Announcement

Collapse
No announcement yet.

spørsmål ang. 2 batterier med aut sikring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • spørsmål ang. 2 batterier med aut sikring

    Heisann! har seg nå slik at jeg har satt i ett 95ah agm fra biltema i bagasjen, det er parallellkoblet med et 64ah syrebatteri (tror det er syre, hehe ) fra sønnak. har hørt att siden det er to ulike batteri burde de ikke stå koblet sammen i lengre perioder da de skal "ladde ut" hverandre. til nå har jeg bare tatt ut anl sikringen fremme når bilen skal stå over natten, slik at batteriene ikke er koblet sammen, men dette blir litt tungvindt da jeg må opp med panseret, opne sikringsholderen og skru ut sikringen hver kveld...

    så jeg lurte på om det kunne være en løsning å koble på en 300A automatsikring på kabelen inne i bilen så jeg bare skrur av når bilen skal stå? evt om det går ann å koble denne slik att den skrur seg på når jeg starter bilen og skrur seg av når jeg stopper? eller om noen har en bedre løsning vurderer ett 70A agm batteri fra biltema i fremtiden i motorrommet, er usikker om jeg får plass til det da batteriplassen fremme er noe i minste laget (17,4 x 26 cm) det blir ikke nytt batteri fremme med det første såfall, da det er lite med penger menmen...

    Noen som har en lur løsning til meg?

    Bilen er en mitsubishi galant GLX g8 97-mod
    Anlegget består av:
    2x12" ground zero hydrogen koblet til kicker zx2500.1
    6,5" rockford fosgate komponentsett koblet til en rockford fosgate p2002
    Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
    Pioneer
    Digital Designs
    Ground Zero

  • #2
    Forstår jeg da deg slik at du ikke har sikring inne i bilen som sitter på den kabelen som går mellom batteriene? den kabelen SKAL sikres i begge ender. Jeg har ikke hatt noe problem med utladning den tiden jeg har holdt på med bilstereo. Men du kan bruke noe så fint som ett skille rele, dette kobler du på ledningen mellom batteriene og kobler styrestrømmen til feks tenning slik at du bryter når du skrur av tenning. men du MÅ fortsatt ha sikkringer.

    Comment


    • #3
      Har 300 ampere sikring 20-30cm fra begge batteriene på ledningen får man kjøpt skillerel som passer 50 kvadrats kabel da (evt skrudde tilkoblinger) som tåler opptil 300A?
      Last edited by Ozzt; 19-08-2014, 13:21.
      Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
      Pioneer
      Digital Designs
      Ground Zero

      Comment


      • #4
        Originally posted by Ozzt View Post
        Har 300 ampere sikring 20-30cm fra begge batteriene på ledningen får man kjøpt skillerel som passer 50 kvadrats kabel da (evt skrudde tilkoblinger) som tåler opptil 300A?
        Ok flott, da bare misforsto jeg litt bare Jada man får kjøpt så store, og på slike er det som oftest skrukobling for ringterminal, Stinger har, og det er mange flere som har, bare å google

        Comment


        • #5
          Jeg tror ikke du vil få noe problem med utlading. Denne "regelen" skjer over tid. Har hatt 2 forskjellige batterier før. Det har jeg forsåvidt hatt i flere år. Og bilen har stått ukes vis. Har ikke hatt noe problem med start.
          Men det du kan gjøre(hvis økonomien er bra) et å kjøpe et batteri til fra biltema senere. Sett bilen på lading innimellom. Det et alltid kjekt uansett

          Mvh Kim

          Comment


          • #6
            Ok, tusentakk satt batteriene på ladding nå nettopp, hver for seg ble litt tungvint å skille batteriene hver gang bilen stod stille blir nokk ett biltema batteri fremme også i fremtiden
            Mitsubishi Galant 'Avance' 97-Mod
            Pioneer
            Digital Designs
            Ground Zero

            Comment

            Working...
            X