Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koble bilstereoet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    I samme slengen:



    Hvordan er det "Gain/Level" fungerer her? Iforhold til Bass EQ tenker jeg på. Begge øker jo volumet på ett vis, men hvordan burde jeg justere?

    Comment


    • #17
      Takker for koblingshjelpen! Nå slår den som den skal. Ser den sliter litt med strømmen nå, hehe. Må ha nytt batteri.

      Trenger enda litt hjelp til å forstå justering av "Gain/Level" og det. Alt av boost og slik står av, utenom Bass EQ. Er det noe jeg kan måle med multimeter iforhold til dette f.eks?

      Comment


      • #18
        Ligger en guide under guide seksjon på forumet
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #19
          Originally posted by GENEXXA View Post
          Ligger en guide under guide seksjon på forumet
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=9998

          Regner med at det er den du sikter til? Hehe.

          Hvorfor må jeg sette på en "sinus tone" for å måle på forsterkeren?
          Blir ikke høytalerene også 'skadet' som subwooferen eventuellt ville med en sinus tone?


          Tenkte egentlig jeg skulle kjøpe Biltema sitt AGM batteri på 95Ah, men det var noe for stort ser jeg.
          Tror det på 75Ah skal passe, men er litt usikker på hvor mange Ah nåværende batteri er på. Embalasjen er skrapt bort.


          Takker og bukker.

          Comment


          • #20
            Originally posted by Julepils View Post
            Blir ikke høytalerene også 'skadet' som subwooferen eventuellt ville med en sinus tone?

            Hmm, har veldig lyst til å prøve å hjelpe deg, men hva mener du her?
            Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jørgen View Post
              Hmm, har veldig lyst til å prøve å hjelpe deg, men hva mener du her?

              Hehe, hadde jeg bare visst.

              Kopiert fra linken som jeg ble henvist til:

              1. Start bilen, og hiv på test tonen i hovedenheten.
              2. IKKE koble til sub(ber) til forsterkern når du gjør dette. Da kan de ta skade av det.
              3. Så må du stille inn hovedenheten.
              3.1 Sett volumet på 2/3 av hovedenhetens volum.
              3.2 Bilen må stå og gå på tomgang
              3.3 Hvis du skal bruke bass boost på forsterkeren, sett bass boost slik du ønsker før du forstsetter.
              3.4 Har du subwoofer volumkontroll, still den på maks
              4 Ta "pinnene" fra DMM og sett Rød pinne på pluss, og sort på minus på høytaler inngangen.
              5 Still gain til den verdien du har fått. Helst litt under. Om verdien er 28.8, sett den på 27.8


              Du ser hva jeg tenkte på der.

              Comment


              • #22
                Ok, du bruker den metoden for å justere gain. Den metoden er vel diskutert opp og ned her inne.
                Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                Comment


                • #23
                  Han tenker kanskje på varmgang i subbene, da sinustoner over tid skaper mye varme.
                  Det er også andre grunner men jeg er usikker på om jeg kan forklare riktig. Også kan det være plagsomt :P

                  Det aller beste for å sette gain er egentlig å bruke oscilloskop eller SMD DD-1 greia, eller muligens andre lignende verktøy. Da kan du finne høyeste rent signal fra både spiller of forsterker.

                  Skal det funke med multimeter er du veldig avhengig av at produsenten oppgir riktige effektverdier. En del overdriver selv på sine "RMS" watt, og hvis du da skrur opp gain til du i teorien får oppgitt effekt, kan du drive forsterkeren i sterk klipping og da går ting fort opp i røyk.

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by zxsonnyxz View Post
                    Det aller beste for å sette gain er egentlig å bruke oscilloskop eller SMD DD-1 greia, eller muligens andre lignende verktøy. Da kan du finne høyeste rent signal fra både spiller of forsterker.
                    Jeg justerer gain med høyttalerne koblet til, og bruker ørene til å høre om det er greit nivå. Det jeg har pleid å gjøre er å ha volum på nesten maks, og stilt gain slik at alle kanaler har likt nivå (i lytteposisjon).

                    Jeg tror ikke SMD-saken har mye for seg, men der er vel veldig mange imot meg.
                    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                    Comment


                    • #25
                      Det er det jeg også har gjort i mitt anlegg, fordi jeg vet at jeg ikke presser forsterkerne. Selv om man gjør det slik er det veldig greit og vite hvor langt du kan gå, så man garantert ikke overskrider denne grensen. Men ikke helt nødvendig om man tar det rolig.

