Announcement

Collapse
No announcement yet.

Basskasser - spørsmål, utregning og lignende

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jeg vet at folk snakker varmt om kasseforslagene til DD, disse finner du på ddaudio.com
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • Etter hva jeg har lest meg frem til så funker de greit til 512 og 1512, men 2512 og oppover er det annerledes med men tror jeg har funnet ut en av en bra kasse nå
      Ford Focus
      B2 Audio CC15
      B2 Audio Mono v4

      Comment


      • noen som orker å regne ut tuninga på denn for meg?
        http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...refleks/AS7180
        Cerwin Vega! Pioneer

        Comment


        • Er i gang med å bygge en båndpasskasse som skal ha en rørlengde på 10cm, også skal jeg ha røret inn i kuppen. Om jeg ikke tar feil så er det rørlengda INNE i kassen som skal være 10cm? Så om jeg har 10cm på utsiden på kassen så går det bra? altså totallengde på 20cm!

          noen som vet?

          Comment


          • 10cm er 10cm, om porten er utenpå eller inni.

            Om du trenger 10cm for å nå dit du vil ha porten så monterer du porten utover fra kassa, om det er forståelig.

            Comment


            • Originally posted by zxsonnyxz View Post
              10cm er 10cm, om porten er utenpå eller inni.

              Om du trenger 10cm for å nå dit du vil ha porten så monterer du porten utover fra kassa, om det er forståelig.
              bare for å se om jeg forstår, la oss si jeg trenger 8 cm utenfor kassen. Da blir det 0cm inne i kassen, når jeg trekker fra platetykkelse. riktig?

              Comment


              • Dersom platetykkelse tilsvarer 2cm, så ja.
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • Originally posted by Tony View Post
                  Dersom platetykkelse tilsvarer 2cm, så ja.
                  takk!

                  Comment


                  • Hei

                    Ut frå disse sidene som det er lenka til i tidlegare post kan du tune ei lita kasse likt med ei stor kasse ved å justere lengde og diameter på porten. Vil du få omtrent lik frekvensgang med lita kasse og liten port som ei stor kasse med stor port? Dette er i so tilfelle veldig interessant for dei som har begrensa plass og vil bruke bagasjerommet til andre ting enn berre stereo...

                    I mitt tilfelle blir det anbefalt ei kasse på ca 70 liter med port som gjer tuning på 34-35Hz. Med ei kasse på 40 liter og ein del mindre port får eg lik tuning, men vil lyden opplevast meir eller mindre likt mellom dei to kassene?

                    Eit anna sprøsmål er kva slags tuning som passar til forskjellig musikktypar. Fins det ein oversikt nokon plass?

                    Har søkt og lest litt på forumet uten å ha funne noke klart svar...

                    http://maxboom.fi/laskurit/

                    http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm

                    Comment


                    • Originally posted by Atlen View Post
                      Vil du få omtrent lik frekvensgang med lita kasse og liten port som ei stor kasse med stor port?
                      Nei, selv om du får samme tuning vil responsen bli en helt annen!
                      Volum i kassa har veldig mye å si.

                      Comment


                      • Originally posted by Atlen View Post
                        Hei

                        Ut frå disse sidene som det er lenka til i tidlegare post kan du tune ei lita kasse likt med ei stor kasse ved å justere lengde og diameter på porten. Vil du få omtrent lik frekvensgang med lita kasse og liten port som ei stor kasse med stor port? Dette er i so tilfelle veldig interessant for dei som har begrensa plass og vil bruke bagasjerommet til andre ting enn berre stereo...

                        I mitt tilfelle blir det anbefalt ei kasse på ca 70 liter med port som gjer tuning på 34-35Hz. Med ei kasse på 40 liter og ein del mindre port får eg lik tuning, men vil lyden opplevast meir eller mindre likt mellom dei to kassene?

                        Eit anna sprøsmål er kva slags tuning som passar til forskjellig musikktypar. Fins det ein oversikt nokon plass?

                        Har søkt og lest litt på forumet uten å ha funne noke klart svar...

                        http://maxboom.fi/laskurit/

                        http://www.mobileinformationlabs.com...0lenth%201.htm
                        Du vil muligens få lavere følsomhet i mindre kasse.
                        Hvilken tuning som passer er vel opp til ørene som hører. Det blir litt som å spørre hvilken bil sompasser til en mann!Mange er likevel kanskje noenlunde enig i noe slikt:
                        Pop/rock omkring 40hz
                        Elektronisk/house etc 40-45
                        Hiphop osv 30-40
                        Decaf og "slowed" basslåter rundt 30

                        Ville ikke lagt så fryktelig mye vekt på akkurat dette siden det er veldig mange andre faktorer som spiller inn på lytteopplevelsen i bassområdet av musikken.
                        never enough!

                        Comment


                        • Originally posted by bass-freek View Post
                          Mange er likevel kanskje noenlunde enig i noe slikt:
                          Pop/rock omkring 40hz
                          Elektronisk/house etc 40-45
                          Hiphop osv 30-40
                          Decaf og "slowed" basslåter rundt 30
                          Og vi tar utgangspunkt i mange folks oppfatninger fordi...?
                          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                          Comment


                          • Jørgen: Jeg velger å anta at det du spør om er hvilket grunnlag jeg har for å uttale meg på vegne av andre. Svaret er; ikke annet enn at dette er egen synsing og hva jeg har lest på ymse nettsteder tidligere. Jeg har ingen empiri, ingen referanser. Spør deg selv om ditt innlegg var mer til hjelp enn mitt, noe påståelige, svar til Atlen.

                            Jeg er ikke interessert i å bli dratt inn i noen lite fruktbar kveruleringskonkurranse med deg eller andre. Foreslår du heller bidrar med å forsøke å dele kunnskap og erfaringer. Gjerne ved å komme med et eget svar på spørsmålet som faktisk diskuteres. (Implisitt la være å leke akademisk Internettpoliti).
                            never enough!

                            Comment


                            • Originally posted by bass-freek View Post
                              Jørgen: Jeg velger å anta at det du spør om er hvilket grunnlag jeg har for å uttale meg på vegne av andre. Svaret er; ikke annet enn at dette er egen synsing og hva jeg har lest på ymse nettsteder tidligere. Jeg har ingen empiri, ingen referanser. Spør deg selv om ditt innlegg var mer til hjelp enn mitt, noe påståelige, svar til Atlen.

                              Jeg er ikke interessert i å bli dratt inn i noen lite fruktbar kveruleringskonkurranse med deg eller andre. Foreslår du heller bidrar med å forsøke å dele kunnskap og erfaringer. Gjerne ved å komme med et eget svar på spørsmålet som faktisk diskuteres. (Implisitt la være å leke akademisk Internettpoliti).

                              Amen!!!!!


                              mvh kim

                              Comment


                              • Originally posted by bass-freek View Post
                                Det blir litt som å spørre hvilken bil sompasser til en mann!Mange er likevel kanskje noenlunde enig i noe slikt:
                                Pop/rock omkring 40hz
                                Elektronisk/house etc 40-45
                                Hiphop osv 30-40
                                Decaf og "slowed" basslåter rundt 30
                                legger meg som oftest på ca 35 hz.. da fungerer det OK på det over å under.. hehe! mn som sagt , spørs på persjonen som hører!
                                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                                Mvh
                                Rune Kvaal

                                Comment

                                Working...
                                X