Announcement

Collapse
No announcement yet.

Utbytting av poppanlegg, LiB?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ja se der du. Tror jeg følger litt med der først :-)
    Fikk handla ring terminaler til jordinga idag.
    Så får vi se om det hjelper no. Begynte jo selvsagt å regne
    her på sørlandet idag. :-/
    Attached Files
    Last edited by Mrtical; 13-08-2013, 16:38.

    Comment


    • #32
      Det er ingen frekvenskurver ute av LiB 8'n , og jeg gidderke plotte en teoretisk en, men mistenker du skal ha ei rimelig god mellomtone for at det skal funke.
      Mvh
      Rolf Try Nygård

      Comment


      • #33
        Hvordan har du tenkt å plassere porten(e)? Regner med du skulle ha elementet inn gjennom luka

        Comment


        • #34
          Neptyr: okei :-) takk for info

          Oohyeah: port og basser begge mot hullet i luka er planen.
          All lyd/trykk inn ;-)
          Last edited by Mrtical; 15-08-2013, 13:59.

          Comment


          • #35
            Originally posted by Mrtical View Post
            Neptyr: okei :-) takk for info

            Oohyeah: port og basser begge mot hullet i luka er planen.
            All lyd/trykk inn ;-)
            Dette har vært diskutert i endel tråder tidligere, men vær klar over at det kan virke mot sin hensikt å plassere port og element mot luka.

            Årsaken til dette er at du får lyden "midt i" kupeen og du vil få ugunstige refleksjoner bakfra som utslukker bassfrekvensene.

            Comment


            • #36
              Okei. Dette vil jeg nok bare prøve meg frem på å se.
              Isolerer det meste først, å prøver med kasse begge veier.

              Slik jeg egentlig tenkte var type 4th order bandpass hvis det heter det. (Kan være jeg har misforstått navnet der) :P
              Lage rommet forran/rund kasse helt tett slik at all lyd fra port og element kun kommer inn luka.

              Comment


              • #37
                Skal du lage en båndpasskasse så krever det at du har ett element som er beregnet på det, og at du har kalkulert kassa 100% riktig, ellers spiller det helt ubrukelig.


                Forøvrig så er det ofte mange steder lufta kan gå tilbake i bagasjen (som feks via sidedeksler eller hattehylle)
                Dette vil da kunne skape refleksjoner som gjør at du får en dårligere respons. Personlig vil jeg anbefale å heller plassere element/port så langt bak i bagasjen som mulig, enten i hjulbrønn eller bak hjulbuene langs siden. Da jobber refleksjonene med elementet isteden for mot.

                For å få lyden inn i kupeen så demper du mest mulig av bagasjen og lokket, samt åpner så mye du kan av skiluke/hattehylle.

                Comment


                • #38
                  Hvilken vei mente du at jeg skulle ha element å port da? Fortsatt fremover med sålangt bak som mulig?
                  Planen var ikke lage båndpass, men isolere alt som kan isoleres baki.
                  Først med matter, evnt kle igjen med plater så ingen lyd forsvinner ut som du forklarte. Slik at trunken blir en kasse i seg selv(på en måte)
                  Er ingen expert på dette, så bare lurer, å har forskjellige ideer. Men hva som er bra eller ikke vet jeg ikke.
                  For meg så gjør det ingenting å ha 0 plass igjen i trunk. Er ikke varebil :P

                  Comment


                  • #39
                    Jeg ville enten plassert ca slik:



                    Eller no lignende dette


                    Hele poenget er å få subbene så langt bak som mulig slik at lyden som blir reflektert bakfra går minst mulig ut av fase med den lyden som går fremmover.

                    Comment


                    • #40
                      Ah okei, ser poenget. Men blir litt vrient med en LIB15" og gjøre slikt.
                      Er en e39 med utroooolig idiotiskt bagasjerom. Og må helst ha 80ltr++ til kassa
                      Får se hvordan det blir til etterhvert. Takk for tips å innspill

                      Comment


                      • #41
                        Originally posted by Mrtical View Post
                        Ah okei, ser poenget. Men blir litt vrient med en LIB15" og gjøre slikt.
                        Er en e39 med utroooolig idiotiskt bagasjerom. Og må helst ha 80ltr++ til kassa
                        Får se hvordan det blir til etterhvert. Takk for tips å innspill
                        Ta ett par bilder og legg ut, så er det lettere å gi noen forslag.

                        Comment


                        • #42
                          Ja, det skal jeg gjøre. Bare få ut det grapset som står i foreløpig.
                          Så kommer det bilder sitter å fikler med voltmeter nå xD

                          Comment

                          Working...
                          X