Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nye 15"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nye 15"?

    Jeg har akkurat blitt ferdig med den første av 2 kasser (i den grad at det går an å teste elementet.) Elementet (har 2stk) er Cerwin Vega Stroker, og skal stå i stua. Dette var jo i sine dager skikkelig varer, og jeg hadde aldri prøvd de i skikkelig bygde kasser, bare i kasser som var slengt sammen i full fart. Så denne gangen tok jeg meg tid, og brukte winsid for å få en så optimal kasse som mulig.. Nå ikveld har jeg testet, å ble veldig skuffet egentlig.. Forventet å kjenne luft fra porten da jeg sitter bare 2.5meter unna, men det gjorde jeg helt klart ikke. Det var egentlig ikke noe å skryte av i det hele tatt. Så lurer på om elementene rett å slett er utgått på dato, man kan kanskje ikke forvente mer av så gammel teknologi? Eller burde jeg gi de en sjangse å recone dem å teste på nytt?

    Kan kanskje si litt om oppsettet for å utelukke om det er elementet sin feil eller noe annet.

    Kassen er totalt 143liter, porten er 13liter og tuna til 36Hz.Porten er avrundet i begge ender. Bruksvolum til subben er ca 125liter. Forsterkeren er en NAD C350, denne er liten men det burde spillt mye bedre (trodde iallefall jeg,kanskje ikke?)

    Så jeg lurer på om jeg skal kjøpe 2 nye elementer, ser for meg at f.eks LIB sin 15" spiller fletta av det her. Eller er det noen her som har noen anbefalinger? Vil gjerne bruke kassene mine da jeg har brukt veldig mye tid på dem.

  • #2
    Om det er lufttrykk fra porten du er ute etter, så bare bygg den altfor liten. Da blåser det godt... Du nevner ikke noe om selve lyden så.

    Hadde selv 2stk DD 1508 8 tommere i en stor kasse med for liten port.. flyttet nok luft gjennom porten for å si det sånn. Men det var bare fordi at den var for liten:

    http://youtu.be/yByM3fS8fxI
    [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

    Comment


    • #3
      Originally posted by Haakon O View Post
      Om det er lufttrykk fra porten du er ute etter, så bare bygg den altfor liten. Da blåser det godt... Du nevner ikke noe om selve lyden så.

      Hadde selv 2stk DD 1508 8 tommere i en stor kasse med for liten port.. flyttet nok luft gjennom porten for å si det sånn. Men det var bare fordi at den var for liten:

      http://youtu.be/yByM3fS8fxI

      Nei, det er nok ikke aktuelt. Hvorfor ha en for liten port? Da ødelegger man jo hele kassa? Jeg sa vel litt om lyden og, vet iike hvor mye det er å si heller, annet enn at det er alt for lite lyd :S tuninga ble bra da, så det høres bra ut på all slags musikk egentlig, bare at det er for lite trøkk..

      Hadde kanskje litt høye forventinger. Ikke vet jeg.

      EDIT : Det jeg lurer på er egentlig om subben er for dårlig etter dagens teknologi, for da kunne jeg sikkert spillt MYE høyere med noe som ikke koster all verden vil jeg tro.
      Last edited by Jobbe88; 21-01-2014, 11:44.

      Comment


      • #4
        På hvilken måte har du optimalisert kassa? Hvor er delefrekvensene og hva er det koblet opp mot?

        I alle tilfeller vil jeg kanskje si at forventninger om å kjenne luft fra porten 2.5 meter unna er i overkant optimistisk...

        Comment


        • #5
          Har optimalisert kassa i den grad at den er bygd etter leverandøren sine standarer.

          http://www.cerwinvegamobile.com/manu...anual-1996.pdf

          Porten er også avrundet i begge ender og det er tatt høyde for volum at port og element i kasseberegningen.
          Kjører passiv deling nå fordi jeg ikke har muligheten til noe annet ennda. Vanskelig og forklare lyden noe mer enn jeg allerede har gjort. Kanskje jeg skal kjøpe noe nytt å sammenligne med? Jeg vet ikke..

          Comment


          • #6
            Cerwin-Vegas spesifikasjoner har etter all sannsynlighet utgangspunkt i plassering i en bilkupé, som påvirker frekvensresponsen vidt forskjellig fra en normal stue. Om du har bygget kassen etter spec har jeg litt problemer med å se hva som er "optimalisert" med WinISD?

            Du svarte ikke på delefrekvenser og hva du bruker som forsterker. Vanskelig å hjelpe med så lite og såpass ullen informasjon...

