Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bygging av basskasse for DB

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bygging av basskasse for DB

    Hei!
    Har tenkt og bygge anlegg i en Opel Omega, og jeg har 2 stk Pioneer ts-w3004spl.
    Det jeg lurer på er hva slags kasse jeg bør bygge for å få mest mulig "bråke" bass.

    Jeg hadde en Bassworx kasse med høye firkantet porter, og det funket ganske bra.
    Men hvis noen hadde noen andre tips for hvordan å bygge en bra kasse?
    Evt noen tegninger eller mål?


  • #2
    Jeg hade ihvertfall ikke ønsket et lydanlegg i bilen som ga meg "bråkete" lyd...

    Hvis du ikke har bygd før bør du lese litt først eller få hjelp, men det er kjempemoro! Du bør ha portet kasse, du kan bygge med slik "firkantet" slisseport eller bygge med bassrefleksrør. Sett på pioneers nettsider om de oppgir anbefalte dimensjoner på kasse? Hvor stor kase har du plass til? - mål B H D i bagasjerommet.
    never enough!

    Comment


    • #3
      Det jeg mener med " bråkete" bass er dyp bass som du virkelig kjenner i brystkassa.

      Jeg hadde tenkt og bygge portet kasse ja, helst med "firkantet" porter(?) etter det jeg har hørt blir det beste.
      På Pioneer står det kun: Recommended sealed enclosure (Litres) 24.1 - 49.5.

      Jeg har plass til: B: 112cm D: 50cm H: 60cm.
      Hvis jeg lager skrå bakvegg langs seteryggen kan jeg få litt flere liter der hvis det trengs.
      Jeg har også plass til litt mer høyde og dybde hvis det hjelper mye, men med måla over har jeg litt bagasjeplass.

      Jeg hadde tenkt og legge litt arbeid i kassa for å få ett skikkelig resultat, så bare å komme med gode tips!

      Comment


      • #4
        Hvis du skal ha bråk
        Attached Files
        FI SP4
        LIB
        Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
        DD4LIFE

        Comment


        • #5
          her er det gamle "oppsettet" mitt.

          - Pioneer ts-w3004spl 2stk
          - kasse http://www.kickstart.no/Default.aspx...ProductID=6484

          spilte best med subbene sånn som på bildet
          Attached Files
          FI SP4
          LIB
          Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
          DD4LIFE

          Comment


          • #6
            Den siste kassa så vel litt liten ut??
            Er ikke det beste en 2delt kasse med en port for hvert kammer?

            Comment


            • #7
              Hvilken type kasse er best av disse?
              Vurderer å lage en av de typene, for har hørt de er ganske bra.
              Men trenger noen med skikkelig peiling, som kansje har noen enda bedre ideer?
              Planen var å få det så bra som mulig



              Comment


              • #8
                Såvidt jeg forstår skissene dine er de relativt prinsipielt like. Du trenger ikke dele kassa med to like elementer. Trenger heller ikke to porter, du kan ha en felles port (som blir dobbelt så stor som en av de to små). Du kan eller bør stive av kassen litt, men det behøver ikke dele kabinettet i to innvendig. Du kan også stive av porten din, men må da trekke fra avstivningen fra portarealet.

                Du kan godt bygge med skrå bakvegg for å utnytte plassen i bagasjerommet. Husk å bruke innvendige mål når du beregner volum på kassen din. Såvidt jeg kan forstå er kassen på bildet til Hagalien en standard ferdigbygd en. Kan være bra det, men den er ikke "custom" dvs optimalisert for hverken elementene, eller bilen din. Hvilken vei elementene står har nok mindre betydning tror jeg, men jeg hadde aldri valgt en slik montering personlig!

                Kan lage et forslag til deg om du gir meg anbefat volum og port for elementene dine.
                never enough!

                Comment


                • #9
                  Høres veldig flott ut om du kunne gjort det bass-freek!

                  Jeg har lett endel rundt på nettet, og det står veldig mye forskjellig igrunn.
                  En fyr på bilforum sier pioneer anbefaler at kassa skal være 46,7L og porten skal være 76mm i diameter og 165mm lang.
                  En fyr på nue USA forum skriver: Pioneer recommend for sealed 37litres for ported they recommend 49litres.
                  Vet ikke om noe av dette høres fornuftig ut?

                  Comment


                  • #10
                    Hei. har prøvd å søkt litt. men hadde en pioneer ts-W3001d4 en gang i tiden og lagde en kasse på 60 liter og hadde spisse port som var 35 cm høy og 5 cm brei og 76 lang minst det var en tuning på 30hz. nå er ikke dette samme elementet. men vil vel tro at det hadde blitt bedre enn basdworks kasse iallfall(hater ferdig kasser) hehe
                    Og ang port så er det samme om du har bass rør eller slisse port. litt mere jobb med slisse port med pussig og avrunding . eneste er at noen ganger så blir porten fryktelig lang. og da er det greit med slisse port :-)

                    mvh kim

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Hanse View Post
                      Høres veldig flott ut om du kunne gjort det bass-freek!

                      Jeg har lett endel rundt på nettet, og det står veldig mye forskjellig igrunn.
                      En fyr på bilforum sier pioneer anbefaler at kassa skal være 46,7L og porten skal være 76mm i diameter og 165mm lang.
                      En fyr på nue USA forum skriver: Pioneer recommend for sealed 37litres for ported they recommend 49litres.
                      Vet ikke om noe av dette høres fornuftig ut?
                      Med utgangspunkt i dine maks-mål kan du jo bygge en kasse slik:

                      B 110
                      H 50
                      D 40cm

                      Med 22mm plater vil du da få et volum på ca 80l netto pr element. Har ikke noe forslag til port enda, men du kan bruke bassrefleksrør med aeroporter og de dimensjonene du fant på US forum, to stk. Burde funke det. Gå for ei svær kasse!
                      never enough!

                      Comment


                      • #12
                        Er det regnet med literene ekstra jeg får med skrå bakvegg?
                        Men refleksrør er akkurat like effektift som firkant port?
                        Sitter bare og kikker på bygga til de seriøse gutta, og ser ut som alle de har firkant port..

                        Comment


                        • #13
                          Og hva slags lim skal jeg ha mellom platene?
                          Og hva fuger jeg skøytene med etterpå?
                          (blir en del "dumme" spm, men vil gjøre det så bra som mulig!)

                          Comment


                          • #14
                            jeg både fuga og limte med monteringslim fra Essve som heter Ess-tech. limte 2 stk 22mm spon-biter med rundt 3 cm overlapp. knakk platene etter limet var tørka, og d knakk ikke der jeg limte. det er bra lim d
                            FI SP4
                            LIB
                            Hagalien's projekt: http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=18182
                            DD4LIFE

                            Comment

                            Working...
                            X