Announcement

Collapse
No announcement yet.

USB-trøbbel i bil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • USB-trøbbel i bil

    Har selv en Kingston 8GB minnepenn (med FAT32) i bilen min med musikk, har aldri vært noe trøbbel på mine cdspillere (Pioneer DEH4000UB eller P700BT) med USB,altså lang lesetid, kommer fort opp osv.

    Men når jeg derimot prøver disse mot Alpine-spillere, så kan det bli trøbbel.
    På en Alpine 9886R er feilraten ganske lav, rundt 9 av 10 ganger kommer det opp ERROR, på en annen spiller (9880) var feilraten større, rundt 6 av 10 ganger kom det ERROR. På en helt spett ny Alpine (en av de nye 3-siffer-modellene) så funket det første gang jeg stakk den inn. Tok den ut, og inn igjen, og dermed ble helt saken baluba, kom opp Error, og no Device, dette kom hele kvelden, og det ble prøvd flere ganger, uten hell.
    Men når jeg tar denne tilbake igjen på min spiller,funker dette strålende, ingen problem med tid.

    Hva kan problemet være? Kan det være noe med minnepennen sitt filsystem (NTFS, Fat32)? Er alpinespillere mer vriene med minnepenner generelt?

  • #2
    har akkurat samme problemet. har alpine cda-9886r og kingston 8gb minnepenn. men er kun når det er kaldt ute den ikke funker. jeg tar den ut og holder på den til den er litt varmere evt blåser på den..hehe. da funker den med en gang. men er kun kingston sin minne penn jeg har dette problemet med. alt annet funker som bare det.

    Comment


    • #3
      http://www.caraudio.com/forum/showth...282847&page=23

      Jeg har også problemet. Funker ikke med alle minnepinnene. Alpine X100 har jeg.

      Comment


      • #4
        Har ikke opplevd det problemet med vår 9886.

        Kjører en Apacer 16gb minnebrikke. Husker dog ikke om det er ntfs eller fat filsystem.
        Tidligere importør for Digital Designs,
        overtatt av www.dynaBel.no.

        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

        Comment


        • #5
          På den ene spilleren (Alpine CDE 104) så funker hverken min Kingston 8gb eller Corsair Flash Voyager 8gb, mens kompisen min sin eldgamle minnepenn på 2gb funket perfekt. Har prøvd å varme begge minnepennene, og null resultat da.
          På 9886 funker de fleste minnepennene ganske bra, etter å blitt tatt ut en gang og inn igjen.
          På 9880 funker det kun av og til med mine, altså Corsair FV og Kingston, men konstant med TDK 8gb.

          Er det ingen som har noe logisk svar på hvorfor det er sånn? På mine pioneerspillere var det ingen minnepenner som ikke har funket....

          Comment


          • #6
            Tror det er noe tull med filformatene jeg. FAT32 virker ikke i min bil. FAT(?) virker.

            Comment


            • #7
              Man har 4 typer filsystem til windows, hvor 2 av dem som er kalt FAT12 og FAT16 er omtrent helt forsvunnet. FAT32 brukes ofte på minnebrikker, da FAT32 kan være litt raskere. NTFS er klart det beste filformatet, og er også det nyeste. Det har også mye bedre støtte for skikkelig komprimering osv.

              Derfor brukes antagelig FAT32 da man sjelden komprimerer noe på en minnebrikke, og siden FAT32 er litt raskere.

              Windows 95, 98 og Me bruker FAT 32.

              FAT 12 og 16 blir brukt av DOS. FAT-filsystemene (File Allocation Table) er gamle, og har noen litt snevre begrensninger på lengden av filnavn, filstørrelse, og det ikke skiller mellom store og små bokstaver. Windows NT, deriblant XP, 2000 og Vista, bruker NTFS til sine harddisker, men støtter fortsat FAT, siden det brukes på eksterne harddisker og disketter. Derimot nekter de å formatere FAT-filsystemer over 32 GiB, selv om det går an med Linux og eldre utgaver av Windows.
              Tidligere importør for Digital Designs,
              overtatt av www.dynaBel.no.

              Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

              Comment


              • #8
                Hvorfor er FAT32 raskere?

                Windows 2000 and Windows XP can read and write to FAT32 file systems of any size, but the format program included in Windows 2000 and higher can only create FAT32 file systems of 32 GB or less. This limitation is by design and according to Microsoft was imposed because many tasks on a very large FAT32 file system become slow and inefficient
                Mvh
                Rolf Try Nygård

                Comment


                • #9
                  Hovedgrunnen til at de bruker FAT32 er at veldig få spillere osv er noe særlig glad i metadataene som NTFS kan bruke sånn som quota, sikkerhets atributter osv.
                  Mvh
                  Rolf Try Nygård

                  Comment


                  • #10
                    Når man kjører f.eks. kun ett program er FAT32 raskere. Har kun lest det da, og aldri merket forskjell personlig. Tror det var bladet HjemmePC jeg leste det i for mange år siden.

                    Kan ikke meget mye om akkurat filsystemer på windows, men er nå hvertfall det jeg har lest. Og HjemmePC er jo en sikker kilde vil jeg påstå
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Hvis det bare er synsing og eldgammel info, så hvorfor buse ut med det når noen spør?
                      Mvh Tony
                      - The only road to take is perfection itself

                      Comment


                      • #12
                        Bare forklarte litt for å bedre forståelse overfor de forskjellige filsystemene
                        Tidligere importør for Digital Designs,
                        overtatt av www.dynaBel.no.

                        Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                        Comment


                        • #13
                          Jeg har hatt USB/minnebrikke-problemer med både mobiltelefonen min (HTC), Clarion- og Kenwood-spillere..
                          Det som vanligvis har funket, har vært å velge en annen størrelse og/eller annet merke på USB-pinnen / minnebrikken.


                          Veldig merkelig fenomen, kanskje det har noe med drivspenningen og/eller lesetiming å gjøre..(?) men så langt har det i hvert fall alltid fungert å teste et annet merke. Hvis du har en kompis med et annet merke, en mobiltelefon som kan kobles til USB eller lignende, kan du jo få en pekepinn på hva som funker..


                          Grunnen til at "alle" bruker det utdaterte FAT32, er fordi filsystem-spesifikasjonen er åpen og offentlig, dvs at hvilken som helst hardware-produsent kan lage lesing og skriving til det.
                          NTFS er et mer moderne system, men en "lukket" standard som Microsoft ikke vil la andre produsenter få info om.

                          Comment


                          • #14
                            det kan være at det er noen begrensinger på selve spillern, f.eks. så kan man ikke ha mer enn 254 mapper på minnebrikken om man har kenwood f.eks. Selv om man kan ha flerfoldige tusen filer....
                            Den leser heller ikke alle slags filer, lossless og/eller filer over en viss kb/s.

                            Undersøk på hjemmesiden eller i bruksanvisningen om det står noe der

                            Comment


                            • #15
                              Fikk det til å virke i dag. Formaterte pinnen med et annet program enn det som er integrert i windows. Skal legge ut link senere!

                              Comment

                              Working...
                              X