Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble bilstereoet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Koble bilstereoet

    Hei godtfolket!

    Trenger litt hjelp for å koble til anlegget i bilen. Skal oppgradere The Big 3 også men det skal gå nokså greit.
    Har en 50mm2 kabel med kabelsko og en 200A aml sikring mellom dynamoen og batteriet. Tror det skal være nokså enkelt.


    Menne, det jeg lurte på var litt angående koblingen min av subwooferen. Jeg føler jeg ikke får noe særlig lyd utav den. Litt usikker på om det er jeg som har koblet feil, eller om det er forsterkeren så begynner å ta kveld.



    Spiller: http://www.clarionworld.co.uk/car-au...8rmc-car-radio
    Forsterker: http://www.magnat.no/indeksfiler/kat...ombat_2000.htm
    Subwoofer: http://www.soundstream.com/manuals/2...%20SUBWOOF.pdf

    På forhånd takk!

  • #2
    Har du koblet signalkabelene på line out på forsterkere? De skal på line in.
    Har subben 4 spoler? Og hvor mange ohm er hver spole på?
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Hmm, da har jeg sikkert bommet på signalkabelen. Jeg har bare koblet til den ene. Fikk beskjed om at den kun skulle kjøres på en kanal, så ikke elementet skulle spille ujevnt i stereo. Correct me if im wrong! Er ikke helt i hundre enda på dette her koblingbestyret. Ganske kjekt å lære though.

      Jeg tror det er 2 ohm, det er hvertfal det jeg leser rundt forbi. Følgte ikke med noen manual.
      Jeg kan vel gjerne måle den med multimeter, får gjøre det i morgen - klarer ikke å finne det atm.
      Er hvertfal lik utseendesmessig på denne her http://www.onlinecarstereo.com/CarAu..._SPLX-152.aspx (selv om den ikke ser ut til å ha Quad Coil)

      Comment


      • #4
        Du kan jo brokoble forsterkeren og dermed benytte deg av begge kanaler. Men da må du passe på lasten på subben.
        Om det er guad sub med 2 ohm spoler bør du koble to og to spoler i serie første. Deretter kobler du de to parene i parallell igjen. Da får du 2ohm last.
        Jonas Tautra
        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

        Comment


        • #5
          Jeg har koblet det til i forsterkeren som Mono. Det er vel det som er å brokoble hvis jeg ikke tar feil?
          Og da skal jeg bruke "Line in R" og "Line in L" til spilleren altså?

          Det er en Quad Coil subwoofer, jeg har tegnet det på tegningen i første post med 4 tilkoblingsplasser.

          Jeg tror det du forklarer er sånn jeg har koblet det, hvis du ser på tegningen.
          Kan jeg bruke multimeteret og måle på kablene som går inn i forsterkeren hvilken last det har?

          Hvordan mener du at jeg må passe på lasten på sub'en forresten? Hvordan da?

          Comment


          • #6
            Du bør bruke begge innganger på forsterker.
            Slik du har koblet det har du 0,5 ohm last da alt er koblet i parallell. Dette på en brokoblet forsterker gjør at du i praksis kjører 0,25ohm per kanal. Noe som er nok til å drepe en forsterker gaske kjapt.
            Jonas Tautra
            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

            Comment


            • #7
              Egentlig burde jeg vurdere å koble det til 2 ohm med andre ord? Eller kan det gå hvis jeg ikke kjører for høy gain/level?

              Mulig jeg burde finne meg en ny forsterker? Hmmm, begynner å måtte vurdere nytt batteri også høres det ut som.
              Last edited by Julepils; 13-01-2013, 22:23.

              Comment


              • #8
                Nei, du bør ikke vurdere det, du må koble i 2 ohm
                Ellers vil du garantert ta livet av forsterkeren. Ved 2 ohms last vil nok den forsterkeren gjøre jobben helt fint!
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #9
                  Jeg får det ikke i 1 ohm altså? Må lære meg dette her.
                  Hvis spolene er på 4 ohm og ikke 2 ohm så kan jeg kjøre det slik jeg har koblet det til i 1 ohm? Right?

                  Hvordan skal jeg koble det til 2 ohm og ikke 0.5 ohm som jeg har nå? Så får jeg lage meg en tegning.

                  Takker og bukker for rask respons forresten. Setter stor pris på det.
                  Tanker om det er vits med 1 farads kondensator til dette her eller skal jeg bare ta den vekk? Har lest så mye delte meninger om den.

                  Comment


                  • #10
                    Får ikke 1 ohm om det er 2 ohm spoler. Om det er 4 ohm spoler så får du 1 ohm, men du bør nok ikke kjøre 1 ohm brokoblet.

                    For å få 2ohm seriekobler du spolene på høyre side i tegningen og samme med spolene på venstre side. Deretter kobler du disse to parene du har laget i parallell.
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #11
                      Kondensator ville ikke jeg brukt penger på. Hvertfall må du få alt annet på stell før den tid. Og da tenker jeg på kabling og jording av komponenter. Er alt det bra har du nok ikke behov for noen kondensator da den ikke gir noe gevinst
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Er det en grunn at jeg ikke kunne ha hatt den på 1 ohm heller? Er det fordi forsterkeren har max 1.2kw stabilt 1 ohm?

                        Har jeg forstått det riktig at det er slik som dette jeg vil koble det opp:




                        Da tror jeg heller jeg skal kjøpe nytt batteri og så heller fjerne kondensatoren. Har en kondensator fra før av på 1 farad. Blir så mye ekstra kabling utav den.

                        Comment


                        • #13
                          Du må koble slik

                          Comment


                          • #14
                            Tegningen din stemmer ja.
                            Du kan ikke koble i 1 ohm fordi da vil hver kanal bli lastet med 0,5 ohm last noe den ikke vil like så godt.
                            Jonas Tautra
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • #15
                              Hehe, flere tegneskills ser jeg. Takker og bukker. Det ser ut til at jeg har forstått det når jeg sammenligner med min tegning.

                              Da skal jeg gå igang straks og se etter resultater.


                              I morgen skal jeg få skiftet jordingskablene fra batteriet til chassi og motor, og så strømkabelen fra dynamo til batteri. Det er mulig at strømkabelen som går fra batteriet bak til forsterkerene skulle ha vært litt tjukkere også. Hvis jeg får fjernet kondensatoren så får jeg skiftet litt på strømkablene der også, er noe tynn av seg.

                              Jeg har bare ett orginalt batteri fra en mercedes for øyeblikket men skulle nok gjerne sett etter noe nytt. Gjør jeg feil valg hvis jeg tar ett Sønnak? Har hatt ett tidligere som fungerte ganske bra. Sønnak Exxide.

                              Takker for all hjelp.

                              Comment

                              Working...
                              X