Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anbefaling av 15" SQ-sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anbefaling av 15" SQ-sub

    Hei!

    Jeg vurderer å oppgradere fra 12" til 15", men jeg trenger litt veiledning

    Hvordan får jeg den gode bassen som krabber helt ned i kjelleren, og samtidig spiller skikkelig pent og linjært?
    Nå har jeg en Alpine type-R 12" i lukket kasse på 28 liter, som er anbefalt volum av Alpine for SQ. Den spiller bra, men jeg savner noe helt i bunn. Er det 15" som gjelder, eller er det mulig å få den 12 tommeren jeg har til å spille bedre ved å bruke en annen type kasse?

    Jeg kom over dette innlegget av Joakim da jeg søkte litt rundt på forumet, jeg kunne ikke sagt det bedre selv:
    Originally posted by Joakim View Post
    Dyp bass er nice det! OM den spilles... Og om den spillles med riktig nivå.. Veldig mange bassløsninger som bygges gjør ikke det, men har gjerne alt for mye fra f.eks. 40hz og oppover, men lite eller ingenting under, så det "virker" som det er dypbass. 40hz høres dypt ut det ass, men en bass som spiller linjært fra 50 og ned til 20 er ikke kjedelig å høre på! Den har bare ikke den enorme "imponatoreffekten" som mange synes er tøft.
    Ett anlegg som ikke har noe som stikker seg ut som "imponerende" er ofte det som låter mest riktig og som gir den beste musikkopplevelsen i lengden.
    Jeg er 100% enig i den lydfilosofien, det er ikke noe som er bedre enn at det trøkker like godt hele veien ned til 20Hz

    Men hvilket element bør jeg se på? Jeg har i utgangspunktet satt en grense på 4000,- men vurderer dyrere element.

    Hva med HERTZ MILLE ML 3800.1 - 15"? Den er dyr, men sikkert bra
    Eller duger denne: B2 AUDIO ES15 MKII - 15"
    Andre forslag?
    Last edited by Ronny M; 27-07-2012, 11:06.

  • #2
    Sjekk ut Digital Designs 2515 :-) et valg du aldri vil angre på. Frekvensgangen på disse elementene er helt sinnsyk i forhold til hva du betaler.
    Tor Martin Ølberg
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Prøv å simuler litt med 18sound 18NLW9600... skal ta imot EQ uten å blunke og være helt brutal etter hva som skrives rundtomkring. Havner på ganske nøyaktig 5K alt inkludert.



      Eventuelt kan du jo bare dempe alt over 40hz på løsningen du har nå, så det blir linjært?

      Comment


      • #4
        Gladen SQL 15 er en fin bass! God allrounder som låter bra og som trykker godt, om den blir bedt om det..

        Digital Designs 2515, eller 3515 er kjempegode elementer, som tåler å eq'es uten å bli presset, eller miste kontrollen, om de har god forsterker tilkoblet. Meget godt konstruerte "motorsystemer" gjør at de er lettdrevet og en fin last for forsterkeren. Du skule hørt vinterbilen min, med 3515 i en stor morokasse, med kun en Mosconi 200.2 som forsterker! Den var meeeget musikalsk og morsom, samtidig som den spilte høyt som fy! - og det med "bare" en 2x200watter... Riktignok brokoblet, så den ga vel 7-800w ish, men allikevel.

        Skal man ha god dypbass, så er det størrelse som gjelder! Stort membran i riktig kasse, med riktig effekt fungerer bra, og har man justeringsmuligheter i tillegg, så fungerer det meget fint med lukket kasse, noe jeg personlig foretrekker for å høre på musikk!
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

        Comment


        • #5
          Jeg tror 18" blir i største laget, kassa blir vel enorm.. Det blir nok 15" i denne omgang.

          Er ikke Digital Designs først og fremst egnet for SPL, ikke SQ? Har hørt at ikke de spiller pent..
          Gladen SQL 15 er interessant. Er det veldig tungdrevent?

          Jeg trenger ikke en sub som spiller høyt og brutalt slik at hele byen hører dunkingen. Jeg er ute etter hi-fi lyd.
          Frontsettet jeg har nå er JL Audio ZR650-CSi, det syns jeg spiller nydelig. Har lyst på en sub som matcher, men må jo prøve å holde budsjettet nede samtidig.

          Hvordan er Hertz HX380? Den er jo relativt rimelig, betyr det at jeg bør styre unna? Kan kanskje få kjøpt en pent brukt.
          Last edited by Ronny M; 28-07-2012, 15:33.

          Comment


          • #6
            har du hørt at Digital Desigs spiller pent? (haha :P ) det er ikke min erfaring så langt, enda jeg ikke har en "hi-fi" forsterker og ei "hi-fi" kasse synes DD spiller fint OG høyt
            FI SP4
            LIB
            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
            DD4LIFE

            Comment


            • #7
              Originally posted by Hagalien View Post
              har du hørt at Digital Desigs spiller pent? (haha :P ) det er ikke min erfaring så langt, enda jeg ikke har en "hi-fi" forsterker og ei "hi-fi" kasse synes DD spiller fint OG høyt
              Det er kassen som er den store faktoren for at det skal lyde bra.

