Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen tips til 10' basser som tåler opp til 900 rms

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Haakon O View Post
    Bass blir det uansett, om man ikke er mer kritisk enn det så kan man vel putte et vilkårlig element i en tett kasse av vilkårlig størrelse. Bass blir det uansett...

    Prøvde engang å putte en Focal Utopia 11" som skal ha kasse på 30-50 liter, i en 19L lukka kasse i min nevø sin bil. Da Jula-subben som kassen var laget til var sprengt.. Men mere platt og livløs bass er det lenge siden jeg har hørt, Jula subben til 279kr spilte ræva av den når den virket. Og nei, det var ikke "bare" å dra på med EQ i bånn, kanskje det hadde funket på helt lavt volum når bilen sto med motoren av, men det var ikke nok slaglengde på elementet til å presse det med EQ for å prestere..

    Har også prøvd DD 2500 serie i (veldig) liten tett kasse, spiller ok på lavt volum (typ emma bedømming med bilen avslått) men blir fort platt når man drar på litt.
    Jeg er litt nysgjerrig. Når du testet Focal og DD, var de helt nye? Og dette var 10" & 11"?

    Det du beskriver høres ut som et engangstilfelle. Uheldig rett og slett. Noen elementer må ha porta kasse for å gjøre nytten sin.

    Jeg tviler sterkt på at et 10" element som skal i lukket kasse (slik trådstarter beskriver) og som fint egner seg til det rynker på nesa om det er 30 eller 50L. Generelt er det slik at man får "mer" dypbass jo større kassa er, og at effekttåligheten blir lavere.
    Last edited by Jørgen; 31-01-2013, 15:06.
    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

    Comment


    • #17
      http://www.sonicelectronix.com/item_...-SWR-10D2.html

      hva med denne ?

      Comment


      • #18
        Ser på sidene at den er anbefalt i ca 16 liters kasse lukket, og ca 30 liter portet

        Kan kobles i enten 4 eller 1 ohm

        Passer det det du har?

        Comment


        • #19
          Originally posted by Sonus View Post
          Ser på sidene at den er anbefalt i ca 16 liters kasse lukket, og ca 30 liter portet
          Bruker du produsentens forslag når du skal bygge kasse? I såfall har jeg bomma med mange titalls liter.
          Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

          Comment


          • #20
            Originally posted by Jørgen View Post
            Bruker du produsentens forslag når du skal bygge kasse? I såfall har jeg bomma med mange titalls liter.
            Ja som utgangspunkt, når trådstarter ikke gir oss noe som helst info om kassen den skal inn i.

            Skulle tro det var du som skulle ha elementet?

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jørgen View Post
              Hallo, skal i lukket kasse. Er ikke så nøye om den er 30 eller 50 liter. 20L går helt fint det og.
              Nå må du gi deg, det mener du ikke? Har du noen gang testet dette?
              Subber i altfor små kasser er rimelig tragisk, og om det i det hele skal låte bra MÅ man ha god EQ. Og da vil man miste all mulighet til å dra på litt.

              Trådstarter bør fortelle oss, som mange andre har sagt, hvor stor kassa omtrent er og hvilken forsterker som skal brukes. Nytter ikke å foreslå de og de subbene i blinde når man ikke vet forutsetningene de skal brukes i. Kan være knallgode subber, men låte SKIKKELIG dritt i feil kasse.
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • #22
                Seas 10" låter knall i porta kasse også
                Tor Martin Ølberg
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #23
                  Har en ny ubrukt Morel Ultimo sc10" hvis det er av interesse?
                  Spiller: Pioneer p6600DVD
                  Frontsett: Seas Lotus Performance
                  Sub:Morel Elate Sw10

                  Comment


                  • #24
                    Originally posted by Hifonic View Post
                    Nå må du gi deg, det mener du ikke? Har du noen gang testet dette?
                    Subber i altfor små kasser er rimelig tragisk, og om det i det hele skal låte bra MÅ man ha god EQ. Og da vil man miste all mulighet til å dra på litt.

                    Trådstarter bør fortelle oss, som mange andre har sagt, hvor stor kassa omtrent er og hvilken forsterker som skal brukes. Nytter ikke å foreslå de og de subbene i blinde når man ikke vet forutsetningene de skal brukes i. Kan være knallgode subber, men låte SKIKKELIG dritt i feil kasse.
                    Ja du har rett i det. Men jeg har prøvd sub i kasseforslag, mindre enn kasseforslag og i mye større enn kasseforslag. Har ikke vært gæli'.

                    Hvis kassa er brukt til 10" fra før og det gikk greit (med unntak av feiljustert gain) så regnet jeg bare med at det ikke ville være gæli' med andre 10".
                    Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

                    Comment


                    • #25
                      Æ ha testa en subb i minje kasss ennj forslage æ fannj på intarwebben!
                      Da funka all subbja i KNØTTSMÅ kassa!

                      Deeet stemmer nok ikke helt, fåsds.
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                      Comment


                      • #26
                        jeg vet ikke hvor mange liter kassa er dessverre

                        men den ser slik ut, støpt nedi der hvor reservehjulet er

                        Comment


                        • #27
                          En enkel måte å få en ide om hvor stor kasse er er å fylle den med isoporkuler eller slike cheese doodles pakkekuler.

                          Fyll kassa med dette også heller du det over i en bøtte for å finne ut hvor mange liter det er

                          Om kassa er kun glassfiber innvendig uten noe bart treverk kan du også, om du er kjapp, fylle den med vann i en plastsekk som du legger inn i kassa. Bruk gjerne to-tre søppelsekker av god kvalitet inni hverandre og påse at den fyller alle hjørner etc.

                          Du syns kanskje dette er mye arbeid, men jeg kan love deg at du ved å vite dette kan finne ett element som gir deg mye god lyd og som holder

                          Comment


                          • #28
                            Har en Kenwood forsterker som yter følgende

                            RMS Power Rating:
                            4 ohms: 500 watts x 1 chan.
                            2 ohms: 900 watts x 1 chan.
                            1 ohm: >900 watts x 1 chan.

                            http://www.tromsobilstereo.no/produc...fosgate-t0d410

                            denne burde passe perfekt ?
                            Last edited by Ev-1; 03-02-2013, 18:20.

                            Comment

                            Working...
                            X