Announcement

Collapse
No announcement yet.

2x2 ohm, hvordan ...???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Hvis du trenger blokker i den størrelsen der, så bør vi vel kunne finne på noe. Men da er de stabile i 1 ohm.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #17
      Originally posted by B2 Audio View Post
      Hvis du trenger blokker i den størrelsen der, så bør vi vel kunne finne på noe. Men da er de stabile i 1 ohm.
      okei men med det samme jeg har denne siden ute.... spiller det noen rolle om jeg bruker feks: høytalerkabel ( 6mm) eller strømkabel 10 mm til å koble bassern på forsterker? har det noe å si hvor mye strøm det kommer fra elementet og til forsterkeren for at det skal spille bedre?

      Comment


      • #18
        Kabling er viktig når impedansen er lav.

        Kablene mellom forsterker og element har endel å si når du kobler deg ned til nesten kortslutning. Jeg ville brukt så tykke kabler som mulig og prøv å ha de så korte som mylig. Problemet er at dersom du har litt for dårlig kabling og disse begynner å bli varme så vil motstanden øke ettersom de blir varme, og når den spiralen har begynnt, så vil mindre og minde av effekten legge seg over spolen i høyttalerne og mer og mer over kablene. Det farlige når det skjer, er at lyden da blir lavere og du muligens skrur opp volumet for å spille høyere. Det igjen betyr mer strøm i kablene og spiralen fortsetter. Nb . Har du en forsterker som ikke gir satans mye strøm så vil det spille relativt liten rolle hva slags kabling du har. Lav impedanse alene er som regel ikke et problem for kablene. Husk at lengden på kablene er akuratt like viktig som tykkelsen. motstanden i 1m 4kvadrat er lik motstanden i 2m 8kvadrat.

        Comment


        • #19
          Originally posted by melancool View Post
          Kablene mellom forsterker og element har endel å si når du kobler deg ned til nesten kortslutning. Jeg ville brukt så tykke kabler som mulig og prøv å ha de så korte som mylig. Problemet er at dersom du har litt for dårlig kabling og disse begynner å bli varme så vil motstanden øke ettersom de blir varme, og når den spiralen har begynnt, så vil mindre og minde av effekten legge seg over spolen i høyttalerne og mer og mer over kablene. Det farlige når det skjer, er at lyden da blir lavere og du muligens skrur opp volumet for å spille høyere. Det igjen betyr mer strøm i kablene og spiralen fortsetter. Nb . Har du en forsterker som ikke gir satans mye strøm så vil det spille relativt liten rolle hva slags kabling du har. Lav impedanse alene er som regel ikke et problem for kablene. Husk at lengden på kablene er akuratt like viktig som tykkelsen. motstanden i 1m 4kvadrat er lik motstanden i 2m 8kvadrat.
          Rart det der at jeg ikke klarte å måle forskjell på 4mm2 og 10mm2 kabel når jeg brukte det på en 5kw monoblokk kobla til 1ohm. Kabellengda var på 2m. Men var som sagt ikke noe forskjell i lydtrykk mellom de Ikke ble de varme heller uansett hvor lenge jeg spilte.
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #20
            Originally posted by melancool View Post
            Kablene mellom forsterker og element har endel å si når du kobler deg ned til nesten kortslutning. Jeg ville brukt så tykke kabler som mulig og prøv å ha de så korte som mylig. Problemet er at dersom du har litt for dårlig kabling og disse begynner å bli varme så vil motstanden øke ettersom de blir varme, og når den spiralen har begynnt, så vil mindre og minde av effekten legge seg over spolen i høyttalerne og mer og mer over kablene. Det farlige når det skjer, er at lyden da blir lavere og du muligens skrur opp volumet for å spille høyere. Det igjen betyr mer strøm i kablene og spiralen fortsetter. Nb . Har du en forsterker som ikke gir satans mye strøm så vil det spille relativt liten rolle hva slags kabling du har. Lav impedanse alene er som regel ikke et problem for kablene. Husk at lengden på kablene er akuratt like viktig som tykkelsen. motstanden i 1m 4kvadrat er lik motstanden i 2m 8kvadrat.
            hmm, men da kommer det jo vel helt annpå om men skal spille høyt lenge det da eller? skal ikke spille høyt lenge av gangen og heller ikke på db konkuranser så vidt jeg vet ennå :P men jeg bruker bare den kabel størelsen det er plass til jeg, så går det nok bra

            Comment

            Working...
            X