Announcement

Collapse
No announcement yet.

Den store spørsmålstråden

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Har akkurat mottat elementer, forsterker, spiller, strømkabel og signalkabel. Siden jeg skal gjøre selve installasjon et stykke hjemmefra tenkte jeg det kunne vært best å få med seg alt slik at jeg slipper å ende opp med å stå i garasjen og bannes over å mangle noe.

    Så hva trenger jeg egentlig? Er et oppsett med sub baki bilen, så har lang nok strømkabel og signalkabel, ellers må jeg vel ha diverse kabelsko (hvilke og ca. antall?), sikringer mellom batteri og strøm bakover i bilen?

    Alle slike småting som det er lett å glemme hadde det vært fint å få litt oversikt over slik at jeg kan handle det inn før helga.

    Comment


    • #32
      ossen kasse er det best og ha i en stv a? porta eller lukka ?
      Digital Designs. hertz .usamp .alpine
      bil uten lyd og bass er som og dra seg ned i en dass

      Comment


      • #33
        Originally posted by Gecco View Post
        Har akkurat mottat elementer, forsterker, spiller, strømkabel og signalkabel. Siden jeg skal gjøre selve installasjon et stykke hjemmefra tenkte jeg det kunne vært best å få med seg alt slik at jeg slipper å ende opp med å stå i garasjen og bannes over å mangle noe.

        Så hva trenger jeg egentlig? Er et oppsett med sub baki bilen, så har lang nok strømkabel og signalkabel, ellers må jeg vel ha diverse kabelsko (hvilke og ca. antall?), sikringer mellom batteri og strøm bakover i bilen?

        Alle slike småting som det er lett å glemme hadde det vært fint å få litt oversikt over slik at jeg kan handle det inn før helga.
        Hvilke str. på kabelsko du trenger kommer helt av på hvor tykk strømkabel du har. Du trenger også kabel for jording. 1 ks for jording altså.
        For å feste strømmen på + polen på batteriet trenger du kabelsko eller batteriterminal. Ved bare en forsterker, så trener du ikke kabelsko om du bare tvinner kobberet godt sammen og skrur skruen på +´n hardt igjen.

        100 amp sikring holder så lenge forsterker/sub ikke trekker for mye.

        Ikke glem kabel for remote. (tyn kabel)

        Kabelsko til å ha på elementet må du neste se an på elementet. Trenger 2 kabelsko pr. element. Høytalerkabelen tvinner du og presser i forsterkeren.
        Skal du lage kasse selv? Da må du jo ha skruer, drill, bits, lim, treplate, linjal, blyant, vinkel, ++

        Om du kjøpt spiller som ikke passer rett på, så må du innom en bilstereoshappe og kjøpe overgang.

        Ellers så må du huske alt verktøy for skru løs lister, deksler ++
        Skrujern, avbiter, kabelskotang, slegge(?) ++ Kommer an på bilen.
        Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
        Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
        Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

        Comment


        • #34
          Originally posted by NeDD View Post
          Hvilke str. på kabelsko du trenger kommer helt av på hvor tykk strømkabel du har. Du trenger også kabel for jording. 1 ks for jording altså.
          For å feste strømmen på + polen på batteriet trenger du kabelsko eller batteriterminal. Ved bare en forsterker, så trener du ikke kabelsko om du bare tvinner kobberet godt sammen og skrur skruen på +´n hardt igjen.

          100 amp sikring holder så lenge forsterker/sub ikke trekker for mye.

          Ikke glem kabel for remote. (tyn kabel)

          Kabelsko til å ha på elementet må du neste se an på elementet. Trenger 2 kabelsko pr. element. Høytalerkabelen tvinner du og presser i forsterkeren.
          Skal du lage kasse selv? Da må du jo ha skruer, drill, bits, lim, treplate, linjal, blyant, vinkel, ++

          Om du kjøpt spiller som ikke passer rett på, så må du innom en bilstereoshappe og kjøpe overgang.

          Ellers så må du huske alt verktøy for skru løs lister, deksler ++
          Skrujern, avbiter, kabelskotang, slegge(?) ++ Kommer an på bilen.
          Takker for svaret, supert

          Har kjøpt en signalkabel som også har en slik remote-kabel langs selve signalkabelen, men hvor skal egentlig remote-kabelen festes? I forsterkeren er det greit, men skal den andre enden da i spilleren?

