Announcement

Collapse
No announcement yet.

5 gode grunner til å velge 15" fremfor 12"

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 5 gode grunner til å velge 15" fremfor 12"

    1. En 15" har potensiale til bedre SQ ved lave frekvenser, sammenliknet med en 12", fordi en større membran ikke trenger å slå like langt som en mindre, for å oppnå samme lydtrykk. Ved å ha kortere slaglengde ved samme lydtrykk, oppnår man blant annet mindre fare for mekanisk støy, samt lavere indusert EMS-spenning tilbake til forsterkeren (som kan gi rimeligere forsterkere problemer), for å nevne noen fordeler.

    2. Med 15" får du nesten like mye bass som to tilsvarende 12" elementer, til en marginalt høyere pris i forhold til en 12". Du vil oftest også slippe unna med en kasse litt mindre enn hva to tilsvarende 12" ville måttet ha. Enda mer interessant; dersom du har bundet budsjettet til f.eks. 4000,-, kan du kjøpe én 15" av høy kvalitet, fremfor to middelmådige 12" til samme totalpris.

    3. I motsetning til myten der 15" blir fremstilt som "trege", er det flere ganger bevist ved fremlegging av teoretisk fakta (og egne praktiske tester) at "treghet" i bassen ikke har noe som helst å gjøre med den fysiske størrelsen på elementet som sådan. Fenomenet er derimot relatert til konstruksjonen av selve spolen, noe som tilsier at en crappy 12" kan være mye tregere enn en god 18". Det skal likevel sies at rimeligere store elementer, eller elementer laget med fokus på SPL og minimal SQ, ofte blir utstyrt med større spoler enn sine mindre søsken (for å kompensere for økt vekt av membranen, som gir lavere effektivitet), og dermed kan oppleves som "tregere".

    4. En 15" i "fullt firsprang" så den ser ut som om den er på vei ut av kassa, er rett og slett et deilig syn!

    5. "Alle" har 12" - "Ingen" har 15". Våg å skille deg ut litt!

  • #2
    jeg skal ha focal 16" i bilen hvis noen har igjen, siden den desverre har gått ut (til og med Dag synes dette elementet så greit ut). Ice skulle høre med forhandlerene om noen hadde ett på lager.Så hvis noen vet om en ny focal 40v1 så hyl ut
    http://www.focal-fr.com/catalogue-do...files/1265.pdf
    Last edited by biffen071278; 17-08-2009, 17:35.
    Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
    Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

    Comment


    • #3
      Først og fremst - hva har det med saken å gjøre? :P

      Dernest; Du kan se i "til salgs"-greia her på forumet for alternativer til Fuckall-bassen din. Hehe!

      Comment


      • #4
        hehe ja du mener? nei blir nok fuckall
        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

        Comment


        • #5
          Fint at du poengterer dette miniboom .. Er en smuuule lei av alle som disser elementer pga de er "store" , nok av de som "syns" 10" er det beste og kjappeste, haha, ler så jeg griner..

          Har fått motbevist endel nå da, når vi bygde en Hertz ML5400 (21") i en Passat stv, i riktig kasse ble det grisebra Er lenge siden jeg har hørt så fin og kontrollert bass som dette, trenger ikke mange mm med slaglengde før det skjer ting.. Hihi
          1993 BMW 318is coupe

          Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

          Comment


          • #6
            Enig i førsteposten ja.
            Eneste grunnen jeg ville ha valgt noe mindre enn 15" igjen var om jeg hadde veldig snaut med plass...(noe jeg forsåvidt har nå )
            1989 Volvo 740 GL

            Comment


            • #7
              Jeg hadde ogå den formeningen at "alle" hadde 12-tommere,og jeg hadde lyst på noe ikke så mange hadde.
              Kjøpte Pioneer TS W383F og etter de elementene ble jeg forelsket i lyden fra 15-tommere.
              Og fortsatt lever jeg litt på den formeningen av at gir du elementene nok "gauda" så spiller det meste.....

              Bol
              No Windows-crap,just Mac Power

              Comment


              • #8
                Kjempebra tråd. Usikker på om det stemmer at hurtigheten på elementet hviler på spolen, da jeg tror mye annet spiller inn slik som motor, stivhet i spider/oppheng osv. Men det får være en annen sak.

                Uansett syntes jeg det var fint at noen poengterte dette. Kjører bare stort selv, men selger nesten bare 8/10/12". Mest 10" faktisk, og det er jo synd. Har man først opplevd dypbassen til en god 15 eller 18" blir man hektet. Og generelt sett syntes jeg stort element gir bedre overall sq pga de dype frekvensene man oppnår
                Tidligere importør for Digital Designs,
                overtatt av www.dynaBel.no.

                Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                Comment


                • #9
                  Altså, stivhet i spider og oppheng, samt vekt av membranen, gjør ikke høyttaleren tregere - men mer "ineffektiv". Samt bedre egnet til portede/IB-installasjoner, da... Så den ikke slår i bunnen så lett.

                  Men for å forklare lettvint: Det som flytter membranen er spenningen fra forsterkeren. Når spenningen forsvinner, forsvinner bevegelsen - ideelt sett. En "feit" spole vil imidlertid "holde" på spenningen (induktans) lenger enn en mindre spole, og høyttaleren responderer ikke eksakt som forsterkeren "sier".

                  Adire Audio (nå nedlagt, såvidt jeg vet), gjorde forsøk for å motbevise at høyttalerstørrelsen isolert sett påvirker "hastigheten", ved å legge til masse på membranen, og å kople en induktiv motstand i serie med høyttaleren. Kun det siste påvirket transientresponsen (såvidt jeg husker fra skolen, heter fenomenet nettopp det). Ved å legge til masse, ble kun følsomheten lavere (samt at bl.a. FS blir lavere, da)...

                  Comment


                  • #10
                    Nja, blir membranen tyngre, må det mer krefter til for å oppnå samme hastighet og akselerasjon. Og da vil det blir tregere. Derfor har som oftest større elementer, større motorer enn mindre elementer, nettopp for å kunne flytte membranen like kjapt.

                    Subben som har spilt høyest i verden, altså DDZ18, har bare 3" spole, akkurat samme som man finner i en helt vanlig sub til 2-3000 kroner. Så at spolen har alt med hvor tregt eller kjapt membranet kan bevege seg tviler jeg litt på.

                    Stiv spider og oppheng er i bunn og grunn for å hindre at spolen skal bunne i magneten, men samtidig også for at det skal tåle mer effekt og slå kraftigere. Har man slapt oppheng og spole slik at man kan dytte elementet opp 2-3cm bare med fingra sier det seg selv at det kan fjære når bass-slaget slutter. Altså en mindre kontrollert lyd.

                    Hver av komponentene i en sub har mange funksjoner, og det er nok flere elementer enn spolen som spiller inn når man snakker om hvor kjapt subben kan slå
                    Tidligere importør for Digital Designs,
                    overtatt av www.dynaBel.no.

                    Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by DDaudio.no View Post
                      Nja, blir membranen tyngre, må det mer krefter til for å oppnå samme hastighet og akselerasjon. Og da vil det blir tregere. Derfor har som oftest større elementer, større motorer enn mindre elementer, nettopp for å kunne flytte membranen like kjapt.
                      Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.. selv om det sikkert finnes sikkert noen 15" som klarer å spille høyere enn andre. tror likevel jeg holder meg til teorien om at 12" passer best for 20-80Hz-spekteret.

                      Comment


                      • #12
                        Kort sagt; Nei. Du tar feil, jeg har rett.

                        En tyngre membran vil ikke flytte seg tregere enn en lettere membran, verken fordi den er tyngre å sette i gang, eller i den forstand at den fortsetter videre i én retning etter at spenningen har snudd (innenfor normale rammer). Spiller subwooferne dine tregere på lavt volum da, eller? Da får de jo mindre kraft til å flytte membranen, og resultatet ville blitt det samme - om din teori stemmer, noe den ikke gjør. ^^

                        Det som skjer når membranen er tyngre, opphenget stivere eller effekten inn blir mindre, er jo at membranen vil flytte seg mindre på samme tid, fordi den er tyngre og krever mer effekt å flytte like langt. Altså mindre effektiv lydgjengivelse. Ikke mindre nøyaktig. Det har ikke noe med tid å gjøre, for når spenningen snur, snur høyttaleren. Den går ut og inn like fort som en lettere membran, fordi den følger spenningen som går gjennom spolen. Og så lenge membranen skifter retning når den skal (uavhengig av avstanden den flytter seg), vil vi oppfatte lyden som presis (med mindre det er fasefeil, som fra en port e.l.).

                        Det som forandrer seg når en høyttaler er "treg", og som vi hører godt, er uønskede spenninger i spolen (altså til feil tid). Spenningen er i spolen til "feil tid" pga problemet med induktans - at den "lagrer" elektrisitet, og ikke "snur" signalet like fort som en mindre spole ville gjort. Alle spoler motsetter seg forandringer. Jo større/kraftigere spole (mH, ikke fysisk), jo mindre villig er den til å forandre retning på signalet. Ergo, membranen følger spenningen i spolen - selv om signalet i spolen ikke er likt som signalet fra forsterkeren til enhver tid. Det ligger alltid litt etter, pga fenomenet med induktansen i spolen, som jeg nettopp forklarte litt mer omstendelig. Skjønner? Jo større induktans, jo mer ligger den etter...

