Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den store spørsmålstråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Den store spørsmålstråden

    Sitter du og lurer på noe? som du ikke gidder å lage en eget tråd for å få svaret på? Eller synes du at det rett og slett er for teit å spørre om? Benytt sjangsen og få svar på det du lurer på!

    For å få litt orden på tråden, så ambefales køsystemet med at når en person spør om en ting, så må noen svare på spørsmålet før neste spørsmål kan stilles.

    QUOTE om dere skal legge til noe på et svar. Så slipper vi 70 svar "i løse luften".

    U see?


    Jeg kan starte:

    Når man skal trekke om et taktrekk. Er det nok med å bare sprøyte lim rett på det gamle taktrekket med den nye vinylen? Må man rive av det gamle eller må man evt. smøre på polyester e.l. for å stive av taktrekket først? For så i ta på det nye trekket?
    Last edited by NeDD; 11-01-2008, 15:12.
    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

  • #2
    som regel holder det, men det er veldig avhengig av hva underlaget er, men stort sett bare å rengjøre skikkelig å sprøyte limet på

    Comment


    • #3
      Da kommer jeg med neste spørsmål.

      Når dere sveiser rammer, hva bruker dere av stål. Type, tykkelse osv.

      Tore
      1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
      Pioneer, AD, Audison, Soundstream

      Comment


      • #4
        stort sett bruker jeg 15x15mm firkantrør. men det kommer an på formålet

        Comment


        • #5
          min bunnramme er i 30*30.. den er tung.. resten er i 15*15
          www.eirikaspaas.com

          Comment


          • #6
            Vil akustisk demping ha noen spesiell vits i en portet (l-port) kasse?
            (sånn eggkartong formet demping) i henhold til SQ?
            Pioneer - Hertz - Zealum
            Prosjekt Volkswagen Passat 3B
            Takk til PlanetHiFi for god service og leveranse på utstyr

            Comment


            • #7
              eggkartong-formet skum hjelper sjelden på lave frekvenser..det er som oftest altfor mykt/åpent/gjennomsiktig til å ha funksjon på lave toner, under 200-300hz..men får man tykkere/hardere type kan det ha innvirkning.
              som en forenklet forklaring så er poenget med et egnet dempemateriale at lyd-bølge/trykk fra element skal bruke lenger tid gjennom materialet til det treffer kasse-veggen..til lenger tid det tar til større kasse oppfatter elementet. så over 300hz kan det ha bedre/mer funksjon.

              andre dempematerialer som feks 5cm tykk rockwool egner seg greit til sub..

              putter man inn rett dempemateriale så vil man `lure` element til åtro det er en større kasse, og evnt designe noen liter mindre så man får plass, eller utnytte demping på en eksisterende kasse for å få `mer` volum..
              begrenset hvor mye man kan putte inn..hardpakket demping blir mer massiv og det mister egenskap, og minsker volum..

              xtra: noe annet er att jeg har brukt yoga-matter, kjøpt hos jysk til å dempe kasser..myk gummilignende greier..vil kunne dempe `klonk` eller resonanser fra kassen innvendig. ulyder inne i kassa vil bli `forsterket` av elemente som står i.
              Last edited by sfh; 11-01-2008, 17:45.

              Comment


              • #8
                Er det vits å finsparkle og pusse deksler osv. som skal trekkes?
                Trodde det var lurt at ting var litt grovft for at limen og trekke skulle hefte seg.

                Eller?
                Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                Comment


                • #9
                  Originally posted by NeDD View Post
                  Er det vits å finsparkle og pusse deksler osv. som skal trekkes?
                  Trodde det var lurt at ting var litt grovft for at limen og trekke skulle hefte seg.

                  Eller?
                  Litt avhengig av hva slags materiale du bygger med, men det er mye enklere å kjenne ujevnheter ved å finsparkle og pusse. Polyester er veldig hardt å pusse på så derfør bør du uansett legge et lag med sparkel for å jevne ut ujevnhetene, hvis ikke har du en unødvendig stor jobb foran deg
                  Limen hefter seg meget godt til sparkel som er finslipt, men nå snakker vi ikke 2-300 korning, det holder i massevis med 80/120 når det skal trekkes med vinyl.
                  Honda Civic
                  Audison Thesis

                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=7251

                  Comment


                  • #10
                    Slikt et fest spørsmål.. Alle dere som vet kasse vplumet av basskassen deres... Fyller dere vann i den? Ser Rizla0s gjør noge slikt..
                    Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                    Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                    Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                    Comment


                    • #11
                      er det jeg har planer om når mine kasser baki er ferdige.. hehe
                      www.eirikaspaas.com

                      Comment


                      • #12
                        Når det gjelder å måle volumet i en kasse så har jeg brukt lecakuler, grus og vann. Funker meget bra alle metodene.

                        Tore
                        1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
                        Pioneer, AD, Audison, Soundstream

                        Comment


                        • #13
                          Hvilke kabler trenger jeg når oppsettet mitt er som følger:

                          Alpine 9855R (ikke optisk om noen trodde det.)
                          Alpine DSP + RUX
                          2x 4 kanalere
                          1x monoblokk

                          Har de kablene som følger med DSP og RUX + RCA kabler til hver av forsterkerne.

                          Trenger jeg noen kabler som ikke følger med dsp`n for å koble det slik som mitt oppsett er? Fant ingen svar på alpine-europe.. Føler jeg trenger noe som kobler dsp til forsterkerne eller spilleren! Anyone?

                          Så strekke alt av kabler på søndag, så det nærmer seg "dead-line".
                          Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                          Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                          Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                          Comment


                          • #14
                            da trenger du vel rca mellom spiller og dsp..
                            www.eirikaspaas.com

                            Comment


                            • #15
                              Har nå sett på følgende forsterker og frontsett i MB Quart`s Premium serie.
                              MB QUART PAB 5400
                              http://www.hifispeed.dk/shop/mb-quart-pab-20450p.html
                              MB QUART PVF216
                              http://www.hifispeed.dk/shop/mb-quar...16-20445p.html

                              Har hørt at Mb har bra høyttalere, men har du noen formening om hvordan forsterkerne er?

                              Tenkte kanskje også kjøpe en:
                              MB QUART PWE 254 PREMIUM SUBWOOFER
                              http://cgi.ebay.com/MB-QUART-PWE-254...QQcmdZViewItem


                              Har litt lyst på noe ikke alle andre har, og kjøre alt i samme serie, så var inne på tanken på MB, siden jeg ikke akkurat er ute etter noe ekstremt høytspillende, men fint og litt høytspillende!

                              Tror du dette er et "ok" oppsett?

                              Comment

                              Working...
                              X