Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvor viktig er Damping Factor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvor viktig er Damping Factor?

    Hei

    I midlertidig mangel på strømkabler til bilstereoen har jeg lest litt om bilstereo
    og har kommet over begrepet Damping Factor bla : ( http://www.bcae1.com/dampfact.htm#demo )
    Det virker som det er bra at det er høyest mulig Rett meg hvis jeg tar feil

    1. Det jeg ikke forstår er hvordan dette påvirker feks subben forsterkeren er koblet til?

    2. Hører man noe forskjell på forskjellige Damping Factor verdier
    Og hvor viktig er Damping Factor?

    3. Lurer også på hva som er bra verdier og hva som ikke er?

    Engelsk kunnskapene mine strekker dessverre ikke til for og forstå dette bra nok
    Så hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet meg til og
    forstå dette/forklart meg dette på norsk
    Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

  • #2
    Kort sagt, så jo høyere jo bedre. Men du skal ikke stirre deg blind på denne faktoren alene.
    Den endrer seg i forhold til den lasten (impedans) som forsterkeren ser. Derfor kan det lønne seg ikke å laste ned forsterkeren.

    Noen forsterkere har en høy dempingsfaktor ved en gitt måling, men kan være ganske ineffektive ved lavere laster og ha en tilsvarende dårligere dempingsfaktor. Hvor imot andre forsterkere kan ha en nogenlunde jevn dempingsfaktor ved andre laster.

    Men dempingsfaktor kan veldig enkelt sagt være forsterkerens evne til å ha kontroll over subbens utsving.
    Mvh
    J. Holm
    www.b2audio.com
    http://facebook.com/b2audio

    Comment


    • #3
      Takk for svar
      Tror jeg skjønner litt bedre nå.
      Kan det være en av faktorene som spiller inn på at noen forsterkere
      høres litt mere anstrengt ut ved 1ohm en ved 4ohm?
      Alpine DLS Audison Focal Odyssey McIntosh

      Comment


      • #4
        Originally posted by B2 Audio View Post
        Noen forsterkere har en høy dempingsfaktor ved en gitt måling, men kan være ganske ineffektive ved lavere laster og ha en tilsvarende dårligere dempingsfaktor. Hvor imot andre forsterkere kan ha en nogenlunde jevn dempingsfaktor ved andre laster.
        Jeg trodde dette var ganske konsekvent, at alle forsterkere fikk lavere dempingsfaktor ved lavere last men mulig jeg har misforstått? Dette trodde jeg også var en av grunnene til at enkelte fraråder brokobling pga en kan miste litt kontroll på elementet.

        Har foresten >20.000 på min stueforsterker, noen høyere

        Comment


        • #5
          Lite spm fra meg, har hørt at dempningsfaktor er forsterkerens evne til å "spise opp" spenningen som genereres av spolen når den beveger seg i magnetfeltet, stemmer det?

          Comment


          • #6
            Kortversjon:
            Dempingsfaktor er ikke en fast måleenhet, det er bare et forholdstall mellom forsterkerens utgangsimpedans og belastningsimpedansen.
            Kort og greit: alt over 50 er bra nok, tvilsomt om 25 er hørbart dårlig.

            Hvis man VIRKELIG ønsker å forstå hva som skjer anbefaler jeg følgende:
            Ta en basskasse som ikke er koblet til noe som helst og tapp forsiktig på membranen - "bammm" eller lignende lyd.
            Kortslutt så terminalen og gjør det samme: "bapp"

            Dette tilsvarer noe nær uendelig dempingsfaktor.

            Prøv så å kortslutte terminalen med 5-10-15 meter sprengtrå, noe som tilsvarer elendig dempingsfaktor, ned i mot 10 elns. ...... noen forskjell?

            Lek og lær!

            Mvh
            Dag Johansen
            "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

            Comment


            • #7
              Så en vil ikke høre forskjell på dempingsfaktor 50 eller 200 eller 1000 for den saks skyld?

              Comment


              • #8
                Noen vil kanskje høre det, andre aldri. Noen andre igjen vil innbille seg at de hører forskjell selv om man ikke har gjort noen forandring i det hele tatt. Og så har man de som aldri vil innrømme å høre det minste forskjell om det så skulle stå om livet.

                Kort sagt er det like mange svar på "subjektive fakta" som det er folk som spør og svarer.

                Som Dag sier, lek og lær... Jeg har en forsterker med dempingsfaktor på 4,62 eller noe i 2 ohm. Latterlig lavt i teorien i alle fall. Høres helt OK ut for meg.

                Comment


                • #9
                  Dempingsfaktoren er i teorien ganske viktig, men i praksis et ganske ubrukelige tall.
                  Mest pga. at ~ca alle produsenter regner den ut på forskjellig måte og oppgir den ved forskjellig hz. Litt som resten av spesifikasjonene i grunn
                  Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                  [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                  Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

                  Comment


                  • #10
                    jo større element jo viktigere med dempningsfaktor

                    Det jeg har hørt og som jeg syntes virker som stemmer med virkeligheten, er at størrelsen på membranen (eller egentlig spolen) og slaglengden er vesenetlig for om man trenger høy dempningsfaktor.

                    Jeg har ennå ikke hørt om noen som bryr seg om dempningfaktor hvis man skal koble et 2" horn på forsterkeren. Derimot om man skal ha 6 stk 18" så vil det ha mye å si.

                    En spole som beveger seg i et magnetfelt genererer spenning og hvor mye strøm bestemmes av utgangsimpedansen på forsterkeren vil jeg tro.

                    Strøm og spenning som genereres av elementet er i total motfase med strøm og spenning som forsterkeren sender ut ,og et sterkt magnetfelt og lang slaglengde produserer mer spenning enn et lite magnetfelt og superkort vandring.

                    Derfor er det viktig at forholdstallet er stort dersom elementene har mye masse og egentlig er en diger generator. Slik at man ikke produserer like mye spenning/strøm som man sender ut av forsterker.

                    Nb ! satans lenge siden jeg gikk på elektronikk og kunnskapen er ikke holdt ved like, så rett meg den som kan dette ordentlig.

                    Comment

                    Working...
                    X