              ---
              Jeg føler at dette elementet er mye mer prisgunstig enn DD 2515 modellen her til lands.
              Sundown Audio SA-15- 1950,-
              http://sundownaudio.no/product_info....products_id=44
              ?

              Comment


              • #8
                Originally posted by Ronny M View Post
                Er ikke Digital Designs først og fremst egnet for SPL, ikke SQ? Har hørt at ikke de spiller pent..
                Jeg vil bare presisere at ikke jeg har hørt elementet selv, men jeg har hørt om andre som ikke syns Digital Designs spiller pent, det var det jeg mente

                Hvis det er fullstendig feil at DD ikke er SQ elementer så vil jeg selvfølgelig vurdere disse også
                Last edited by Ronny M; 26-07-2012, 21:41.

                Comment


                • #9
                  Bare litt nysgjerrig her jeg nå.. hvis vi snakker om en sub som skal spille, la oss si 20 -> 60hz, hvor kommer "SQ" inn i bildet da?
                  Hva er det som avgjør om den er SQ-verdig eller ei?
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    At Digital Designs spiller pent er det liten tvil om. Men... Bygger man en kasse beregnet for dbdag, så skal det noe til at noe element spiller pent. Uansett merke...

                    Om man bygger en passe lukket kasse, eller en forholdsvis lavt tunet reflekskasse, så spiller disse som en drøm. Hvor "myten" om at DD kun er spl elementer kommer fra vet ikke jeg, mulig det er det flest har brukt dem som, og også markedsføringen i usa rettes mest mot "loud shit"...

                    Etter å ha bygget x antall biler med DD av forskjellige typer og muligens beste eksempel i min egen konkurransebil, så føler jeg at jeg kan si noe om dette.
                    Z18 - som iallefall har rykte på seg for å være en av spl værstingene, fungerer helt utmerket i min sq bil! Det er by far den beste bassen jeg har vært borti! Uansett kriterie..
                    Last edited by Joakim; 27-07-2012, 11:54.
                    [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                    [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                    [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                    Comment


                    • #11
                      Type-R elementet du har fra før vil nok bli av en annen verden også i rett portet kasse.
                      Har hørt forskjellen på disse i lukket og portet (rett bygd) tidligere..

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Tor Ølberg View Post
                        Sjekk ut Digital Designs 2515 :-) et valg du aldri vil angre på. Frekvensgangen på disse elementene er helt sinnsyk i forhold til hva du betaler.
                        Mr. Ølberg, care to explain?

                        Har du i det hele tatt hørt ES15 MKII og i tilfelle hvordan var kassen konstruert og til hvilket formål.

                        ES15 MKII er bass som vil spille forholdsvis linjært og det med en god følsomhet som gjør at du ikke trenger alverdens effekt for å få det til å gjengi lyden heller.

                        Men f.eks valget til Joakim, Gladen audio sitt er ikke et dumt alternativ heller. Du kan jo nok finne andre gode elementer, men igjen det spørs jo hva du vil betale for det også.
                        Mvh
                        J. Holm
                        www.b2audio.com
                        http://facebook.com/b2audio

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ugn View Post
                          Bare litt nysgjerrig her jeg nå.. hvis vi snakker om en sub som skal spille, la oss si 20 -> 60hz, hvor kommer "SQ" inn i bildet da?
                          Hva er det som avgjør om den er SQ-verdig eller ei?
                          Det er vel med basstoner som med resten av spekteret, de skal gjengis så riktig og som mulig. Det er like viktig at en bassgitar låter bra, som andre instrumenter. Jeg vet ikke hva som kjennetegner en SQ-sub ut i fra tekniske spesifikasjoner hvis det var det du tenkte på, det vet kanskje noen andre

                          Comment


                          • #14
                            De aller fleste 15 tommere låter bra i riktig kasse!
                            Det er hva som er riktig kasse som er problemet.
                            Jeg vet om en meget "god" 18 tommer med sinnsyk slaglengde som vil spille linjært og pent i bassreflekskasse, problemet er bare at den kassa havner på 1850 liter totalt!

                            Så spørsmålet blir ikke "hva spiller bra", men "hva spiller bra i feks 60 liters kasse" hvis det er plassen man har til rådighet.

                            Et element med høy Q-verdi vil trenge stor kasse for å spille linjært.
                            Dette er grenser som kan tøyes innenfor rimelighetens grenser, men drar man det langt går det ikke kun utover frekvensgang, det går også utover transientgjengivelsen.

                            Jeg har veldig sjelden hørt elementer som spiller dårlig, men jeg har hørt basskasser som spiller dårlig.

                            Alt i alt er det mange variabler, det beste er å bruke elimineringsmetoden.
                            Hvor stor kasse? Dette luker ut mange elementer!
                            Hvor mye effekt? Har man en monoblokk på 500watt bør man finne noe som spiller effektivt i et gitt volum.
                            osv sv...


                            Mvh
                            Dag Johansen
                            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                            Comment


                            • #15
                              x2

                              All in the box!

                              Transient response is king
                              Last edited by B2 Audio; 27-07-2012, 12:49.
                              Mvh
                              J. Holm
                              www.b2audio.com
                              http://facebook.com/b2audio

                              Comment

                              Working...
                              X