Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kasse til Blaupunkt Velocity VPw380

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kasse til Blaupunkt Velocity VPw380

    Heisann.

    Jeg har kjøpt meg et brukt Velocity VPw 380 element, og trenger nå en kasse.

    Jeg er usikker på om jeg skal bygge en lukket eller portet kasse, da jeg hører på ganske mye forskjellig av musikk, samt kunne tenke meg å muligens stille på dBdrag.

    Sjangere jeg hører på, og som jeg gjerne vil at det skal låte ok på er rock/metal/ekstrem metal/DubStep/hardstyle.

    Slik jeg har forstått det, vil en lukke kasse spille de 3 første best, mens en portet vil fungere bedre for de 2 siste?

    Kan dere hjelpe meg med valg av kasse, samt litt på vei til hvordan mål/størrelse osv jeg bør ha?
    Vil gjerne ha en kasse som er enkel å lage, da jeg ikke er spesielt "handy" av meg.
    Skal stå bak i en Opel Vectra Stasjonsvogn.

    Kasse skal helst være 90cm bred, maks 45cm høy.

    Er det stor forskjell på gulvspon og MDF? MDF er jo en del dyrere, så det jeg vel egentlig lurer på er om jeg kan snike meg unne med å kjøpe gulvspon, uten så alt for store ulempene.


    Data på element i vedlegg.


    Mvh
    Robin
    Attached Files
    Last edited by RobinJ; 04-06-2012, 12:41.

  • #2
    Det er ikke noe som heter at sånn og sånn kasse spiller best på ditt og datt!
    Til det elementet er det reflekskasse som gjelder.
    Rundt 70 liter.
    Dette er et kraftig element som trenger solid kasse.
    Er du lite handy og kun har tilgang på spon vil jeg fraråde deg å sette i gang.

    Mvh
    Dag Johansen
    "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

    Comment


    • #3
      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Det er ikke noe som heter at sånn og sånn kasse spiller best på ditt og datt!
      Det er tydeligvis en del myter yte å går, så er fint når noen blir slått ihjel

      Originally posted by Dag Johansen View Post
      Til det elementet er det reflekskasse som gjelder.
      Rundt 70 liter.
      Dette er et kraftig element som trenger solid kasse.
      Er du lite handy og kun har tilgang på spon vil jeg fraråde deg å sette i gang.
      Takk for info
      Får tak på MDF, lurte bare på hvor stor forskjell det var på det og gulvspon, og om det var verdt det, men da blir det MDF.

      Er ikke veldig handy, men skal vel forhåpentligvis klare å få snekra sammen en rektangulær kasse av noe slag, men syntes en del av de båndpass kassene så litt vel fancy ut for hva jeg tror jeg klarer.

      Har knotet litt i BassBox 6.0 programmet, men er ikke helt klok på det enda.
      Har manuelt lagt inn verdiene på elementet, og valgt "Vented Box"

      Når jeg da setter den på "Internal Volume" til 70,63 Liter, gir den meg målene HxBxD 421,1mm x 681,4mm x 260,3mm. Den foreslår en Fb(tunings frekvens?) på 24,59, som vil gi meg en QL(?) på 7, og en F3(?) på 28,31.

      Når jeg kikker på "Vents" tabben, foreslår den en rund, med "one flush end"(?), og diameter havner på 97,99mm, og lengde på 476mm.

      Hvordan høres dette ut?

      Tusen takk for svar så langt, setter veldig pris på litt rettledning.

      Mvh
      Robin

      Comment


      • #4
        Da bruker du 22mm MDF
        Husk at du kan forandre målene på kassa, for å få proposjoner som passer i bilen.
        Det viktigste er at du havner rundt 70 liter.
        25Hz er litt lav tuning, kort ned røret til 30cm, for en tuning på rundt 30Hz.

        Mvh
        Dag Johansen
        "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

        Comment


        • #5
          Originally posted by Dag Johansen View Post
          Da bruker du 22mm MDF
          Husk at du kan forandre målene på kassa, for å få proposjoner som passer i bilen.
          Det viktigste er at du havner rundt 70 liter.
          25Hz er litt lav tuning, kort ned røret til 30cm, for en tuning på rundt 30Hz.

          Mvh
          Dag Johansen
          Heisann.

          Havnet på:
          Liter:70
          HxBxD:450x600x303,7
          Tuning:30Hz
          Port: Diameter=100mm Lengde=317,9mm

          Tusen takk for finfin hjelp, her skal det bygges!

          Mvh
          Robin

          Comment


          • #6
            Ellers kjenner jeg til en bandpass kasse som funker svært bra til sånne elementer, men du tror nok ikke på meg hvis jeg forteller deg volum haha. Men funket svært bra til dype frekvenser.
            Mvh
            J. Holm
            www.b2audio.com
            http://facebook.com/b2audio

            Comment

            Working...
            X