            Comment


            • #7
              Originally posted by epifant View Post
              Cerwin-Vegas spesifikasjoner har etter all sannsynlighet utgangspunkt i plassering i en bilkupé, som påvirker frekvensresponsen vidt forskjellig fra en normal stue. Om du har bygget kassen etter spec har jeg litt problemer med å se hva som er "optimalisert" med WinISD?

              Du svarte ikke på delefrekvenser og hva du bruker som forsterker. Vanskelig å hjelpe med så lite og såpass ullen informasjon...
              Jeg er ikke så veldig dreven på stereo så derfor noe mager info. Kassen er simulert (eller hva jeg skal kalle det) i winsid. Målene er fra Cerwin Vega. Delefilteret er passivt, kjøpt hos Eltek, <--100hz. Forsterker er en NAD C350. Bruker kun 1 spole på Strokeren. Hjeler det å legge inn noe bilder av kassa?

              Comment


              • #8


                Comment


                • #9
                  prøv og plasser subben bak deg, i et hjørne
                  It aint loud until it feels like your front speakers is giving you a bitchslap!
                  Sundown - Hertz - SPL Dynamics - Rockford Fosgate - Audison - Stinger - DC Power.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Larsi View Post
                    prøv og plasser subben bak deg, i et hjørne
                    Takker for svar, det skal jeg prøve! Jeg har jo snart en til også, en på hver side av sofaen for eksempel?

                    Har også hørt at man kan sette subben der man vanligvis sitter når man lytter, så skru opp lyden og plassere subben der hvor man hører at det er best lyd. Bør jeg prøve dette og?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jobbe88 View Post
                      Nei, det er nok ikke aktuelt. Hvorfor ha en for liten port? Da ødelegger man jo hele kassa? Jeg sa vel litt om lyden og, vet iike hvor mye det er å si heller, annet enn at det er alt for lite lyd :S tuninga ble bra da, så det høres bra ut på all slags musikk egentlig, bare at det er for lite trøkk..

                      Hadde kanskje litt høye forventinger. Ikke vet jeg.

                      EDIT : Det jeg lurer på er egentlig om subben er for dårlig etter dagens teknologi, for da kunne jeg sikkert spillt MYE høyere med noe som ikke koster all verden vil jeg tro.
                      Poenget var at om du bedømmer lydkvaliteten etter hvor mye lufthastighet det er i porten, så er det ikke noe problem å få DET til. Det er mange elementer som har kort slaglengde (gamle stroker er en av de, gamle JBL GTI en annen), som alikevel kan spille med et knallhardt trykk. Likeledes kan et annet element som både har stort areal og lang slaglengde, flytte mye luft uten at det blir noe trøkk og volum av det. Bare ukontrollert blafring for å si det på en annen måte.

                      En Stroker 15 har xmax (en vei) på 11,5mm (23mm peak to peak), så det flytter ikke enorme mengder luft. Men det kan trøkke som bare juling uansett, hadde selv en sånn når de var nye i førstebilen min på 90-tallet. Det som er med strokerene er at de krever litt effekt for å komme til livs.

                      Nå ser det ut som tuningen din nok passer bra til en bilkupe som har en naturlig forsterking av dype frekvenser. Det kan nok funke halvveis bra til musikk innendørs, men vær forsiktig til hjemmekinobruk! Mye lydeffekter der som ligger under porttuningen du har valgt, og da er det lett å ta kvelden på et element. Ved å presse det til å spille under porttuning.
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        Prøvd mye rart nå, må recone begge subbene uansett, men vet ikke om det er like greit å kjøpe noe nytt å bedre isteden for. Har vurdert LIB 1551, eller å spare litt lenger å kjøpe DD2515. Da hadde jeg vel hatt trøkk i massevis.

                        Comment


                        • #13
                          Stroker 15 skal trykke i massevis! Bare så synd at du kun kjører en C350 på den..
                          NAD generelt har slappe forsterkere og passer dårlig sammen med store CV basser, snakker av mye erfaring.
                          Få tak i f.eks en feit Carver/LAB/Crown pa amp så skal du få trøkk så det holder!
                          Cerwin-Vega! Stroker PRO 15
                          Hifonics XX-Colossus II
                          Kinetik HC2400
                          Club 140dB +

                          Comment


                          • #14
                            Det var ei HELVETES port på det gamle elementet er jo nesten i free air dette
                            2 loud

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by CV-Gunnar View Post
                              Stroker 15 skal trykke i massevis! Bare så synd at du kun kjører en C350 på den..
                              NAD generelt har slappe forsterkere og passer dårlig sammen med store CV basser, snakker av mye erfaring.
                              Få tak i f.eks en feit Carver/LAB/Crown pa amp så skal du få trøkk så det holder!
                              Hehe, husker deg på avforum. Heftig loft-stue har du noe hjemme anlegg nå for tiden?
                              ?

                              Comment

                              Working...
                              X