Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sq anlegg som spiller litt mer enn 3 x 12" jbl gti

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sq anlegg som spiller litt mer enn 3 x 12" jbl gti

    Hei jeg har fått meg ny bil. Bmw 3 serie sedan 2004 mod.
    Hadde tidligere en peugeot 406 med 3 x 12" gammel type jbl gti. Audison Vrx500 forsterker. Dette spillte ok høyt og bra. Men vil opp et lite hakk nå. Kan bygge med polyester. kasser kvalitet er ikke prolem. Gammelt anlegg var tunet til 34hz. syntes det funket bra. Usikker på om jeg kan gå for lukket og få mer trøkk. samt spare masse plass. Ser for meg 2 x15" men usikker. Noen som kan anbefale kasseløsning med elementer som spilller bedre enn og høyere enn 3x 12" gti jbl ? Er villig til å kjøpe en 500vrx audison til eller ny større forsterker Tar helst råd fra gamle ringrever ikke rookies. Jeg er over 40 år og har bygd en del anlegg. men, har ikke prøvd noe nye subber siden jbl gti. Har lydkvaliteten blitt bedre eller har subbene bare blitt kulere å se på og slaglengden superlang og lydkvaliteten ikke så viktig. Har ikke sett at PA bransjen kjører med superlang slaglengde og de har mer peil og mer behov for slaglengde enn bilfolket, så er skeptisk til Bilsub utviklingen. Tar jeg feil ?

  • #2
    Heisann. Hyggelig å se voksne som har interesse og at du vet litt hva du ønsker. Det er jo plenty med spørsmålstråder her som kretser rundt russeanlegg, lavbudsjett førstegangsbygging osv.

    Aner ikke om jeg kvalifiserer som ringrev. Men har drevet med litt forskjellig større prosjekter de siste fem årene, og har hatt stor interesse for selvbygg og lyd i femten år. Det er jo enkelte her med virkelig gode bygg på CV'en, de er dog lite aktive for tiden.

    Før jeg vil si noe om utstyr så tenker jeg at miljøet må taes i betraktning. BMW sedan er nærmest beryktet for å være vanskelige når det kommer til å få trykk inn i kupeen, det er du sikkert klar over. Uten å selv ha prøvd vil jeg tro at de to beste alternativer er å spille gjennom skiposelule/midtarmlene evt sørge for å slippe lyd gjennom hattehylla. Kimafro her inne har bygget noe vanvittig her med en vinklet slottport som kommer gjennom hattehylla og ser bra ut!

    Har ikke prøvd de JBL subwooferne du nevner, Har derimot frontsett i samme serie (tror jeg), JBL er nok ikke store på det norske bilstereomarkedet i dag, men at de kan lage bra saker skal man ikke betvile. De har jo high end hjemmeutstyr og proffutstyr som er
    legendarisk!

    Jeg tenker at hvis budsjettet ditt tillater det ville jeg gått for 2x12 eller 2x15 om du har plass, og satset på riktig konstruksjon med masse effekt. En monoblokk på 2kw er ikke allverdens. To stk derimot, og du kan kanskje kjøre i 2ohm hvis det er ønskelig av sq hensyn? Da kanskje du klarer deg uten å måtte bytte dynamo, men bare litt ekstra batteri.

    Av subwoofer-merker så er det jo en jungel, noe av det som får gode skussmål her inne er i tilfeldig rekkefølge;
    GZ
    DD
    DC
    Gladen
    LIB
    B2

    Dette er ikke merker som lager elementer med pynt, juggel, unødig design eller fantasi-tall i spesifikasjonene. Her får du det du betaler for etter min oppfatning!
    never enough!

    Comment


    • #3
      Takk for svar.

      Jeg vet ikke at bmw er vanskelig med hensyn til å få lyden inn i kupeen. Jeg ser for meg å isolere kupe og bagasjerom fra hverandre. Tror det blir 2x15 i seterygg og bassslott i ski/armlene. lager vel en vegg rett ned der vindu begynner. mao beholder ca halve bagasjen til bagasje. resten blir kasse.Har tenkt å fjernealt som kan hindre lyd gjennom baksetene. Der vel stål/blikkplater bak setene. litt usikker. helt ny bil. har ikke sett på hva jeg har kjøpt ennå. Håper jeg ikke har kjøpt meg problemer.

      Comment


      • #4
        Du er nok ikke veldig på jordet ang. slaglengde og utseende, selv om det finnes hederlige unntak. PA-folket begynner faktisk å krype litt etter hva slaglengde angår, men de kan jo i tillegg kompensere med større membrandiameter og større kasser.

        2x15" og skiåpning lukter IB - en striksere og litt mer forseggjort versjon av det man i gamle dager kalte open air. Da beholder du i prinsippet hele bagasjerommet også. Om det vil spille høyere enn 3x1200GTi vet jeg ikke, men jeg har fått inntrykk av at de som har forsøkt IB ikke ser seg tilbake.



        Alternativt ville jeg ha forsøkt én eller to W15GTi. Funker i både lukket kasse og IB (eventuelt en slags "slot loaded infinite baffle"? hum hum....)

        Last edited by epifant; 15-05-2015, 01:11.

        Comment


        • #5
          Hva betyr IB ?

          Hei. Takk for svar. Jeg har prøvd å bruke hele bagasjerommet som kasse før. Det er en løsning som fungerer fint opp til et visst lydtrykk. Det nivået er bestemt av hvor hardt bagasjelokket sitter mot pakningen. I det øyeblikket lufttrykket klarer å presse ut luft mellom lokk og pakning så har man laget en vakumpumpe. for lokket vil ikke suge inn luft (da tetter det bare mer) Og resultatet er at membraner blir sugd inn i kassa. Slaglengden blir superlav og fare for å bunne elementer øker veldig. Dette er ikke en løsning for 2x 15" og flere tusen watt. funker til en 12" og passe liten forsterker. Tror jeg målte det til 109 dB før membranene begynte å suges inn pga vakum i kassa.
          Jeg ser for meg at jeg lager kasse som 100% skiller bakre bagasjeromsdel fra kupe. Lager hull i stålvegg bak seter. Tetter hattehylle også. Mulig jeg har bassrør i hylle men trolig blir det skiluke.
          Nye jbl gti har jeg bare hørt dritt om så det tror jeg utgår hvis ikke det er gjort store forandringer der siste år.

          Det jeg lurer mest på er om jeg kan velge trykkammer (lukket kasse) og fortsatt få nok lydtrykk. Er det en god løsning eller vil man høre kompresjon når det spilles skikkelig høyt. ?

          Spiller mye dubstep og drum n bass , så det må være med helt ned i kjelleren og låte dynamisk og kvikkt.

          Hva har dere som vandrer rundt på konkuranser hørt som spiller skikelig dypt og høyt og fortsatt har skikkelig korrekt bass. ? Jeg trenger ikke finne opp kruttet. vil egentlig bygge noe som har vist seg før at funker.

          Hvem har et anlegg som er verdt å kopiere løsningen til ?

          Comment

          Working...
          X