 0.444
    - SPL (dB) 1W/m 85.7
    - Vas (L)44.2
    - CMS (umm/N) 110
    - Mms (g) 241
    - Mmd (g) 234
    - Xmax (+-mm) 13
    - Mmech (mm) 35
    Lasse Bass Tala
    Proud to be LOUD!!!

    Comment


    • Noen som kjapt kan gi meg guide på hvilken kasse som kan passe til et slikt her element? http://b2-audio.com/images/ES%208%20MKII%20%20final.pdf Har en liten lukket kasse til den nå, på ca 9.5liter men er usikker på om denne egentlig er i rett størrelse til dette elementet.


      Takker for tips

      Comment


      • Om du faktisk leser på linken du selv har lagt ut så ser du jo hva som er anbefalt lukket kasse på den? Og det er 50% større enn du nå har..
        [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

        Comment


        • Har lest den flere ganger, men tenkte kanskje noen hadde andre erfaringer som kunne fungere bedre.

          Comment


          • Har en Kicker ZX.2500 og to stk http://sundownaudio.no/product_info....products_id=50. Men har null peiling på hvordan jeg skal regne ut hvordan kassa skal være.
            Noen som vil forklare med enkle ord hvordan jeg kan regne dette ut eller regne det ut for meg? Guide eller tutorial som forklarer dette på en enkel å grei måte?!?

            Comment


            • Hei godtfolk!
              kunne trengt litt assistanse på bygging av kasse til et DD2515 element.
              Hadde håpet at det skulle gå an å få plass uten å ta ut baksetene, men må det gjøres så må det gjøres..
              Skal prøve å legge inn et bilde som viser maks tilgjengelig plass og håper noen med litt peiling kan gi meg noe forslag på hvordan jeg kan løse plass problemet.

              Tingen var at jeg tenkte å ha element og port oppover. Da elementet er 15" og jeg "har" maks 40cm på topp-platen vil det vel bli litt for trangt.
              Hvis jeg bruker maks mål vil det gi meg 171L, uten fratrekk fra element og div.
              Spørsmålet blir vel da om det vil la seg gjøre, eller om jeg må gå ned noen cm noen plasser for evt å plassere element, port på en annen side?

              Comment


              • har tittet litt på isobaric kasser i det siste og er litt nysjerrig på det
                noen som har en god forklaring på hvordan en slik kasse fungerer og ulemper/fordeler i forhold til andre kasse typer?

                Comment


                • Jeg tok et MTX Thunderpro TP1040 jeg hadde liggende og satt det inn i en 25liter lukket boks jeg fikk, regnet ikke med få kjempe lyd da elementene er beregnet for bassrefleks boks.

                  Så til problemet er at den spiller bra fra 30-50 Hz men når man kommer opp til 60-70 Hz så er det bedre å bruke frontsett da det ikke trykk i det hele tatt fra subben er det normalt?

                  Da jeg skal ut på en liten kjøretur på mandag kunne jeg ha tenkt å ha litt lyd til turen men de eneste elementene jeg får tak i til mandag er Kenwood KFCW2513 eller Pioneer TSW259S4 noen formening om hvilket som er best i kassen på 25 liter, setter kvalitet foran kvantitet.

                  Det blir en oppgradering senere med noe bedre må bare vinne i lotto først.

                  Mens jeg venter på svar kan jeg svare på spørmålet over isobaric brukes for å halvere kassevolumet når jeg begynte med bilstereo for 20+ år siden krevde de fleste subber enorme kasser gjerne 120 liter for en 12" for å få ned volumet brukte man isobaric kasser. Du får samme lydtrykk som et enkelt element. Så med moderne element som spiller bra i forholdsvis små kasser er det ikke et stort behov for isobaric. Rett meg gjerne viss jeg tar feil det er 20 år siden jeg lærte om dette og hukommelsen er ikke på topp.
                  Last edited by Maxopp; 06-08-2011, 09:02.

                  Comment


                  • erfaring med Audio-system sine MX 15" som selges av dynabel.no?
                    tror et par slike kunne vært interessant i min Touran.

                    2 stk i porta kasse med sluseport - innspill på portdimensjon og litervolum på ei kasse som går dypt og som innehar lydmessige kvaliteter - ikke bare kvantitet?
                    forsøkte meg på winisd men det ble bare voldsomt store kasser, med vanskeligheter med å få tuninga lavt nok uten en del gain mellom 50 og 100hz...tror ikke jeg fikk det helt til, kan man si!



                    EDIT - det blir 2 stk DD1512 istedenfor.

                    samme problemstilling som over - noen innspill på kassevolum, og portdimensjoner/lengder?
                    Last edited by melluh; 23-09-2011, 11:22.

                    Comment


                    • Originally posted by t97td View Post
                      Skal det være "to" stk slotporter sånn som i
                      portdimensjon her er la oss si 10cm bredde - 40cm høyde fra baffel og innover. da man deler denne porten til hver side - skal den ha samme dimensjon til hver side eller skal man halvere bredden til 5cm hver vei (ettersom det i mitt hode vil være naturlig å halvere portstørrelsen ettersom det i utgangspunktet kun transporteres luft fra ett element)?

                      Comment


                      • Originally posted by Jørgen
                        Har søkt mye i forumet nå, men finner ikke ut hva minste forhold mellom høyde og bredde på port kan være. Noen som husker?
                        Maks 1:9.andre får rette meg hvis jeg tar feil.
                        Lasse Bass Tala
                        Proud to be LOUD!!!

                        Comment


                        • Tror ikke jeg har sagt noe om det, selv holder jeg meg under 1:8

                          Mvh
                          Dag Johansen
                          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                          Comment


                          • Hva slags type glass og hvor tykt er og anbefale til bakveggen i ei kasse som skal huse 2 stk dynabel Dy 9412?
                            x-mk3 GTI-Golf mk2 syncro
                            Audi a4 avant
                            Pioneer-Hifonics Brutus- Dynabel

                            Comment


                            • noen som har kasseforslag til Fi btl 18?? skal i en omega b sedan, ca størrelse på bagasjerom: 100 cm brei, 100cm dyp og 40cm høyt.

                              Comment


                              • ingen som vet??:P

                                Comment

                                Working...
                                X