          Comment


          • #35
            på remote bakpå spilleren.. høyst sannsynlig en blå kabel
            www.eirikaspaas.com

            Comment


            • #36
              Originally posted by GalantV6 View Post
              Da kommer jeg med neste spørsmål.

              Når dere sveiser rammer, hva bruker dere av stål. Type, tykkelse osv.

              Tore

              Skal dere bestille "stål" så er det veldig mange forskjellige typer av dette.
              ST 37 kan dere spørre etter når dere skal kjøpe.
              Dette er veldig bra å sveise i

              Comment


              • #37
                Kondensdanning i Vectra A

                Har problemer med at det slår seg i bagasjerommet.
                er spesielt der eg har lagt Vibroplast matter. noken som veit korleis eg får problemet vekk?
                er det "berre" og isolere over vibroplasten?
                __________________
                Tor Even -
                Audi A4 Turbo Quattro 2003 40mm senk 18" alu.
                Orginalt anlegg, men vil i framtiden sette inn Digital Design.
                The greatest lesson in life is to know that even fools are right sometimes.

                Comment


                • #38
                  Sedan du har da? Se hvordan det reagerer med temperaturforskjeller.
                  Du har vell ikke tettet igjen noen luftveier eller tilførsler el.?
                  Mange som tetter mellom bakskjermer og bagasjerom kan gå på denne smellen.. Men det varierer fra bil til bil.

                  Står sikkert `Remote` på den løse kabelen også..
                  Alpine - Dynamat - Hertz - Installbay - JL Audio - Monstercables - Stinger
                  Prosjekt tråd: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1084
                  Update 15.05.09. Kenneth Ueland, Rogaland

                  Comment


                  • #39
                    Noen spm...

                    Holder på med kassebygging til to 12". Volumet er på totalt 140 liter og jeg skal bruke 22 mm spon da det ikke er å få tak i mdf her jeg bor. Har sett andre legge polyester/glassfiber inni kassa for å gjøre den stivere. Har vurdert dette selv og lurer da på hvor mye jeg skal legge? Er det nok med et lag?

                    Polyesteren de fleste/om ikke alle her bruker kommer fra installbay. Er det noen forskjell på denne og den man kjøper hos den lokale farvehandelen? Sånn type som brukes til rep av båter ol...

                    Var innom Meca i går og fant 50 mm2 strømkabel som brukes til å lage startkabler selv. Den var VELDIG lett bøyelig og smidig og "mangetrådet". Vurderte å bruke denne til å oppgradere jording og strøm i motorrommet, men vil først høre om det er å anbefale?
                    Pris:
                    50mm2 - 85 kr/m
                    70mm2 130kr/m
                    sigpic

                    Comment


                    • #40
                      hei igjen. Jeg har et Hertz esk 165 komp set. Men her er det bare noen små ?delefilter? på hvert element, altså 4 stk. Skal denne kobles i egen delefilter boks eller hvordan skal jeg gjøre dette ?
                      Audi A4 1.8t avant selges http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1831376

                      Comment


                      • #41
                        På dette settet er det ingen egen delefilterboks, men i stede sitter delefilterene rett på kabelen til hvert sitt element.
                        Marius

                        Comment


                        • #42
                          ja merka det. men skal jeg bare tvinne dem da ? og koble dem på høytaler kabelen ? men står jo f*** ikke + og - heller noen plass. Kan derimot anbefale hx300d + esk130 på det varmeste. Kjører 2x hx300d på hver sinn srx1 og dette trykker noe kraftig! selv om srxene bare har 350w på papiret. Og kjører esk på en srx2. Veldig bra greier!
                          Audi A4 1.8t avant selges http://www.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=1831376

                          Comment


                          • #43
                            Har satt inn min Pioneer DEH-6900IB, med den fulgte det et slikt ISO-adapter og enkelt og greit plugget jeg inn det som skulle i adapteret og så videre i selve spilleren, men nå får jeg ikke lyd i bakhøyttalerne. Alt fungerte som det skulle når den gamle Blaupunkt-spilleren sto i, denne har riktignok direkte inngang får den ISO-standarden som de fleste bilmerker har, men man skulle tro at Pioneer's eget adapter som fulgte med spilleren skulle fungere?

                            Hva er galt?

                            Comment


                            • #44
                              har du en audi med aktive høyttalere?

                              Comment


                              • #45
                                Originally posted by autod View Post
                                har du en audi med aktive høyttalere?
                                Er en 2000 VW Passat, så antar at mye er likt med Audi ja.

                                Comment

                                Working...
                                X