Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvilke spillere takler ipod->optisk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvilke spillere takler ipod->optisk?

    Er det noen (HELST 2-din) spillere som takler dette?

    Har lest litt rundt, og samtlige jeg kom over med optisk utgang sender kun signal den veien når det spilles fra cd/dvd....

    Anyone?

  • #2
    Ingen av Alpine sine, som jeg vet om.
    Der går signalet enten ut på RCA eller Ai-net.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

    Comment


    • #3
      Jeg skyter inn et nesten likt spørsmål. Hvike spillere som ikke bruker dac i ipoden ?

      Comment


      • #4
        La meg stille et nytt spørsmål, hvilke iPod'er er det som har optisk?!
        Mvh
        Rolf Try Nygård

        Comment


        • #5
          Originally posted by neptyr View Post
          La meg stille et nytt spørsmål, hvilke iPod'er er det som har optisk?!
          Ingen, men det er da irrelevant. Ipoden er jo kun et lagringsmedium her, på lik linje med en cd/dvd/minnepenn/etc... Spilleren får vel signalet digitalt fra ipoden (så sant man ikke kopler via hodetelefonutgangen altså), og da BØR det være null problem å få sendt det optisk ut av spilleren igjen.

          Comment


          • #6
            Originally posted by kongkebab View Post
            Er det noen (HELST 2-din) spillere som takler dette?

            Har lest litt rundt, og samtlige jeg kom over med optisk utgang sender kun signal den veien når det spilles fra cd/dvd....

            Anyone?
            DSP 701 til Alpine har faktisk 3 stk spdif optiske innganger... da kan du velge hvilken som helst 2Din Alpine spiller som kan styre den boksen eller nyere...

            De fleste spillere henter analog signal etter den innebygde ipod konverteren... SÅ IRRELEVANT er det... men de aller nyeste som p99 mener jeg at den bruker sin innebygd BB konverter. Ellers alle odr utstyr bruker den innbygde D/A som er i ipod boksen som konverteres i A/D som brukes til analog tuner delen eller ipx inngangen... Alpine er en del bedre sånt sett
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Etter det jeg har forstått er det ytterst få som får tappe IPOD'er for det digitale signalet. Mener det er en lisens som er ganske dyr fra Apple.

              Hvis du ser på diagrammet over ipod-pluggen mener jeg fra husken at ingen er merket med digital ut.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Sonus View Post
                Etter det jeg har forstått er det ytterst få som får tappe IPOD'er for det digitale signalet. Mener det er en lisens som er ganske dyr fra Apple.

                Hvis du ser på diagrammet over ipod-pluggen mener jeg fra husken at ingen er merket med digital ut.
                hvor kan man finne det diagrammet sonus? men jeg regner med at det er snakk om en egen data buss, som også hånterer styre kommandos feks wadia leser inn digital og sender ut i spdif optisk og elekrisk. Kanskje på tide å få tid for å måle på data pluggen en dag
                --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                Comment


                • #9
                  Pioneer DEX-P99RS kan ta signalet digitalt fra iPod og bruker sine egne 24-bit dacer til å konvertere signalet til analogt. Det er vel bare den jeg vet om som gjør det, utenom Wadia-boksen da, som er en dockingstasjon til innendørs bruk.
                  [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                  Comment


                  • #10
                    noen som kan dokumentere at den bruker sin egen dac ?

                    Jeg skulle gjerne lest selv at den ikke bruker ipod dac. finnes det en link til noe pioneer selv har skrevet, som dokumenterer dette. feks en bruker manual eller noe annet.

                    Comment


                    • #11
                      Digital Direct of iPod Music
                      The DEX-P99RS features a high-end first: a direct digital bit pipe from the iPod/iPhone to the DSP and DAC. What does this mean? For the first time, you can use an iPod as source material, without sacrificing sound quality.
                      http://www.pioneerelectronics.com/PU...yers/DEX-P99RS
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by matador View Post
                        DSP 701 til Alpine har faktisk 3 stk spdif optiske innganger... da kan du velge hvilken som helst 2Din Alpine spiller som kan styre den boksen eller nyere...

                        De fleste spillere henter analog signal etter den innebygde ipod konverteren... SÅ IRRELEVANT er det... men de aller nyeste som p99 mener jeg at den bruker sin innebygd BB konverter. Ellers alle odr utstyr bruker den innbygde D/A som er i ipod boksen som konverteres i A/D som brukes til analog tuner delen eller ipx inngangen... Alpine er en del bedre sånt sett
                        Så hvis man plugger i en PC på inngang nr.2 f.eks - hvordan si til 701-boksen at den skal aktivere inngang nr.2?
                        Vurderer å lage meg en carputer etter hvert, men har slitt med den problemstillingen der.

                        Testet f.eks å koble på poden (via minijack -> stereo rca) inn i analoginngangen på 701, men fikk ikke noe lyd ut da..

                        Hadde jo ikke skadet å brukt 701 sin DAC istedenfor i spilleren, har mer trua på den

                        Originally posted by GENEXXA
                        Vet ikke helt om dette er relevant. Men skader ikke og prøve og hjelpe
                        http://www.youtube.com/watch?v=Mhj8S7bhquk
                        Fyren bruker et USB-lydkort for å få optisk ut. Ikke så veldig relevant i denne sammenhengen.
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by ugn View Post
                          Så hvis man plugger i en PC på inngang nr.2 f.eks - hvordan si til 701-boksen at den skal aktivere inngang nr.2?
                          Vurderer å lage meg en carputer etter hvert, men har slitt med den problemstillingen der.

                          Testet f.eks å koble på poden (via minijack -> stereo rca) inn i analoginngangen på 701, men fikk ikke noe lyd ut da..

                          Hadde jo ikke skadet å brukt 701 sin DAC istedenfor i spilleren, har mer trua på den


                          Fyren bruker et USB-lydkort for å få optisk ut. Ikke så veldig relevant i denne sammenhengen.
                          Når jeg drev og modifiserte 701 så hentet jeg en spdif optisk fra en hjemme cd spiller og mattet inn i optiske inngangene. Da brukte jeg den rux extern kontrol eller hva den hetter. Der finnes en meny der du kan velge hvilken type inngang dspn skal bruke, volumen justeres fra hovedenheten men i praksis den sender styre pulser til en volumn kontrol ic som er like etter D/A konverterne. Altså 701 skifter ikke "automatisk" inngang -du må velge inngang i riktig meny

                          Så sånt sett det skal være null problem å bruke hva som helst av digital kilde -med pc eller lignende kan du self justere volumen i softwaren
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment


                          • #14
                            Aha, stemmer.. så det var som jeg fryktet, man må ha RUX for å velge kilde på 701.
                            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by matador View Post
                              hvor kan man finne det diagrammet sonus? men jeg regner med at det er snakk om en egen data buss, som også hånterer styre kommandos feks wadia leser inn digital og sender ut i spdif optisk og elekrisk. Kanskje på tide å få tid for å måle på data pluggen en dag
                              Fant denne på nettet - http://pargon.nl/?p=6



                              Last edited by Sonus; 04-12-2010, 15:30.

                              Comment

                              Working...
                              X