                        Det er imidlertid løsninger for å lage større spoler med lavere induktans, uten at jeg har satt meg inn i hva som spesifikt gjøres. Det jeg vet, er at en dyrere høyttaler ofte har mindre induktans i spolen (for bedre transientrespons og lydgjengivelse), selv om den ikke tåler mindre effekt eller er mindre fysisk enn en konkurrerende høyttaler. Jeg vet at både tetthet, tråddiameter og fysisk form på tråden benyttet i spolen har en del å si for induktans vs. effekttålighet. Og jeg vet med sikkerhet at langt fra alle produsenter tar hensyn til induktans, så lenge høyttaleren tåler 1000W RMS og spiller noe som minner om bass.

                        Spideren og oppheng har ikke noen evne til å vite hvilken hastighet de skal jobbe med, de jobber bare kontinuerlig for å holde spolen i senter av magnetfeltet (i alle retninger), og har ingen mulighet til å påvirke hastigheten til elementet. Kun distansen det til enhver tid får bevege seg i. Hvis spideren er for slapp (i forhold til tilført effekt) vil høyttaleren kunne slå for langt, og jobbe i ytterkantene av magnetfeltet - og da kan den også bli "treg", men det er fordi den motoriske kraften så langt ut i magnetfeltet ikke er kraftig nok til å snu den, og membranen først snur idet spideren har nådd ytterpunktet og dratt den inn igjen i magnetfeltet. Høres temmelig crappy ut når man prøver å spille så høyt, men dette er heller ikke relatert til størrelsen på membranen, kun et resultat av dårlig (billig) konstruksjon (eller alt for mye effekt til den aktuelle høyttaleren).



                        Mulig DU har en annen logikk for trege elementer i hodet ditt, men praktiske tester basert på fysikkens lover viser noe annet. Du må gjerne argumentere imot i dagevis... Bare underholdning det.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by dKo View Post
                          Hehe, ja .. det er nok en grunn til at 6.5" ikke brukes som diskant-elementer for eksempel.. selv om det sikkert finnes sikkert noen 15" som klarer å spille høyere enn andre. tror likevel jeg holder meg til teorien om at 12" passer best for 20-80Hz-spekteret.
                          Ja, blant annet fordi det kreves en større spole for å drive en 6,5", og denne er ikke nødvendigvis like rask til å endre seg, sammenliknet med den lille fisen av en spole på en diskant. Men - når det er sagt, finnes det dobbelkon-elementer (8" også) som har en OK frekvensgang relativt høyt opp i frekvensområdet. Dette er da en "vanlig" midbass med en "trakt" påmontert for å bedre diskantgjengivelsen i lytteområdet (blant annet).

                          Det er flere praktiske grunner til at man oftest separerer diskant og midbass, blant annet at lydkvaliteten blir forringet når ett element skal forsøke å spille f.eks. 60Hz og 6000Hz samtidig, like høyt. Dessuten hadde det ikke vært så ålreit lyd med diskanten rett i foten, om du har høyttalerne i døra. Det er så mange kompromisser for å oppnå høyest og best mulig lyd, men membranstørrelse er ofte mer avgjørende for hvor praktisk en høyttaler er i en gitt installasjon, ikke hvor godt den låter under optimale forhold.

                          Comment


                          • #14
                            Altså.. Helt enig med miniboom her!

                            7-tommerne mine har en linjær frekvensgang opp til 12000hz (12k) Jeg har forsøkt å dele mellom diskant og mellomtone ved 10k og det funker gull, men odr diskanten gjør jobben bedre transientmessig, så derfor bruker jeg en lavere deling.

                            Og om noen har lyst på en demo av en 18-tommer som IKKE er treg, så bare hyl ut! Den spiller injært ned til 15hz. Kom gjerne med en 12-tommer som klarer å gi særlig spenst ved 20hz og TÅLER det. Da skal jeg love deg at den får en vandring som gjør den langt tregere enn 18-tommeren!
                            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                            Comment


                            • #15
                              Jamen , får jeg lyst til å teste min JBL 1500GTI når leser dette, tanken var også gå fra 2x10" over til 1x15" eller 2x15"..hehe
                              Men mangler bare en analog forsterker først... Tviler mulig om GTI`n vil funke no særlig på ODR ampen A7..

                              Comment

                              Working...
                              X