Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støpe "kasse" til mellomtoner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støpe "kasse" til mellomtoner

    Hei. Har tenkt å prøve å støpe "kasse" til mellomtonene mine for å prøve å dempe lyden over delefrekvensen ("ringing" rundt 4.5khz). Om det vil fungere er en annen sak, men er jo verdt å prøve. Slik det står nå er det pip åpent og tror jeg har noen luftlekkasjer imellom baffel og elementet (baffel er ikke helt plan, har pakning imellom men tror den fungerer dårlig).


    Lurte bare på hvor store de bør / må være, og det vil funke om jeg lager en sylinder i gulvpapir e.l. like stor som utsparingen til elementet, tar polyester på denne og så surrer glassfiber på osv. til den blir relativt stiv, og så evt. graver ut gulvpapiret og lager en flens på sylinderen slik at det blir helt tett imellom elementet og glassfibersylinderen? Tetter selvfølgelig sylinderen i bunn.

    Slik som dette:






    Men sylinderen blir bare 10cm i diameter, og kan ikke bygge sånn rådypt.. men hvor mange liter må/bør jeg ha? Og bør jeg ha sånn "eggekartong" skum eller er det bare tull.

    Deler forresten ganske høyt i bunn, den spiller iallefall ingenting under 6-700 hz.

    Sorry for lang post
    Last edited by Pappa; 02-06-2008, 21:54.

  • #2
    vilke mellomtoner er d snakk om?
    Ronny Karlsen
    02 BMW 525D M-Sport. Potensiell lydbil igjen
    96 Audi A4 1.8TQ Gatebil.
    Prosjekt bilstereotråden Gamle bilen:http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1704

    Comment


    • #3
      Så lenge det deles såpass høyt som 6-700 hz er nok ikke kassevolumet spesielt avgjørende. Da hadde jeg nok heller tenkt på bølgelengden til frekvensen som vil komme til å "matche" lengden på røret. Ville kjøpt noe saueull eller putefyll og prøvd meg litt frem og tilbake ang. demping.

      Hva med slike post-/plakatrør? Husker ikke diameteren på dem, men et slikt bør jo være nok til to passende rørkasser. Eventuelt PVC-rør, de vil du jo slippe å behandle med noe fuktbestandig også. Mulig stivheten i både papp- og PVCrør blir såpass høy at den havner i frekvensbåndet til mellomtonen?

      Comment


      • #4
        Originally posted by epifant View Post
        Så lenge det deles såpass høyt som 6-700 hz er nok ikke kassevolumet spesielt avgjørende. Da hadde jeg nok heller tenkt på bølgelengden til frekvensen som vil komme til å "matche" lengden på røret. Ville kjøpt noe saueull eller putefyll og prøvd meg litt frem og tilbake ang. demping.

        Hva med slike post-/plakatrør? Husker ikke diameteren på dem, men et slikt bør jo være nok til to passende rørkasser. Eventuelt PVC-rør, de vil du jo slippe å behandle med noe fuktbestandig også. Mulig stivheten i både papp- og PVCrør blir såpass høy at den havner i frekvensbåndet til mellomtonen?
        Bølgelengde? Lengden på røret vil tilsvare ca. 1450mhz..
        Last edited by Pappa; 06-06-2008, 16:58.

        Comment


        • #5
          http://www.mcsquared.com/wavelength.htm


          høyere frekvens gir kortere bølgelengde.
          sound.vision.soul

          Type R

          Comment


          • #6
            Hmm får litt andre tall enn jeg får her:

            http://www.unitconversion.org/unit_converter/frequency-wavelength.html'''

            Men hva har dette å si da?

            Comment


            • #7
              Vel. Det hjalp lite eller ingenting.


              Vil helst unngå å bruke mere penger på dette.. men kanskje det ville vært en brukbar løsning å kjøpe en grei diskant og en større amp, koble komp. settet mitt på den større ampen og gjemme bort diskanten i døra så den ikke høres, koble diskanten på ampen jeg har nå og dele aktivt.. så kan jeg kutte 4.5-5khz til de grader på komp. settet uten at alt livet i diskanten forsvinner.. ?

              Bortsett fra den grufulle kvassheten låter det desidert best med flat EQ, men jeg må kutte litt på EQ'n hvis ikke får man vondt i øra Men da forsvinner det meste av anslag på de fleste instrumenter..


              Eller kanskje bare finne meg et annet komp sett som passer bedre..



              Men det kan jo hende ampen blir litt liten også? Men kjipt å kjøpe svær amp for så å finne ut at det ikke hjelper noe..
              Last edited by Pappa; 06-06-2008, 20:02.

              Comment

              Working...
              X