Announcement

Collapse
No announcement yet.

Skal bygge anlegg - trenger hjelp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Skal bygge anlegg - trenger hjelp

    Hei, jeg driver å ser på div anlegg, har lyst på noe med bra SQ, men ikke til en hver pris.

    Har lest en del på forum og blir blind av info - Information Overload kaller jeg det

    Anlegget skal bygges i en Audi A4 eller A6 1,8T sedan, har ikke helt bestemt meg for bil enda, driver å titter litt rundt.

    Jeg har lyst på to 15", vet ikke hvorfor, og mye mulig at det er feil av meg å gå for det, men fortell meg gjerne hvorfor det er feil og ikke bare "Det er ikke noe vits".

    Funnet fram Spiller, Monoblokk og Bassere. Er selvfølgelig åpend for forslag til andre typer, men dette er for å legge lista en plass hvert fall.

    Spiller: Pioneer DEH P88RS
    Bassere: (Her har jeg funnet fram to forskjellige, klarer ikke bestemme meg, blir noe pris diff, men ikke store greiene) Digital Designs DD2515 eller Hertz ML 3800
    Monoblokk: dynaBel BF7501

    Som jeg skrev litt tidligere er jeg åpen for forslag til andre typer og begrunn det gjerne

    Har tenkt meg et komp.sett forran og 6,5" mellomtonere til bakdørene, vet ikke hvilken jeg skal velge så her trenger jeg hjelp, viktigste er at lyden blir bra og at jeg ikke bare hører basserne. Ser for meg at en Mosconi GLADEN ONE 120.4 forsterker bør gjøre susen til dette, men her er jeg også åpen for forslag.

    Link meg gjerne til andre post'er dersom dere vet om noe, enten det er prosjekter eller noen i nogenlunde lik situasjon som meg.

    Andre ting jeg ikke har nevnt her/tenkt på er div utstyr som jeg kommer til å trenge; kondensator, batteri osv..

    Setter pris på all hjelp jeg kan få, men ikke kommenter her dersom du er en wannabe flink i anlegg, selv har jeg ikke mye peiling og kan hende jeg virker som en slik wannabe :/ Men jeg er helt ærlig med dere nå, har ikke mye peiling, trenger mye hjelp og det jeg har listet her er ting jeg har funnet på dette forumet eller andre forum, som for alt jeg vet er wannabies som har anbefalt..


    Pris har jeg ikke tenkt på, men trenger ikke overskrive 25k
    Michael - The clueless idiot

  • #2
    Ikke bruk penger på lyd bak, legg pengene i frontsett
    Ville vel kansje gått for noe annet enn dynabel 7501, er ikke mange kronene mer for mosconi as 300.2
    Er også viktig med demping, skikkelig kabling og batteri


    Sent from my iPhone using Tapatalk

    Comment


    • #3
      Men burde vell ikke bytte ut monoblokka med en 2 kanaler akkurat? Monoblokka er jo til subben, forsterkeren du nevnte er vell det man bruker på nettopp frontsett? Idieelt sett så vil jeg ha en monoblokk og en 4 kanalsforsterker, DynaBel'en er (etter hva jeg har lest) en ganske heftig Monoblokk, har også sett på Mosconi GLADEN AS 200.4 forsterker til 4 kanal forsterkeren, men vet ikke hvor mye forskjell det er på 4X200watt kontra 4x120 watt (begge RMS), høytalerne må jo klare det også.

      Fint om du (eller noen andre for den saks skyld) kunne kommet med navn på produktene, eventuelt linker til dem og ikke bare "frontsett" "sub" osv

      Men for å bruke de ordene selv da så er det vell dette jeg trenger:

      Frontsett (komp.sett): ???
      6,5" mid elementer til dørene bak: ???
      Sub: ???
      Monoblokk: ???
      4 kanals forsterker: ???
      Div utstyr (herav, batteri, kondensator, kabler, dempeutstyr osv..): ???
      Spiller: ???


