Announcement

Collapse
No announcement yet.

Sønnak batterier, tilegna bilstereo?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Sønnak batterier, tilegna bilstereo?

    Hei!

    Har funnet ut at jeg har for dårlig dynamo og batteri på bilen, og må derfor gå til innkjøp av dette.
    Jeg spør da av den grunn om Sønnak batterier generelt er noe tilegna bilstereo? Har veldig gode priser på dette, så vil høre om noen har erfaringer eller innspill på om jeg burde kjøpe dette, og evt hvilket batteri?
    Skal drive en Fusion NV-AM25001, to SS T5 og en mindre fire kanaler.
    Takker for svar

  • #2
    skal du bruke Sønnak ville jeg i hvertfall gått for Maxxima batteriet
    http://www.sonnak.com/maxxima.cfm

    Dette kan fint brukes selv om det finnes bedre batterier på markedet.
    Jeg ville nok ha valgt odyssey batterier som du kan finne f.eks hos installbay http://installbay.no/index.php?cPath=67_86
    sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
    IceAudio - Bilringen AS - inakustik

    Comment


    • #3
      Ok. Det Maxxima 900 batteriet leverer 50AH, er ikke dette lite? Eller holder det batteriet til mitt bruk?

      Comment


      • #4
        50aH sier noe om hvor lenge batteriet holder. Det kan levere langt mer i direkte strømtrekk.
        Mvh Tony
        - The only road to take is perfection itself

        Comment


        • #5
          Hvordan eller hvor kan jeg se hvor mye batteriet leverer i direkte strømtrekk?

          Comment


          • #6
            Originally posted by ItsFun View Post
            Hvordan eller hvor kan jeg se hvor mye batteriet leverer i direkte strømtrekk?
            Det ser du i spesifikasjonene til batteriet.
            Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt ett annet batteri en maxima. Mitt forslag er stinger (rød type) /oddesey.
            Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
            Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
            post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

            Comment


            • #7
              Originally posted by Audio-art View Post
              Hadde jeg vært deg, hadde jeg valgt ett annet batteri en maxima.
              Begrunnelse...
              Øyvind Kalbækken

              Alpine F#1, Mosconi, Scan-Speak Revelator, Soundstream XXX-15, Supra, Connection, Northstar.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Øyvind View Post
                Begrunnelse...
                Egne erfaringer.
                Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                Comment


                • #9
                  de har 75 ah apollo batteri på www.dynabel.no til en hyggelig pris. 2175 inkl.frakt
                  Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                  Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by biffen071278 View Post
                    de har 75 ah apollo batteri på www.dynabel.no til en hyggelig pris. 2175 inkl.frakt
                    Hvordan er Apollo i forhold til oddesey, og hvilket Oddesey batteri kan man sammenligne med.

                    Jeg må også ha nytt batteri.

                    Tore
                    1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
                    Pioneer, AD, Audison, Soundstream

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by GalantV6 View Post
                      Hvordan er Apollo i forhold til oddesey, og hvilket Oddesey batteri kan man sammenligne med.

                      Jeg må også ha nytt batteri.

                      Tore
                      Du vet da hvor du skal få tak på batterier du
                      Ketil Skei Audio-art bilstereo og multimediasenter.
                      Nedre Kaldbakkvei 88 1081 Oslo Tlf 22320860
                      post@audio-art.no Pioneer - Kenwood - Alpine - JL Audio -Orion- Focal - Genesis - Kicker-Audison- Oddesey

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by GalantV6 View Post
                        Hvordan er Apollo i forhold til oddesey, og hvilket Oddesey batteri kan man sammenligne med.

                        Jeg må også ha nytt batteri.

                        Tore
                        hm vet en i team re load har testet litt og apollo(er vel egentlig northstar som lager det) og det klarte seg veldig bra. men det odessy batteriet han testet var jo da på 94ah mener jeg og koster vel 3500. odessy er vel hakke vassere men nesten dobbelt så dyrt. tror vel det apollobatteriet kan sammenlignes med odessy PC1700
                        Last edited by biffen071278; 10-01-2008, 19:18.
                        Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
                        Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

                        Comment


                        • #13
                          ååå for guds skyld.. hvor mange apere timer AH er uintresant.. så sant du ikke skal ha det i campingvogna!!
                          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Erik André View Post
                            ååå for guds skyld.. hvor mange apere timer AH er uintresant.. så sant du ikke skal ha det i campingvogna!!
                            nei, det er nemlig ikke så uintresant.............!!
                            for Ah har nemlig noe med hvor stort batteriet er `fysisk` og hvor lenge det kan levere Amper ved X-antall volt.. når man bruker A tapper man for Ah/volt og A reduseres...

                            lite vits i et 35Ah / 1200A batteri...kontra et ca. 55ah / 900A/CA som feks maxxima og yellow top..
                            35ah/1200A vil gi myye strøm et kort øyeblikk til det går ned til 10.5V..da er det tomt...55Ah/900A vil gi 900A noe lenger.. noe som feks er bedre for en passe tungstartet bil i kulda..

                            størst mulig tall , Ah og A/CA , er enkleste regel.... og hvilket man skal bruker avhengig av hvordan det blir brukt... står man lenge uten å starte motor er Ah mer å foretrekke.. er motor igang og det spilles høyt er A/CA å foretrekke.. eller det beste, en kombo av de to.. -og det finner man helst på dyrere batteri..

                            et normalt batteri er 100% utladdet ved 10.5V, og det gjelder å finne ut om batteriet er målt/oppgitt feks 55Ah i området 10.5V til 12.6V eller er det målt til 55Ah fra 12.6 til 0Volt...?
                            og holder det like mange A/CA ved 10.5V som ved 12.6V...?

                            jeg kjøper heller et 100Ah / 800A enn et 55Ah/900A fordi jeg trenger å ha strøm i lengre tid..

                            dynamo? -størst mulig...min.14.6V ladding...

                            Comment


                            • #15
                              oja.. det er det du skal med ah...

                              derfor jeg alltid går tom for strøm!!

                              Men seriøst, mener du virkelig at et 1200A batteri med litt lavere ah har problemer med å starte en sånn passe tungstartet bil.. skal du dra den på starteren i flere minutter så kan jeg forstå det, men da har vi en ENORMT tungstartet bil og man bør kanskje vurdere å gjøre noe med motoren.
                              sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                              IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                              Comment

                              Working...
                              X