Announcement

Collapse
No announcement yet.

Demping - 25% metoden.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    De fleste MLV produkter krever bruk av lim. Greit å ta med i beregningen. Også med tanke på lukt i ettertid.
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #17
      Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
      De fleste MLV produkter krever bruk av lim. Greit å ta med i beregningen. Også med tanke på lukt i ettertid.
      SDS anbefaler velcro og litt lim. Dette vil jo sikkert være litt avhengig av hvor på bilen vi snakker om.
      Dette har jeg sett flere gjøre.
      Hva er det med lim og lukt i ettertid da? Vil ikke lim bare lukte ved påføring/avgassing?

      Comment


      • #18
        Ja, borrelås hørtes ut som en god måte å feste dempematter på.....not


        Det finnes mye fint vannfortynnbart lim. Så lukt bør ikke være et problem.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #19
          Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
          Ja, borrelås hørtes ut som en god måte å feste dempematter på.....not


          Det finnes mye fint vannfortynnbart lim. Så lukt bør ikke være et problem.
          Hadde vært fint å vite litt om hvorfor du ikke synes velcro er egnet.

          For meg som er helt grønnskolling innen detta virker det som om SDS sine metoder blir både mye brukt og godt mottatt, og det virker som om metodene hans er godt dokumentert. Det virker også som dette er noe flere produsenter/leverandører følger etter med.

          Jeg prøver bare å finne ut av hva som er "best" jeg, og vil bare vite mest mulig

          Comment


          • #20
            Dempematten mister da funksjonen sin. Den har ikke lenger direkte kontakt med materialet det skal dempe siden det da kun er i kontakt med borrelåsen og ikke metallplata e.l.
            Mvh Tony
            - The only road to take is perfection itself

            Comment


            • #21
              Det er, som Tony sier, liten virkning av dempingen når den ikke er forankret i underlaget man ønsker å dempe. Og så lenge det er snakk om "mass loaded" materialer som benyttes så er hele poenget at materialet sitter fast i underlaget. Virkningen til "mass loaded" ligger i å tilføre underlaget vekt. Noe som igjen gjør at underlaget vibrerer mindre og derfor lager mindre uønsket støy.

              Myke barrierer som er laget for å dempe støy høyere opp i frekvens trenger ikke sitte fast i underlaget. Disse skal dempe støy ved at resonanser passerer igjennom selve materialet. De demper altså ikke svingninger i selve underlaget, slik "mass loaded" materialer gjør.

              Og med tanke på alt MLV er et kombi-produkt, av mass loaded og myke materialer, så mener jeg at disse klart bør sitte godt forankret i underlaget.

              Jeg skjønner ikke at MLV o.l. i det hele tatt er et tema når man ser hvor lite skikkelige dempematter koster i Norge.
              Mvh
              Pål Andréas Bryng
              Bilstereosenteret.no
              Vi forhandler bl.a.:
              Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
              Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


              Følg oss på Facebook
              Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

              Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

              Comment


              • #22
                Originally posted by Tony View Post
                Dempematten mister da funksjonen sin. Den har ikke lenger direkte kontakt med materialet det skal dempe siden det da kun er i kontakt med borrelåsen og ikke metallplata e.l.
                Nå er det i linken snakk om MLV og CFF, ikke CLD som jo nødvendigvis bør ha direkte kontakt med blekket for å virke.
                Eller mener du at CFF også må sitte dønn for å ha noen virkning?

                Tydeligvis flere veier til Rom da?

                Comment


                • #23
                  Originally posted by Bilstereosenteret.no View Post
                  Det er, som Tony sier, liten virkning av dempingen når den ikke er forankret i underlaget man ønsker å dempe. Og så lenge det er snakk om "mass loaded" materialer som benyttes så er hele poenget at materialet sitter fast i underlaget. Virkningen til "mass loaded" ligger i å tilføre underlaget vekt. Noe som igjen gjør at underlaget vibrerer mindre og derfor lager mindre uønsket støy.