      Dersom noen her kan bytte ut "???" (bruk gjerne noe av det jeg allerede har listet dersom det er futt i det) med navn hadde jeg blitt veldig glad Føy også til ting jeg mangler
      Michael - The clueless idiot

      Comment


      • #4
        nå skal du ikke se deg blind på watt, en as 200.4 er en gull forsterker, har den selv til og drive fronten, men alt kommer ann på budsjett.

        ser ikke noe poeng i og ha høytalere bak da dette skaper feil lydbilde, iallefall når du bare skal ha mellomtoner der :S

        focal sett forran får du ikke gjort så mye feil hvis du kjøper.
        spiller: pioneer p88
        front: Hertz MLK 165
        sub: polk sr104 x2
        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

        Comment


        • #5
          Budsjett er ikke noe jeg har tenkt no veldig på, viktigste for meg er lydkvaliteten, men jeg er ingen audiophil så trenger ikke det sykeste heller, vil bare at det skal bli klar og fin lyd med et preg av en god dunk. Vet ikke helt hvordan jeg skal si det, men lydkvaliteten går forran ryggmassasje fra basserne da, om du skjønner?

          Men petteraldo, hva ville du gjort med dørene bak? Ingenting? Syns bare det virker litt rart :S Er jo en del folk som sitter på med meg, vil ikke de føle at lyden er så som så hvis det ikke er noe i bakdørene? (Merk at jeg fortsatt ikke har peiling)

          Takk for tips til merke forran forresten, skal se om jeg finner et fint sett Mens vi er inne på frontsett, før jeg leste besvarelsen din (petteraldo) så var jeg inne på dynabel.no å titta litt på Gladen audio sine komp.sett, vil du si at focal er bedre eller dårligere enn disse? tenker prisklasse mellom 3 og 5 lapper.


          ** EDIT**
          Var vell Gladen Audio SQL 165 DUAL - komponentsett jeg titta på om jeg ikke husker feil, http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS4122
          Last edited by Tr0ndern93; 15-03-2012, 00:21.
          Michael - The clueless idiot

          Comment


          • #6
            Når du er å titter på gladen sine kompsett, ville jeg sett litt mer i rettning av zero og zero pro seriene i stede for sql, har ikke testa de men har hatt en liten prøvelytt på de oppe hos dynabel og de låter bra. første intrykket mitt er at om du skal ha ett sq orientert anlegg så er zero / zero pro ettbedre valg enn sql.

            Når det kommer til bakdører og høytallere er ikke det nødvendig, og baksetepassasjerer vil neppe savne noe fra bakdørene. tipper du vil bli overrasket over hvor bra det kan låte i baksete på en bil med høytallere bare forran om du ikke overdriver voldsomt med bassen, selv ikke da er det sikkert att baksete opplevelsen blir noe bedre med høytallere bak.

            som nevnt tidligere så er mosconi 300.2 en meget god subforsterker, brokobler du den 2 kanaleren der har den masser av krefter, så du trenger nødvendigvis ikke mono til sub. Men dynabelen du tenkte på er uansett ikke noe dårlig valg det heller.

            Om du skal ha deg en sikkelig grom sq forsterker til frontsett så har jeg en old school McIntosh 4 kanaler tilsalgs, du finner den under kjøp/salgs delen her på forumet, grommere forsterker til prisen skal du lete lenge etter

            Om jeg skal slenge ut ett forslag kan det bli noe slik:'
            Frontsett (komp.sett): http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS3102 eller http://www.dynabel.no/Shop/Product/G...entsett/AS3122
            6,5" mid elementer til dørene bak: hadde jeg droppa
            Sub: http://www.dynabel.no/Shop/Product/D...-20-ohm/DD1861
            Monoblokk: http://www.dynabel.no/Shop/Product/M...C3%B8lv/AS8230
            4 kanals forsterker: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=16072
            Div utstyr (herav, batteri, kondensator, kabler, dempeutstyr osv..): AGM batteri (fra stinger ol.), kondis trenger du strengtalt ikke, dempematter f.eks http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=473 + div kabler til signal, høytaller og strøm, sikringer og litt koblingsutstyr så kommer du langt
            Spiller: en eller annen med mulighet for 3-veis aktiv deling

            Med batteri og spiller kommer det på rundt 25000 eller litt over egentlig, men ikke mer enn at det er verdt det i mine øyne
            Last edited by shammers; 15-03-2012, 01:29.
            Steffen Hammersgård
            Alpine - Mosconi
            Min prosjekt tråd

            Comment


            • #7
              Tusen takk for et utfyllende og godt svar!

              Skal ta en titt på det du nevnte, er ikke noe jeg stresser med å kjøpe meg enda, jobber fortsatt med å få solgt bilen så jeg kan kjøpe meg ny, det er den nye jeg skal ha anlegg i.

              Gleder meg helt vilt! Nok en gang, tusen takk !
              Michael - The clueless idiot

              Comment

              Working...
              X