                      Litt forskjellig blir det også om man stiller det opp til å være greit balansert på musikk, eller om man skal ha så mye bass som mulig.

                      Det er når man skal tyne forsterkerne at det er mer viktig å kunne vite hva som skjer med signalet, og at ting ikke klipper.
                      Noe som fort kan skje her iom. at subbene hannes tåler mer enn forsterkeren kan gi. Og jeg har mer tro på DD-1 verktøyet enn vill gjetning, som ofte er saken.

                      Comment


                      • #26
                        Er høytalerene på egen forsterker, napper du bare ut RCA'ene.
                        Bruker du HU, kan de fleste HU slå av den integrerte forsterkeren.
                        Runar E. Olsen ~ Moderator
                        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                        Comment


                        • #27
                          Takker for mange innspill og bidrag. Men er det noen konkret oppskrift på dette med klipping? Hvordan man unngår det tenker jeg på. Det står litt om klipping http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=107 her, men ikke så mye om hvordan man eventuellt kan måle seg frem og feilsøke.

                          Jeg må nok skifte batteri hvertfal. Det er ett orginalt mercedes batteri som står i bilen. Tror det er på 65Ah.
                          Biltema selger 95Ah AGM batteri ser jeg, men det passer til gjengjeld ikke så godt under panseret. Jeg må isåfall flytte viften til radiatoren på andre siden.

                          Ellers er batteriet jordet med 50mm2 kabel til chassi og motor. Dynamokabelen er trukket til batteriet med 50mm2 kabel med 200A AML sikring. Det har vært en 4 AWG kabel bak til forsterkerene, men har nå trukket en ny 2 AWG kabel bak som jeg skal koble opp i dag, hvis jeg får tak i ny sikringsholder.


                          Tenker på med RCA'ene og HU forresten? Enda litt grønn her.

                          Comment


                          • #28
                            Originally posted by zxsonnyxz View Post
                            Det aller beste for å sette gain er egentlig å bruke oscilloskop eller SMD DD-1 greia, eller muligens andre lignende verktøy. Da kan du finne høyeste rent signal fra både spiller of forsterker.
                            Med et oscilloskop vil du kunne se klippingen i det den oppstår når du gainer opp. Problemet er bare at selv et enkelt oscilloskop koster en del, men om du har mulighet til å låne vil det være bra.

                            DD-1 verktøyet ser ikke klippingen i seg selv, men den føler på harmoniske frekvenser som skapes av klippingen. Mener å huske at den sier ifra ved 1% THD (total harmonic distortion). Det er solgt en del av disse til Norge så det er mulig noen i nærområdet ditt har en, så er det bare å finne vedkommede

                            Det er ikke slik at i det øyeblikket klipping forekommer på sprenges ting, det skal en del til, men det beste er jo å ha så rent signal som mulig.

                            Comment


                            • #29
                              Siden jeg ikke har "oscilloskop" tilgjengelig for øyeblikket (selv om jeg kanskje kunne funnet noen som hadde) så har jeg bare målt volten fra batteriet (kan måle på forsterkeren også selvsagt, men har ganske god jording og kontakt). Så spilte jeg ett par "heftige" sanger mens jeg følgte med på hvordan den oppførte seg. Det lengste den datt ned til var 12.4V. Skrillex har en tendens og ta opp en del blandt annet.

                              Jeg må nok hvertfal anskaffe nytt batteri og etterhvert oppgradere dynamo. Jeg har kjøpt nye forsterkere og høytalere, så kommer nok til å trenge det når de kommer til lands.

                              Comment


                              • #30
                                Subwoofer: http://www.sonicelectronix.com/item_...SPLX-15-4.html

                                Et lite oppdateringsspørsmål angående koblingen. Den er jo koblet til 2 ohm nå om jeg har forstått riktig.
                                (Finnes det noen måte og måle hvor mange ohm det er koblet til med multimeteret?)

                                Har kjøpt og koblet til ny forsterker:

                                http://www.sonicelectronix.com/item_...RZ2400.1D.html
                                RMS Power Rating (@ 14.4V):
                                ◦4 ohms: 850 watts x 1 chan.
                                ◦2 ohms: 1700 watts x 1 chan.
                                ◦1 ohm: 2400 watts x 1 chan.

                                Sub'en er:
                                ◦1200 watts RMS
                                ◦2500 watts Max Burst

                                Burde jeg koble det som 2 ohm eller 1 ohm?

                                http://www.julepils.com/tilkoblingen.jpg 2ohm (?)
                                http://www.julepils.com/kobling2.jpg 1ohm (?)

                                Comment

                                Working...
                                X