Announcement

Collapse
No announcement yet.

Råd angående sub i Passat stasjonsvogn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Råd angående sub i Passat stasjonsvogn

    I min 2001 Passat stasjonsvogn skal jeg ha sub og forsterker nedfelt i reservehjulsbrønnen (familiebil må vite).

    Spiller: En eller annen toppmodell fra Sony fra noen år tilbake, blir på sikt byttet ut med Pioneer AvicD3. Har aktiv deling på 78Hz mellom sub og composett...

    Forsterker: Audison LRx 6.9 kjørt i 5 kanaler = 70W x 4 (4Ω) + 280W x 1 (4Ω) eller 70W x 4 (4Ω) + 480W x 1 (2Ω).

    Frontsett:Focal 6,5" i alle 4 dører. Sannsynligvis 165a1.

    Signalkabel: Audison/Connection BT& 500.


    Så var det dette med sub da...har en 10 år gammel Focal 33s som har funket greit men som begynner å sprekke opp rundt opphenget, og som jeg synes er litt treg, kunne likt en bass som var litt mere tight men samtidig gikk dypt. Dessuten skal den ha 50l trykkammerkasse, vil gjerne ha litt mindre kasse.
    Og alt annet blir nytt, så har litt lyst på ny sub også.

    Jeg ber derfor om råd angående valg av sub. Pris ikke over 2000,-
    Fin lyd er viktigere enn enorme mengder bass. Bassen må visuelt også være "clean", ikke masse fancy farger og rare greier på membran. Liker looken av Alpine, RF etc som ikke har dustcap.

    Oh, den må nesten være trykkammer, da jeg har dårlig erfaring med portlyd, ting som faller ned i porten (siden den skal være i brønnen) og synes trykkammer er den kassetypen som passer best til all slags musikk, jeg har svært bred og variert musikksmak.

    Holder det med en 10", evt en 11" fra Focal? Eller bør jeg ha 12" for å få nok dypbass i en så stor bil som Passaten? Tviler på at jeg får plass til to elementer når jeg skal ha forsterkeren også nedfelt i brønnen - kan ikke tillate meg å stjele noe bagasjeplass pga barnevogn.

    Tips mottas med takk!
    Last edited by screwball; 13-02-2008, 20:41.
    .:Lasse:.

  • #2
    nå blir dette sikkert noe helt annet en det du hadde tenkt, men hva med earthquake sws subb? da får du god plass i brønnen osv

    Comment


    • #3
      kan jo anbefale focal 27v2 tror den skulle passe til ditt bruk og ikke masse dilldall på elementet...
      Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
      Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

      Comment


      • #4
        Originally posted by biffen071278 View Post
        kan jo anbefale focal 27v2 tror den skulle passe til ditt bruk og ikke masse dilldall på elementet...
        Og den vil gi meg nok trykk/dypbass? Er jo forsåvidt bare pittelitt mindre enn en 12" da. Var litt dyrere enn jeg hadde sett for meg, men får sette av litt mer penger da.

        Kan jo kjøpe Focal 165a1 til fremdørene og vente med bakdørene til litt senere.
        .:Lasse:.

        Comment


        • #5
          hvis ikke er jo acess elementene bra å men skal være i bassrefleks igjen da..
          men dette kunne jo kanskje passe da?
          http://www.iceaudio.no/index.php?fun...8fc026d509f411
          er jo 12" og..
          Alpine, Digital Designs, Audio-System, Connection, Odyssey, Hertz, Fusion, dynabel, soundstream, Dls, Kenwood, Genesis, Seas, Supra kabler, Optima
          Prosjekttråd: http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=1840

          Comment


          • #6
            Peerless 10" eller 12" med alukon? Bør oppfylle alle kravene dine, Eltek vil ha henholdsvis 1 695,- og 1 895,-

            Comment


            • #7
              re audio sr12d4.. ?

              Comment


              • #8
                Originally posted by sfh View Post
                re audio sr12d4.. ?
                Så jo forsåvidt grei ut den - men finner verken forhandler eller priser på nett?
                .:Lasse:.

                Comment


                • #9
                  Klarte ikke å finne ut hvor stort volum den Peerless 12" skulle ha. Ellers så synes jeg ikke den var særlig pen. Kan hende den ser bedre ut "live".

                  Originally posted by biffen071278 View Post
                  hvis ikke er jo acess elementene bra å men skal være i bassrefleks igjen da..
                  men dette kunne jo kanskje passe da?
                  http://www.iceaudio.no/index.php?fun...8fc026d509f411
                  er jo 12" og..
                  Er ikke så ille pris på denne, så nesten så jeg vurderer å kjøpe den og prøve...
                  Ser ut som mange subwoofere klarer seg med 30l, så går jo å bytte om jeg ikke er fornøyd. Er jo greit å kjøre Focal hele veien da. Jeg har bare brukt Focal i alle mine biler hittil. Får tenke litt på denne....

                  En kompis har en Passat 35i (1996mod) stasjonsvogn med en 12" JL Audio av billigste sort, er knøttliten magnet på den, men han har bass i massevis, så det gjør jo at jeg er håpefull mtp å få nok bass selv med moderate ressurser.
                  .:Lasse:.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by screwball View Post
                    Så jo forsåvidt grei ut den - men finner verken forhandler eller priser på nett?
                    http://www.morel.no/

                    UsAmps, Morel og Re.
                    Mvh
                    Rolf Try Nygård

                    Comment


                    • #11
                      Hiver denne opp igjen da jeg har fått et nytt innfall.....

                      Var å kikket på subwoofere hos den lokale bilstereosjappa, og falt litt for Alpine Type R i 10". Denne skulle passe godt med den forsterkereffekten jeg kan fore den med.
                      Har nemlig nå fått det for meg at jeg skal støpe kasse med magneten ut - litt køståm greier. Og Alpine type R ser jo rimelig fet ut bak.


                      Det store spørsmålet er da: Vil denne 10" foret med 480W i 2ohm flytte nok luft til å gi meg grei bass i min bil? Snakker ikke om hjernerystelsesbass, bare en tight fin bass som også spiller dypt og gir godt fundament for musikken?

                      Grunnen til at jeg vurderer 10" er at i den installasjonen jeg vurderer så får 12" rett og slett for stor diameter - det blir ikke plass (tror jeg - skal innom der en dag og sjekke med både 10" og 12" utgaven av Type R)...
                      .:Lasse:.

                      Comment


                      • #12
                        Jeg har en SWS Eartquacke sub liggende på lager. 12"
                        Info: 12" 300w rms, shallowmount, 77 mm monteringsdybde
                        Veil 3195 selges for 1600. Ny i eske å garanti fra evn kjøps dato gjelder + kjøper betaler frakt

                        Comment


                        • #13
                          Ikke akkurat det jeg er ute etter.
                          Med den installasjonen jeg har tenkt på så er halve poenget at det skal være en feit tøff magnet/bakside på suben da den skal vende ut.

                          Regner med at jeg prøver en Alpine 10" R-type 2+2ohm - ser hvordan den funker.
                          .:Lasse:.

                          Comment


                          • #14
                            Hva med http://www.soundstream.com/subwoofers-ri.htm

                            Veil mener jeg skulle bli 3499 for 12"

                            Comment

                            Working...
                            X