                  Myke barrierer som er laget for å dempe støy høyere opp i frekvens trenger ikke sitte fast i underlaget. Disse skal dempe støy ved at resonanser passerer igjennom selve materialet. De demper altså ikke svingninger i selve underlaget, slik "mass loaded" materialer gjør.

                  Og med tanke på alt MLV er et kombi-produkt, av mass loaded og myke materialer, så mener jeg at disse klart bør sitte godt forankret i underlaget.

                  Jeg skjønner ikke at MLV o.l. i det hele tatt er et tema når man ser hvor lite skikkelige dempematter koster i Norge.
                  Nå brukes ikke MLV som et lag rett på metall, det brukes som et tredje lag som skal dempe de dypere frekvensene. Se link over til SDS og les der
                  Dette er jo i prinsipp det samme som sandwichprinsippet dere selv anbefaler på deres sider?
                  I tilfelle MLV er det vel vinylen som er mass loaded, dvs at den er tung og kompakt som pokker.

                  Comment


                  • #24
                    Ser det er litt motstridende info fra deg og siden du henviser til. Du sier man ikke fester rett på metall, men hele grunnlaget for å henge det opp i borrelås på den SDS siden er at man ikke skal lime det rett på metall da det blir så vanskelig å få av igjen om bilen trenger karrosseriarbeid etter skade etc.

                    Gluing material to sheet metal is a terrible idea. If the area needs body work, you’ve given yourself a bigger problem. This system gives you easy access to whatever is behind it.
                    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                    Comment


                    • #25
                      Originally posted by Haakon O View Post
                      Ser det er litt motstridende info fra deg og siden du henviser til. Du sier man ikke fester rett på metall, men hele grunnlaget for å henge det opp i borrelås på den SDS siden er at man ikke skal lime det rett på metall da det blir så vanskelig å få av igjen om bilen trenger karrosseriarbeid etter skade etc.
                      Nå er jeg faktisk ikke helt sikker på hva det er jeg sier som motstries av siden jeg linker til?

                      Jeg sier at det SDS omtaler som CLD skal rett på metallet. Og det er jo da seff ikke ideelt, ref sitatet du gir og prinsippene han argumenterer med, men det må jo til skal det ha noen hensikt. Men seff, skal du rette ut en bulk i døra er det jo i veien.

                      Videre limes et lag med CFF til MLV og denne sandwichen er det han da henger i velcro.
                      Det betyr jo at da er iallefall ikke disse tingene limt fast i tillegg, og kan lett taes vekk hvis man skal til for å reparere noe inni døra. Vindusheismekanismen er vel en gjenganger(?) I beste fall kan du ta dette med deg til neste bil tilogmed.
                      Ikke verdens beste salgsargumenter, men hvis det ikke foringer produktenes ytelse i betydelig grad, noe hans forsøk tilsier at det ikke gjør, så skader det vel ikke å gjøre det lett for seg selv. I tilfelle rottefelle?

                      Comment


                      • #26
                        Gjenoppliver en gammel tråd.

                        Holder på å lydisolere bilen, og har brukt opp 5 m2 med MLV (kjøpte denne http://www.emusic.se/product/18898/Auralex-Sheetblock). Har lagt hele gulvet, og hengt opp med velcro i dørene foran. Mangler litt i hjulbuene bak, samt bakdørene.

                        Er det noen som vet om noen som selger i Norge? AVshop selger Auralex Sheetblock, men til dobbel pris av den svenske jeg linket til over. Jeg trenger bare litt kappbiter for å fullføre "MLV-bobla" i bilen.

                        Søkte meg frem til denne: http://www.romisolering.no/lydisoler...oustiblok.html , men prisene er ca 450kr m2, og de er på ferie ut måneden.

                        Bestilling fra England ser rimelig ut (frakt ca 250 kr): http://www.deadening.co.uk/products/dodo-barrier-mlv

                        Er det noen som vet hvor det selges MLV (Mass Loaded Vinyl) i Norge (Oslo-området)? Kanskje byggfirmaer e.l?

                        Comment

                        Working...
                        X