Announcement

Collapse
No announcement yet.

15toms sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • 15toms sub

    Er det mye forsjel på egenskapene mellom en 12'er og en 15tommer. Er det ikke sånn at man må ha høveli stor kasse tim 15tommeren? og blir 15tommeren tregere enn 12'eren

  • #2
    En 15" flytter mer luft enn en 12", så den spiller også dypere ned i frekvens enn hva en 12" gjør. Hva gjelder kasse så varierer det sterkt fra modell til modell, men det er ganske normalt med dobbelt så stor kasse på 15" som 12". 15" er moro om man har mye effekt å mate på med, men en 12" i riktig bygd kasse spiller mer enn dypt og høyt nok til normal lytting til musikk.

    Hvis du ser på installbay.no, så står det anbefalt kasse på de fleste basselementene, så da kan du sammenligne litt 12" og 15"
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


    Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

    Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

    Comment


    • #3
      Så jeg bør da satse på en 12'er, da jeg har trangt om plassen... Har denne amp'en https://bilstereo.secure.flexiweb.no...view/19385801/ hvilken sub vil du anbefale? skal ha lokka kasse, men den blir jeg å bygge selv
      Last edited by Nelzon; 30-03-2007, 21:01.

      Comment


      • #4
        Hertz ES300 bør fungere veldig bra med den forsterkeren din brokoblet til 1x500 watt. Den kan du bruke i 25-35 liter kasse. Eller Hertz HX300, denne kan du bruke i 13-25 liter kasse.

        Det er selvfølgelig ikke noe iveien for å gå ned på 10" heller, da den krever ennå mindre kasse enn 12", men det er mer en smaksak.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:
        Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
        Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


        Følg oss på Facebook
        Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

        Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

        Comment


        • #5
          Hvis jeg kjøper 10" istede for 12", men bruker samme kasse volum.... da vil den spille enda dypere da? så 10" er bra det og?

          Comment


          • #6
            Ja, bruker du større kasse på en 10" så spiller den dypere, men mister noe effekttålighet, men det er nok ikke no problem med den forsterkeren du har. En HX250 i en 15-18 liter kasse spiller meget bra.
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:
            Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
            Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


            Følg oss på Facebook
            Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

            Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

            Comment


            • #7
              Hadde det ikke vært for forsterkeren din skulle du fått kjøpt min 15". Jeg synes ihvertfall ikke at 15" er treg og den spilte både fint og høyt i bilen min med ca. 500W.

              Jeg ser ihvertfall ingen grunn til å utelukke 15" om du har plass
              Alpine
              Audison
              Hertz
              Soundstream

              Comment


              • #8
                har tenkt og kjøpe en dynaBel monoblok nå... når jeg får råd. ja det er plassen som er flaskehalsen hær, har en kingcab, så har den stående bak setet. Vil heldst ha litt plass til andre ting dær og så

                Comment


                • #9
                  Har du dårlig plass kan du jo se på Earthquake SWS. De kommer fra 6,5" tilogmed 15".

                  http://installbay.no/index.php?cPath=24_37
                  Alpine
                  Audison
                  Hertz
                  Soundstream

                  Comment


                  • #10
                    Stemmer SWS er helt rå.

                    Audio Art har alle 6.5" som er på lager mens jeg har alle 8", 10" og 12" som er tilgjengelig. Hyggelige priser på de om dagen så de bør vurderes.
                    Mvh
                    Lars Engen

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Engen Audio View Post
                      Stemmer SWS er helt rå.

                      Audio Art har alle 6.5" som er på lager mens jeg har alle 8", 10" og 12" som er tilgjengelig. Hyggelige priser på de om dagen så de bør vurderes.
                      ....og jeg har 15", men den får ingen, for den er helt vanvittig som sub i hjemmekinoen min!

                      Mvh
                      Dag Johansen
                      "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

                      Comment


                      • #12
                        Jeg vet for jeg har vært hos Dag og hørt på SWS 15, og ja den er helt rå.
                        Mvh
                        Lars Engen

                        Comment


                        • #13
                          Det blir en Phoenix Gold X Max 15tomer, brukt

                          Comment


                          • #14
                            tror dere denne http://www.dreamtm.no/nor/membersonl...re.asp?id=6232
                            vil klare/ vil passe bra til å drive en phoenix gold Xmax 15tommer?http://www.wwwsales.net/speakers/pho...old%20xmax.htm

                            Eller vil denne http://www.mamut.com/dynabel/subdet299.htm egne seg bedre.
                            Last edited by Nelzon; 01-04-2007, 10:40.

                            Comment

                            Working...
                            X